Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har XP på maskina mi med 256 mb RAM - og jeg vet at det er i minste laget (men snart er det jul...) Jeg har et program som måler hvor mye RAM som er tilgjengelig, og akkurat nå står nåla på 66 mb. Når jeg starter maskinen på morgenen står den på litt over 100 mb tilgjengelig RAM. Er det noen instilliger jeg kan forandre på slik at de 256 mb jeg virkelig har kan utnyttes bedre? Jeg kan alltids trykke på knappen om å frigi RAM, men om litt er den tilbake på "rød" igjen... Håper noen kan hjelpe meg med dette?
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 256MBRAM holder i massevis til XP.(Minimumskravet er faktisk 64MBRAM...eller var det 128?) For å spare minne og CPU-ressurser, kan du fjerne bakgrunnsbildet ditt. Slå av visuelle effekter som er påslått i XP(animerte menyer, blå startlinje og skygger her og der..) Ha minimelt med ikoner på skrivebordet ditt. Bruk minst mulig program samtidlig(Gå gjennom programmer som startes opp når du skrur på maskinen din. Bruk f.eks. ad-aware eller spybot for å sjekke om det er noen fyfyprogrammer der). Skal du jobbe med mange ressurskrevende programmer, kan du f.eks. lage din egen hardwareprofil, som deaktiverer f.eks. nettverkskortet ditt, div. servicer som står på og ikke brukes osv..) For å få en raskere harddisk, bør denne defragmenteres ofte. Gjerne 1 gang i mnd. Dette gjør at du sparer harddisken din for mye fysisk slitasje, og det går raskere å hente frem filer.
Gjest Virvar Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Kan ikke hjelpe deg, men ble nysgjerrig på det programmet. Kan du fortelle litt om det?
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2004 Takk for svar jordbær. Det er visst 128mb ram som er minimum for XP. Jeg er veldig flink til å rydde opp på maskina mi. Jeg bruker spybot og adaware, og jeg har ikke noen fyfy-prog. og også defrag. Jeg har ikke noen fast tid jeg gjør dette, men går stadig inn i menyen og sjekker - for på XP kan jeg analysere om maskinen trenger defrag. og da gjør jeg det når den trenger det... Jeg har ingen ikoner på skrivebordet. De visuelle effektene jeg skal slå av, finner jeg de hvis jeg høyreklikker på verktøylinja? Men, jeg skjønner ikke så veldig mye av de prossessene som står beskrevet under prossesser i windows oppgavebehandling... er det noe jeg kan slette der? ***** Programmet jeg bruker heter PcBooster. Jeg kjøpte det fordi det skulle speede opp maskinen med inntil 300%, og det har det visst gjort også. Husker ikke hvor mye jeg betalte for det, men jeg fikk prøve det en periode først (jeg måtte betale for å prøve, men skulle få igjen pengene hvis jeg ikke var fornøyd) Jeg syns fortsatt ting går for treigt, selv om jeg har PcBooster og Opera (som er raskere enn IE) og ADSL med 100mbps
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 For å slå av visuelle effekter gjør du slik: Høyreklikk på min datamaskin -> Egenskaper -> Velg fanen "Avansert" -> Velg knappen "Innstillinger" under ytelse. Slå av det du ikke har behov for, eller gjør det enkelt og velg "Tilpass for beste ytelse" ps. Jeg har ikke noe tro på at du kan booste PC-en din så mye mer ved bruk av programvare som koster penger. Du kan gjøre det meste selv Les litt rundtomkring om tweaking av XP og slikt.
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2004 Åja... det var der, ja... Jeg har vært borti det før, men hadde glemt det, jeg... Takk for hjelpen. :-)
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 Bare hyggelig. Håper det hjelper deg ;-)
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #8 Skrevet 16. oktober 2004 Åja.. glemte det. Ikke drep noen prosesser du ikke vet hva brukes til! (Jeg gjorde det av nyskjerrighet og kjedsomhet.. Resulterte først i at scrolleknappen ikke fungerte. Etterhvert fikk jeg RPC-feil og PC-en ville reboote seg..Hehe)
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har ikke tord å ta noen prossesser, jeg... De som bruker masse ressurser - som jeg kunne se, var taskmgr.exe, NAVAPSVC.EXE, svchost.exe (den sto tre ganger nedover) svchost.exe og Opera... Jeg har NERO brenneprogram og med der fulgte det med noe som heter incd. Den sto også der, den kan jeg vel kanskje ta bort?
Gjest Hege Skrevet 16. oktober 2004 #10 Skrevet 16. oktober 2004 Kan være lurt å kikke innom Datahjørnet av og til. Siste artikkel heter "Litt raskere XP"
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #11 Skrevet 16. oktober 2004 Takk for tips Hege Er så opptatt av selve forumet at jeg nesten ikke legger merke til at det er andre ting her på KG også, jeg... :-)
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 taskmgr.exe er taskmanager(oppgavebehandling) NAVAPSVC.EXE er Norton AntiVirus Auto-Protect Service svchost.exe er Host Process for Services. (Et program som starter tjenester på maskinen din. Må ikke drepes)
Dru Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 Explorer.exe bør heller ikke drepes. Det har jeg gjort. Det ble tomt, gitt.
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #14 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg bruker ikke explorer... kan ikke huske at jeg så den over lista av prossesser heller... Men, nå har jeg utført alle tips og triks fra denne tråden og linken til pc hjørnet og re-startet maskinen, men nå står RAM på rød og avail mem er på 47 mb, det kan nå ikke være bra, vel...
Dru Skrevet 16. oktober 2004 #15 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg bruker ikke explorer... kan ikke huske at jeg så den over lista av prossesser heller... Det er ikke nettleseren vi snakker om her, altså. Det er prosessen som holder oppe alt av ting på desktopen. Uten den, så forsvinner startlinja og alle ikonene og sånt. Det var ikke mye gøy, skal jeg si deg Fikk knapt nok skrudd av pc-en
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #16 Skrevet 16. oktober 2004 Okay, nå så jeg den... hehe... Tenkte på IE jeg, ja... :oops:
jordbær Skrevet 16. oktober 2004 #17 Skrevet 16. oktober 2004 Det er ikke nettleseren vi snakker om her, altså. Det er prosessen som holder oppe alt av ting på desktopen. Uten den, så forsvinner startlinja og alle ikonene og sånt. Det var ikke mye gøy, skal jeg si deg Fikk knapt nok skrudd av pc-en Det er ikke verre enn at du åpner taskmanager, velger fil -> kjør og skriver explorer og trykker enter. Da kommer alt tilbake igjen
Dru Skrevet 16. oktober 2004 #18 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg vet Tok litt tid å finne ut av det, men jeg skjønte det til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå