Gå til innhold

Working holiday - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg tar for tiden en bachelor, men mangler såpass få poeng at jeg sannsynligvis blir ferdig med graden til jul. Er for tiden i Skottland, men må til Norge for siste semester da det er en norsk grad. Jeg skal søke på master, men den starter ikke før i september der jeg vil studere, så jeg kommer til å ha ganske mange måneder der jeg egentlig ikke har noe å gjøre. Jeg vet at det er mulig å jobbe i Norge eller ta frie emner, men jeg har ikke lyst til å bli i Norge lenger enn nødvendig. 

Derfor har jeg lekt litt på tanken om working holiday i for eksempel Australia. Jeg fyller 25 i år, så jeg har ikke all verden av tid igjen til å få et slikt visum, så jeg føler ikke at det er noe jeg bør utsette "til det passer bedre". Det er jo en typisk ting som man utsetter og utsetter til man plutselig er for gammel og den drømmen må legges på hylla.

Problemet er at jeg innser at jeg vet sykt lite om dette her. Er det noen som har erfaring? 
1. Jeg har lest at visumene som oftest varer for opp til 12 måneder, men er det noe råd for hvor lenge man BØR være borte. Om man har visum for 12 måneder, gjør det noe å bare være borte i 6 eller 8, eller er det nesten umulig å få jobb og bolig om man ikke tar et helt år?

2. Er det vanskelig å få jobb? Må man reise rundt og søke og gå på intervju de første månedene eller pleier man å få det ganske tidlig?

3. Tjener man noe særlig penger. Dette er vel egentlig det viktigste, for jeg har ikke muligheten til å reise på noe sånt om det kommer til å koste meg masse ekstra. Jeg kommer jo til å ha litt sparepenger og er klar over at man må ha penger til flybillett og vise til en viss sum på konto for å komme inn i landet, men når man kommer tilbake igjen, kommer man til å ha mer penger enn man dro med, om man ikke lever veldig dyrt?

Jeg føler at dette er utrolig dumme spørsmål, men man må jo begynne et sted. Har reist mye alene og bor nå i utlandet alene, så jeg tror jeg skal klare å takle en del av utfordringene, men kjenner at akkurat dette vet jeg lite om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du kanskje finne svar på noen av spørsmålene du leter etter. 

Hvis jeg var deg ville jeg dratt like etter jul og fått med meg sommerfeiringen i januar. :fnise: Jeg har ikke gjort det selv, men har veldig lyst - men det er nok en av drømmene som blir lagt på hylla for min del. :tongue:

Anonymkode: 367c9...99a

Gjest Linaria
Skrevet

Ja, tenker det. Det er en idé son føles gansje rar og langt unna nå, men beslutningen omnå flytte til Skottland ble gjort tre dager før søknadsfristen, og etter det føler jeg at alt i verden er mulig bare man hopper ut i det. Det vanskelige er å ta steget. 

Har lest meg litt opp på det og ser ut til at det er ganske greit å strøjobber der borte, selv om de kanskje ikke er godt betalt eller morsomme.. men jeg pleier ikke å leve dyrt, så det kan gå bra. Hadde vært greit å komme hjem med LITT mer penger enn jeg reiser med. Jeg var bare litt redd for at dette skulle ligne på de Kilroy o. l. frivillig arbeid hvor man betaler 100 000 kroner for å jobbe gratis liksom.

Skrevet

Australia er et land som er veldig godt tilrettelagt for midlertidige jobber og det er ingen problem med å få en eller annen form for jobb. Jeg var selv på et slikt opplegg i Aus. for noen år siden, og det var aldri problem med å få jobb. Jeg hadde en jobb der jeg fikk dekket hotell, hadde privatsjåfør, gratis mat og drikke og 290 kr timen, senere hadde jeg en jobb der jeg hadde 50 kroner i timen og jobbet 12 timer om dagen. Så det er stor variasjon. Jeg tror det er svært optimistisk av deg å forvente å komme hjem med mer penger enn du dro med. 

Jeg dro med 15K på bok, dro alene og hadde fire netter på hostell. Jeg ante ikke hva som ventet meg. Ble kjent med noen nordmenn på flyet nedover som skulle det samme som meg, og endte med og spleise på en stooor leilighet midt i Sydney i tre måneder med de. Selv tror jeg at jeg brukte nærmere en måned før jeg ordnet jobb. Kombinasjonen av feriemodus, spennende sted og spennende folk, gjorde at jobbsøking ble utsatt for min del. 

Da jeg reiste, var det 12 måneders visum, dette kunne forlenges til 24 mnd dersom du jobber tre måneder på en gård. Jeg var borte i syv måneder og syns det var nok. Da hadde jeg hjemlengsel og var blakk.

Det kan absolutt anbefales og det er nok den beste tiden jeg har opplevd!

Gjest Linaria
Skrevet

Takk for svar. Satser egentlig ikke på å komme hjem med noe særlig mer penger enn jeg drar med, men har ikke lyst til å være noe særlig i minus heller. Om jeg ender opp på ca. null, så er det veldig bra. Tror du det er realistisk? 

Håper virkelig ikke jeg kommer til å bruke over en måned på å ordne jobb, men det er vel sånn man ikke kan vite helt på forhånd. Har lest dette om visum, ja. Jeg kommer til å ha fri i ni - ti måneder mellom siste eksamen og påbegynnelse av mastergrad, og jeg tenker at det kommer til å holde i massevis. Føler ikke at jeg ønsker å bli der nede i to år. Har sett litt på jobber der og det virker som om det kryr av slike strøjobber for folk på Working Holiday, så akkurat den bekymringen er litt mindre i hvert fall.

Alle sier jo at dette er en opplevelse for livet, så føler absolutt at det er noe jeg vil gjøre før det blir for sent. 

Skrevet

Tja, vær klar over at lokale forhold kan spille inn. Det året jeg var der, var det tørke i en del av land og flom i den andre, ergo tilnærmet umulig å få jobb fordi svært mange midlertidige jobber ble borte over natta :P Og alle de som satset på midlertidige jobber i landbruket, endte opp med å kjempe om de få jobbene som var igjen. 

Anonymkode: 4e4dd...4c7

Gjest Linaria
Skrevet

Ja, jeg tenker at det er greit å prøve, og hvis man ikke får jobb, får man bare dra hjem igjen og se på det som en ferie. Eneste problemet er at jeg ikke egentlig har råd til en lang ferie i Australia om jeg skal ha råd til alt jeg planlegger neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...