Gå til innhold

Dere som er navere - fra kl 08-15.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tør dere gjøre noe annet som ikke har med jobbsøking å gjøre, som feks å dyrke fritidsinteresser eller sove ekstra lenge? Eller føler dere dårlig samvittighet og tør ikke ha det gøyt før "arbeidsdagen" er over?

Anonymkode: 4d5b3...a36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med de som jobber senvakt og helgevakt og dermed har fri fra 08-15? Skal ikke de gjøre noe heller? 

Anonymkode: dcf30...5cb

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som jobber senvakt og helgevakt og dermed har fri fra 08-15? Skal ikke de gjøre noe heller? 

eh..de har jobb. Her snakker jeg om navere som er arbeidsledige. Noe helt annet. Dessuten er NAV-kontoret stengt i helgene og etter kl 15. Skjønner du?

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eh..de har jobb. Her snakker jeg om navere som er arbeidsledige. Noe helt annet. Dessuten er NAV-kontoret stengt i helgene og etter kl 15. Skjønner du?

Navere er de som snyter på systemet, ikke dem som prøver å komme seg ut av det. Hvorfor drar du alle arbeidsledige under en kam? Ikke alle som har råd til arbeidsledighets forsikring.

Anonymkode: 8e3d3...c49

• Liker 19
Skrevet

Definisjonen av "naver" er relativ fra folk til folk. Jeg får ikke søke arbeid av legen, så er ikke arbeidssøker. Jeg studerer en dag i uken (trappes opp til høsten), planlegger bryllup, planlegger andre ting, yoga, turer, hjelper besteforeldre, handler, besøker familie, reiser med mannen på jobbturer i norge, passer hjemmet (vasker, planlegger, rydder, lager mat, mye hjemmelaget), passer barna når de er hjemme. Jeg fyller dagene, men sover ikke lenge i ukedagene. 

Jeg skjønner ikke helt at man ikke kan ha det gøy uansett. MÅ man spare gøy til slutten av dagen? Noen dager er bedre enn andre. Jeg sitter ofte med skyldfølelse over at jeg ikke jobber, men det hindrer meg ikke å finne noe meningsfylt å fylle dagene med.

Anonymkode: c92e4...741

• Liker 2
Skrevet

8 timer dagen for å søke jobber er altfor mye. Tipper jeg bruker 3-4 timer dagen maks! Det varierer noe uke til uke hvor mye annonser og muligheter som dukker opp. Vi har en nyfødt i hus og barn fra før og derfor kan jeg jo være med en del ekstra her enn hva som hadde vært mulig om jeg var i jobb. Dagene fylles mye opp av det og husarbeid som ellers ville vært gjort på kveldstid. Også blir det noe tid til andre prosjekter rundt huset som ellers ikke ville fått prioritet nå i småbarnstiden vi er inne i. Blir litt bedre tid til frokost før barnehage på eldsteungen og kanskje litt tidligere hjem osv. 

Ellers går jo timene fort på formiddagen med litt kaffe og God Morgen Norge. Vipps så er klokken 12!

• Liker 2
Skrevet

Våkner alt fra 5-12

Står opp, drikker te og sitter på PC-en

Sitter fortsatt på PC-en

Pc

Drømmer om fast inntekt og mulighetene dette ville gitt

Pc

Pc

Legger meg

Anonymkode: fc640...71d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh sjæl. Ikke alle kan noe for at de er arbeidsledige. Hvorfor skal de da f.eks stå opp kl 06:30 som jeg gjør når jeg har tidligvakt? Det e begrenset hvor mye en får gjort hver eneste dag som arbeidsledig. Du får prøve selv og se da vet du.

• Liker 3
Skrevet (endret)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tør dere gjøre noe annet som ikke har med jobbsøking å gjøre, som feks å dyrke fritidsinteresser eller sove ekstra lenge? Eller føler dere dårlig samvittighet og tør ikke ha det gøyt før "arbeidsdagen" er over?

Om en tar utgangspunkt i at en Naver i denne sammenheng er en person som er arbeidsledig og mottar penger fra NAV, så kan jeg svare på ditt spørsmål:

Det er flere år siden jeg var arbeidsledig, og jeg fikk heller ikke så mye penger fra NAV siden jeg ikke hadde tjent godt nok året/årene før (hadde bare deltidsjobber med begrensede muligheter til å tjene penger).

Men la oss se på det positive:

- Det å kunne sove så lenge en vil er fantastisk (selv om jeg som regel bare sov til 9-10, da det er viktig å ha litt rutiner. Dessuten blir jeg en vandrende zombie om jeg sover for lenge).
- Var mye mere sosial (fikk besøkt venner på dagtid, siden mange av mine venner jobber offshore)
- Mere tid på hobbyer (fikk sett utrolig mange filmer/serier blant annet)

Gøy, ikke sant?

Alle mine venner var etablerte, hadde hus, familie, og hele den pakken der. Og "alle" jobber jo. Med de tusenlappene jeg fikk, var det bare en fjern drøm å ha eget hus osv. Jeg måtte være veldig forsiktig med pengebruken min, og det å kjøpe meg en stor TV eller andre gøyale materielle ting var helt utelukket. Kunne heller ikke "skjemme bort" min daværende kjæreste (gøy å gjøre det en gang i blant). Pengene gikk til mat/leie.

Det som var gøy i starten (motta penger for å ikke gjøre en dritt) ble fort en forbannelse.. og jeg ble mere og mere bitter over min egen situasjon. Jeg stod jo "fast" i livet mitt, og følte meg mere mislykket for hver dag. Det tærer mye på en.

Jeg hadde aldri dårlig samvittighet for å sove lenge, og jeg hadde det gøy (i starten)... men som nevnt, i lengden blir det hele bare en helvetes forbannelse.

Gjorde min 'plikt' når det gjelder det å søke på jobber, men det er ikke slik at det finnes hundre jobber å søke på til dagen heller. Men selv dette tærer veldig mye på en, i lengden. Alle de søknadene som ble individuelt skrevet, og så lite respons. De fleste bedrifter gav ikke avslag engang (fikk avslaget om man ringte dem).

Ingen erfaring? Well fuck you!

Heldigvis ordnet alt seg for meg til slutt, og det jeg en gang drømte om (hus, og det å kunne unne meg med litt materielle ting / reiser) ble en realitet.

Det var MIN situasjon.

Har en kamerat som har jobbet offshore og tjent mye penger, som også har vært arbeidsledig lenge nå. Han koser seg som arbeidsledig (enn så lenge), selv etter en lang periode. Men han har den fordelen at han får maks beløpet en kan få på dagpenger, og det er nok til å holde hus/kose seg litt utenom osv.

Det er nok mange 'skjebner' der ute. Men jeg tror nok at sånn generelt sett, så er det en helvetes forbannelse å være arbeidsledig over en lang periode.

Endret av Rights
  • Liker 8
Skrevet

Jeg vet ikke hva du legger i "naver" her, men jeg går på AAP og velger å svare på spørsmålet ditt uansett; 

Jeg har et opplegg for å bli frisk. Dette innebærer at jeg faktisk jobber et par dager i uka (avhengig av helsen, men jeg klarer stort sett 5-10 timer per uke), i tillegg til andre faste forpliktelser. Dette tar allikevel ikke hele dagen fra 8-15. 

Mange dager sover jeg lenger enn til 8, fordi jeg sover dårlig på grunn av smerter. Dersom jeg føler meg i form til det, så jobber jeg litt eller følger andre deler av opplegget mitt. De dagene jeg har avtaler tidlig, sover jeg heller et par timer på formiddagen, dersom det trengs.

Utenom søvn, arbeid, annet opplegg, gjør jeg nøyaktig det jeg føler for mellom 8-15, uten et snev av dårlig samvittighet. Jeg savner jobb og kollegaer enormt mye, men det tar jo ikke sykdommen hensyn til.

Siden jeg egentlig regner med at du henvender deg til de som er arbeidsledige, så må jeg bare påpeke at jeg synes de skal gjøre det samme. Selvfølgelig skal de søke på jobber og følge opp andre forpliktelser de har til NAV, men ellers synes jeg de skal få styre tiden sin selv. Det er ekstremt belastende å være arbeidsledig over lengre tid, så det unner jeg ingen. Dersom jeg skulle stilt noen krav til de, utover de som allerede er obligatoriske, måtte det blitt at de tok vare på seg selv og sin egen psykiske helse. At de ikke slutter å gå ut av huset, at de fortsetter å ta vare på seg selv, og at de ikke slutter å gjøre de tingene de elsker av redsel for å bli hetset av samfunnet forøvrig.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes ikke mange nok ledige stillinger, til at man bare kan sitte med dette heile dagen, fem dager i uken heller. Men det finnes garantert noen tullinger der ute som mener at hvis man leter etter arbeid, så må man lese gjennom alle ledige stillinger hos NAV, finn.no og alle andre steder. Og dersom man klarer å gå gjennom alle sammen før "arbeidsdagen" er ferdig, så må man bla gjennom alt som er av ledige stillinger fleire ganger....

Anonymkode: 9881d...a5e

• Liker 5
Skrevet

Praksis, jobbsøking, frivillig arbeid, husarbeid og interesser. 

Anonymkode: 97a57...7ae

• Liker 1
Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet
3 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

. Det er ekstremt belastende å være arbeidsledig over lengre tid, så det unner jeg ingen. Dersom jeg skulle stilt noen krav til de, utover de som allerede er obligatoriske, måtte det blitt at de tok vare på seg selv og sin egen psykiske helse. At de ikke slutter å gå ut av huset, at de fortsetter å ta vare på seg selv, og at de ikke slutter å gjøre de tingene de elsker av redsel for å bli hetset av samfunnet forøvrig.

Dette! Det tror jeg er så viktig. Kjipt nok å være arbeidsledig om ikke en i verste fall skal få en depresjon på toppen fordi en ikke tør å ta vare på sin egen psykiske helse i frykt av å bli dømt av samfunnet.

Skrevet

En arbeidsledig bør komme seg ut og være aktiv jobbsøker. Det nytter ikke å sitte hjemme og skrive søknader på nettet. Ta en tur rundt til potensielle arbeidsgivere med papirene. Det er de som gjør det som får jobb først. 

Anonymkode: 7f63c...645

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En arbeidsledig bør komme seg ut og være aktiv jobbsøker. Det nytter ikke å sitte hjemme og skrive søknader på nettet. Ta en tur rundt til potensielle arbeidsgivere med papirene. Det er de som gjør det som får jobb først. 

Mitt inntrykk er at de færreste ønsker dette i dag og at man blir sett på som en forstyrrelse i en hektisk hverdag altfor ofte. Skal man gjøre noe sånt burde man ta kontakt først, enten via telefon eller mail for å avtale en 5-minutters samtale og overlevering av papirer.

Selvfølgelig mulig du mente det, men følte bare for å fortelle min erfaring og råd jeg har blitt gitt.

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror ikke en matbutikk har lyst å ha 400 personer innom i løpet av en uke for å levere søknad og presentere seg.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke en matbutikk har lyst å ha 400 personer innom i løpet av en uke for å levere søknad og presentere seg.

Nei, men de husker de som kommer innom. 

De jeg kjenner som har tatt runden til butikker ol, fått en prat og levert sine papirer er de som ofte står først i køen om butikken/firmaet plutselig trenger folk. Det er ikke sikkert de trenger akkurat da, men når de trenger så vil de huske den som var innom hvis denne gjorde et godt inntrykk. 

Sønnen min fikk jobb på den måten. Akkurat da han var innom for å levere papirene til sjefen for butikken så satt vedkommende og tenkte på å lyse ut stillingen ... vipps, så fikk han jobben og butikken sparte både annonse og søkeprosessen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv prøvd den fremgangsmåten du her beskriver i løpet av det siste år?

Jeh spør fordi i noen områder av landet er det svært få jobber i nærområdet, og det er vel nærområdet du tenker på når søkeren skal ta seg en tur rundt med papirene sine ?

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, Mis(s)Understood skrev:

Har du selv prøvd den fremgangsmåten du her beskriver i løpet av det siste år?

Jeh spør fordi i noen områder av landet er det svært få jobber i nærområdet, og det er vel nærområdet du tenker p når søkeren skal ta seg en tur rundt med papirene sine ?

Jeg har fast jobb så det gjelder ikke meg. Men min sønn har gjort det med stort hell. Og vi bor i Stavanger hvor arbeidsmarkedet er et av landets strammeste for tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...