Gå til innhold

Bruk og misbruk av legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du er greit å bruke legevakten til? Hvor ligger terskelen din for å oppsøke lege utenom kontortid? Må spørre, for når jeg ser på Facebookstatuser og hører grunner til hvorfor folk har oppsøkt legevakt, synes jeg mye grenser til misbruk av legevaktene. Neimen ikke rart det blir timelange køer når voksne folk drar dit pga halsbetennelse, svimmelhet, forkjølelse o l. (Barn er en annen sak.) Voksne folk må da greie å ta Paracet og vente til mandag for slike bagatellmessige sykdommer, som i de aller fleste tilfeller går over av seg selv, bare man gir det litt tid. (Noen har andre sykdommer, som gjør at det er lite gunstig å få feber osv på toppen, jeg snakker IKKE om disse unntakene.)

Hva tenker du?

Anonymkode: a41d2...da9

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i grunn ganske enig. Barn er en ting for seg. Selv har jeg bare oppsøkt legevakten ved helt akutte ting. Et stygt brudd, en gang for streptokokker i halsen(fikk ikke puste, ble innlagt i ei uke) og slike ting. Men jeg har venner som oppsøker legevakta for urinveisinfeksjon, halsbetennelse o.l. 

Synes det er helt merkelig. Hvertfall med tanke på hvor lang kø det vanligvis er der. Hadde følt meg ganske dum om jeg satt der med halsbetennelse og litt feber sammen med folk som er virkelig skada eller ordentlig sjuke. Heldigvis så pleier legene her ihvertfall å være veldig flinke til å prioritere.

Anonymkode: 94ca7...058

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet er legevakten kun for akutte ting, men så ringer du fastlegen straks telefonen åpner, står i kø i en halvtime og når du kommer gjennom er alle timene allerede tatt. Det er et problem at fastlegen ikke har kapasitet til å ta unna alle som kan vente litt, men som ikke kan vente i dagesvis.

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener også at terskelen begynner å bli for lav. Husker det var en periode hvor kapasiteten var sprengt for folk møtte opp for å få antibiotika mot forkjølelse osv.

Men hals og ørebetennelser kan være ganske smertefullt, så det kan jeg forstå at folk vil ha hjelp mot ganske raskt. 

Sist jeg besøkte legevakten var for at den ene leggen min plutselig ble hoven, varm og stiv. Jeg var redd det kunne være en blodpropp men var heldigvis bare en inflamasjon. 

Skrevet

Var selv på legevakta på Lørdag. Jeg har influensa, men så sterke smerter i ørene at jeg ikke holdt ut helt til Mandag. Endte opp med antibiotika og smertestillende pga kraftig dobbelsidig ørebetennelse og halsbetennelse. Skulle jeg ventet til idag???

Flyr heldigvis ikke ned terskelen på legevakta sånn ellers 😊

• Liker 3
Skrevet

Kan det være at noen er så redde for å være borte fra jobb at de tyr til legevakt framfor å ta en sykedag fra jobben? 

Anonymkode: 74dd5...0ad

• Liker 2
Skrevet

Med barn er terskelen min lavere, om de har influensa og almenntilstanden blir meget dårlig nøler jeg ikke med å ta en tur til legevakten. For egen del går jeg om det er noe som er akutt.

Skrevet

Man ringer vel legevakten før man drar dit. Da er det vel lege og sykepleier som bestemmer om man kan komme eller ikke. 

Anonymkode: ff42f...dec

• Liker 14
Skrevet

Sist jeg var på legevakten var ventetiden 2 timer. Da jeg satt der så jeg kun foreldre med barn på 4-6 år og eldre med skrantende helse.

Anonymkode: 30f77...8cb

Skrevet

Har litt legeskrekk, tror jeg. Kan gå mange år mellom hver gang. Sist jeg var hos lege var for 9 år siden. Da hadde folk mast på meg at jeg måtte få en lege til å sjekke en utvekst. Den var ufarlig, men fikk den fjernet.

Går ikke til gynekologundersøkelser eller får sjekket annet heller.

Anonymkode: b66ee...661

Skrevet

Jeg drar ikke til legevakten ved mindre det er alvorlig. Hadde aldri giddet det og det er dårlig gjort ovenfor se som faktisk har noe akutt. 

Dro faktisk en gang fordi jeg hadde en rar smerte i magen, og skulle på skogstur en natt uten dekning så da dro jeg for å sjekke det. Ringte så klart først og hørte om det var noe å komme inn for. 

Anonymkode: 4355a...6c8

Skrevet

Har kun oppsøkr legevakt etter at jeg ble sparket i hodet av hest, og en gang da jeg trodde det var blindtarmbetennelse. Ellers har jeg et fantastisk legekontor der jeg alltid får time på dagen og både fastlegen og vikaren kjenner meg godt og er veldig dyktige. Jeg liker ikke legevakten, det er så varierende hvor gode legene er og det er ubehagelig og lang ventetid, så går helst til fastlegen:)

Anonymkode: 1c010...376

• Liker 1
Skrevet

Legevakt kan også brukes når man ikke har fastlege der man er. Jeg har vært på legevakt for halsbetennelse fordi jeg har en sjelden immunologisk lidelse som gjør at jeg må ha antibiotika fordi kroppen ikke klarer å ta slike betennelser selv.

Jeg måtte til og med på legevakten for menstruasjonssmerter, og det høres helt vilt ut, men jeg måtte ha sykmelding fra jobb en søndag (noen av oss jobber i helgene skjønner du TS og da er ikke legekontorene åpne)  fordi jeg hadde så sterke smerter at jeg ikke hadde sovet på tre døgn fordi jeg har kvinnesykdom.

jeg tenker at du hører kanskje om rare grunner til å dra til legevakt, men du kjenner ikke til personenes sykdomsbilde.  

Anonymkode: a8021...cdb

• Liker 6
Skrevet

Jeg har vært på legevakta for to akutte hendelser. Men jeg min fastlege henviser til legevakta veldig raskt. Kontoret er heller ikke oppe alle ukedagene, og da sier de at vi kan dra til legevakta. Tipper de forreste gjør det med mindre det er akutt. Jeg vet også at del uten fastlege (fastlege andre steder enn der de bor nå) benytter seg av legevakta. 

Skrevet

Jeg har vært et par ganger for urinveisinfeksjon, som jeg ser andre nevner som en ting det er unødvendig å kontakte legevakt for. Jeg må ha antibiotika fort ved uvi, så da kan jeg ikke vente til mandag. Og det er vel poenget med legevakt - akutte situasjoner som ikke kan vente til første virkedag? 

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ringer vel legevakten før man drar dit. Da er det vel lege og sykepleier som bestemmer om man kan komme eller ikke. 

Anonymkode: ff42f...dec

Det har jeg aldri gjort. Bare møtt opp, sagt hva det gjelder og blitt henvist til den og den køen. 

Skrevet

Jeg har benyttet legevakt for "vanlige legeting" en gang, det var mens jeg ventet på ny fastlege i ny kommune. Ellers har jeg ikke merket at folk misbruker det. Her jeg bor får man time (eller hvertfall ca tidspunkt) før man kommer inn, så man slipper å vente i timesvis på venterommet, og da merkes det kanskje mindre også. Og man ringer inn i forkant og beskriver symptomer over telefon og får beskjed om man bør komme inn eller om man bør vente.

Jeg har ringt ang baby og fått beskjed om å bero til neste dag. Noe hysterisk førstegangsmamma og de hadde helt rett. Men jeg har altså opplevd at de er "strenge". 

Anonymkode: 32355...0f8

Skrevet

Vært på legevakta tre ganger i løpet av livet, en som barn da jeg hadde bihulebetennelse, en dagen etter å falt ned fra et tak(var brudd, men trodde ikke det selv) og en gang med brystsmerter på natt samtidig som jeg var gravid(var heldigvis bare muskulært)☺️ En annen gang var jeg med samboer innom siden han hadde kuttet av seg litt av en finger og deretter besvimt, snakka bare med sykepleier i luka som så på fingeren og laget en liste med utstyr vi trengte fra apoteket. 

Jobber på sykehus og er innom legevakta flere ganger om dagen, ikke søren om jeg drar inn så fremt jeg kan unngå det! Føler ikke at jeg misbruker legevakta.

Nå har jeg barn, så terskelen er nok litt lavere mtp barnet og sykdom. 

Anonymkode: 16baf...6dd

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å ringe først og snakke med dem, særlig når jeg er i tvil angående barn.

For min egen del har jeg bare vært på Legevakten en gang, ellers foretrekker jeg å holde ut til mandag framfor å sitte tre-fire timer på det venteværelset. De gangene jeg har vært der med barna har vi stort sett fått komme tidligere i køen utifra alvorlighetsgrad.

Anonymkode: f754c...b7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...