AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #21 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har blitt ufrivillig arbeidsledig pga oljekrisen, og må ærlig innrømme at det er en kjip periode i mitt snart 40 år lange liv. Bor alene, så jeg har kun meg selv å teke på. Jeg sitter opp til midnatt, sover lenge og gjør det jeg vil med god samvittighet. Når jeg en gang er så uheldig å havne i dette, så prøver jeg så godt jeg kan å tenke positivt. Gjøre det som jeg kanskje ikke hadde så god tid til da jeg jobbet 100%...gå turer, trene, sove lenge, se på serier som går litt sent på kvelden, lage gode middager også på hverdag osv. Gjør det du har lyst til og liker, så blir denne perioden som arbeidsledig bitte litt bedre. Anonymkode: 6978e...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #22 Skrevet 22. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Navere er de som snyter på systemet, ikke dem som prøver å komme seg ut av det. Hvorfor drar du alle arbeidsledige under en kam? Ikke alle som har råd til arbeidsledighets forsikring. Anonymkode: 8e3d3...c49 Ikke enig! Jeg er ufrivillig arbeidsledig etter å ha mistet jobben i oljebransjen. Går på Nav og ser på meg selv som naver, selv om jeg ikke snylter på systemet. Herregud!! Anonymkode: 6978e...e8c 1
Mis(s)Understood Skrevet 22. februar 2016 #23 Skrevet 22. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fast jobb så det gjelder ikke meg. Men min sønn har gjort det med stort hell. Og vi bor i Stavanger hvor arbeidsmarkedet er et av landets strammeste for tiden. Anonymkode: 7f63c...645 Da er det lett å tenke at alle arbeidsledige eller permitterte er på alder med din sønn og med samme type utdannelse. Hva sier de av dine venner som nå går permittert eller arbeidsledige/jobbsøkende? 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #24 Skrevet 22. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fast jobb så det gjelder ikke meg. Men min sønn har gjort det med stort hell. Og vi bor i Stavanger hvor arbeidsmarkedet er et av landets strammeste for tiden. Anonymkode: 7f63c...645 Kjenner forøvrig noen som er blitt arbeidsledige fra oljeindustrien og de har tatt turen til en av de nærliggende kommunene og fått jobb innen helse omtrent på dagen. Ikke fast jobb til å begynne med - men allikevel mer jobb enn de klarer. En av dem er forresten blitt tilbudt fast stilling. Anonymkode: 7f63c...645
Gjest SykkelJenny Skrevet 22. februar 2016 #25 Skrevet 22. februar 2016 (endret) 1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev: Da er det lett å tenke at alle arbeidsledige eller permitterte er på alder med din sønn og med samme type utdannelse. Hva sier de av dine venner som nå går permittert eller arbeidsledige/jobbsøkende? Jeg vet om flere ledige fra oljen som har fått jobb innen helse for eksempel. Barnehager trenger også folk .. det er faktisk flere steder å søke om man tenker litt utav boksen og bort fra jobben og utdannelsen fra før. Endret 22. februar 2016 av SykkelJenny
Mis(s)Understood Skrevet 22. februar 2016 #26 Skrevet 22. februar 2016 7 minutter siden, SykkelJenny skrev: Jeg vet om flere ledige fra oljen som har fått jobb innen helse for eksempel. Barnehager trenger også folk .. det er faktisk flere steder å søke om man tenker litt utav boksen og bort fra jobben og utdannelsen fra før. Det tror jeg virkelig også at de gjør, - tenker ut av boksen altså. Men er det virkelig tilstrekkelig antall vikariat og midlertidige stillinger tilgjengelig i Rogaland til å kunne ta hånd om alle dem som nå er uten jobb ? Jeg tror desverre ikke det, - men det godt at noen klarer det i helse og barnehager 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #27 Skrevet 22. februar 2016 Få obligatorisk oppmøte klokken 08.00 for de, og mange får seg plutselig jobb. Merkelig, ikke sant? For er det ikke slik at ALLE ønsker seg jobb da? Få mer krav til å flytte til der det er jobb, eller pendling dersom det ikke er tungtveiende grunner til å ikke gjøre det. Eller mist mer av stønaden. Og takke nei til jobber flere ganger bør og medføre at stønaden reduseres. Da er man ikke interessert nok. Anonymkode: eb3de...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #28 Skrevet 22. februar 2016 Gikk på Nav et halvt år uten å jobbe, hadde blitt sykmeldt fra studier, og måtte slutte. Hvordan det var? Jo det var jævlig å føle at man mistet alt av nettverk rundt seg, jeg hadde venner på studiet mitt og følte jeg var på vei et sted i livet, også raste alt sammen, i tillegg til at jeg mistet mestringsfølelsen min havnet jeg i en ganske dyp depresjon. Sykmeldingen var pga en psykisk sykdom, noe som ikke er lett å snakke om til alle uten at man fler det blir litt stigma. Men jeg hadde en barndom/ungdom som var veldig vond på mange måter, med mye innleggelser og derfor betydde et vanlig studieliv så ufattelig mye for meg. Nettopp følelsen av å kunne ha et vanlig liv. Så når jeg igjen møtte veggen ble fallhøyden veldig stor. Det halve året tok jeg på meg en del oppdrag fra frivilligsentralen, for å ikke føle at jeg bare gikk rundt og ikke var til nytte. Jeg hjalp til på sykehjem med å avlaste pleierne osv der med dagligdagse oppgaver som dekking av frokost, rydde inn, løpe ærend og sånne ting. Sånt sett kan man ikke si jeg ikke jobbet og bare gikk rundt og "navet". For jeg prøvde etter beste evne å ihvertfall være til nytte for noe, selv om det bare var "ryddehjelp/løpejente" men merket jo at det trengtes, derfor føltes det ihvertfall noe meningsfylt for meg. Anonymkode: 31580...967
Gjest SykkelJenny Skrevet 22. februar 2016 #29 Skrevet 22. februar 2016 2 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Det tror jeg virkelig også at de gjør, - tenker ut av boksen altså. Men er det virkelig tilstrekkelig antall vikariat og midlertidige stillinger tilgjengelig i Rogaland til å kunne ta hånd om alle dem som nå er uten jobb ? Jeg tror desverre ikke det, - men det godt at noen klarer det i helse og barnehager Jeg vet at det er mange som får jobb innen helse og barnehage. Men det krever selvsagt at man legger vekk noen av kravene man ofte har. Må for eksempel regne med å gå ned i lønn og gjøre en type jobb som endel ser på som "under sin verdighet" ... men for de som gjør det så finnes det mange muligheter. Alt bør være bedre enn å gå arbeidsledig, mener nå jeg ...
Mis(s)Understood Skrevet 22. februar 2016 #30 Skrevet 22. februar 2016 28 minutter siden, Gjest SykkelJenny skrev: Jeg vet at det er mange som får jobb innen helse og barnehage. Men det krever selvsagt at man legger vekk noen av kravene man ofte har. Må for eksempel regne med å gå ned i lønn og gjøre en type jobb som endel ser på som "under sin verdighet" ... men for de som gjør det så finnes det mange muligheter. Alt bør være bedre enn å gå arbeidsledig, mener nå jeg ... Hvilke krav er det slike folk oftest har ? Jeg kjente flere som ble og er permittert, men kjenner ikke noen som mener det er "under deres verdighet" å jobbe med noe annet de er kvalifisert for. At folk prøver å skaffe seg en ny jobb som også gir dem muligheter til å beholde en standard leilighet de har (ikke Stavanger-standard med boblebad, marmor og Marbodalkjøkken) er jo ikke så rart synes jeg. 2
Perelandra Skrevet 22. februar 2016 #31 Skrevet 22. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fast jobb så det gjelder ikke meg. Men min sønn har gjort det med stort hell. Og vi bor i Stavanger hvor arbeidsmarkedet er et av landets strammeste for tiden. Anonymkode: 7f63c...645 Stramt arbeidsmarked betyr at det er mangel på arbeidskraft, ikke mangel på ledige jobber. Sitat Wikipedia: Det motsatte er stramt arbeidsmarked, der det er underskudd på arbeidssøkere og dermed vanskelig for arbeidsgivere å besette stillinger, men lettere for arbeidssøkere å få jobb. 2
EvaLena Skrevet 22. februar 2016 #32 Skrevet 22. februar 2016 Kan jo hende navere har innvilget seg fleksitid, så da kan de jo ha det gøy når som helst 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #33 Skrevet 22. februar 2016 Nå har jeg kun hatt perioder med arbeidsløshet som har vart fra 1 til 3 mnd. I de periodene har jeg stått opp til vanlig tid mandag til torsdag, spist frokost, sett etter jobbet og jobbet med cv/søknad. I tillegg har jeg hatt kontakt med bemanningsbyråene. Jeg har for mye utdanning til at noen vil tilby meg en jobb jeg er overkvalifisert for utenom byråene, så for min del har det lite for seg å gå rundt med cv'en i hånda. Noen ganger har det tatt hele "arbeidsdagen" å jobbe med søknader, andre ganger har det vært lite å gjøre etter å ha sjekket ledige stillinger. For å passe på helsa har jeg vært flink til å gå turer på dagen og malt litt. Blir jo så klart med husarbeid og hjemmelaget mat i disse periodene. Siden jeg alltid vet at det kommer til å løse seg da jeg har erfaring har jeg aldri opplevd "navingen" som stressende, for meg er det bare en pause mellom vikariater i veien til å få seg en fast jobb. Nav setter ingen krav til meg, og det er heller ingen hjelp å få der. Jeg har spurt om hjelp til søknadsskriving og om å få komme på jobbklubb, men de mener jeg klarer meg selv. For min del har det vært mye mer hjelp i bemanningsbyråene enn i Nav. Derfor har jeg heller ingen dårlig samvittighet for å ha firedagseruke når jeg "naver". Anonymkode: 6368b...d7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå