Gå til innhold

Eldre hund som bjeffer og klynker. Miste synet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Familien min har en hund på 11 1/2 år som i det siste har begynt å småbjeffe og klynke veldig ofte. Det høres av og til ut som han sliter litt med å bjeffe skikkelig også, lyden har altså endret seg. Dette er ikke normal oppførsel hos han. Han stopper som regel når vi gir ham kos, og han virker å ha fått mer separasjonsangst. Han er ikke mye alene, da min far er pensjonist og er mye hjemme. Jeg syns hunden ikke virker som seg selv lenger. I tillegg har han fått ganske stive bakbein, og bruker tid på å reise seg. I dag oppdaget jeg i tillegg noe grålig/hvitt i øyet hans, så nå er jeg bekymret for at kanskje oppførselen hans kan skyldes at synet forsvinner. Har sett han snuble to ganger i dag, der han holdt på å gå inn i veggen da han skulle snu og gå en annen retning. Ellers har det ikke vært noe tegn på at han har dårlig syn, men leser også på nett at det kan være vanskelig å legge merke til da hunder husker hvor ting er i huset, og derfor klarer å unngå å gå inn i ting. 

Uansett, jeg bor ikke i denne byen, så jeg har ikke sett dette før nå. Skal få foreldrene mine til å ta ham til dyrlegen i løpet av de neste dagene. Hvis han er på vei til å miste synet, hva er da lurt å gjøre? Jeg vet at blinde hunder kan ha et fint liv, men han virker nervøs og engstelig. Mistet litt gnisten liksom. Jeg vil jo ikke at hunden min ikke skal ha det bra. Er det noen som har erfaringer her? Når er det lurt å avlive, når er det nok for hunden liksom? Vanskelig dette her. Han virker å ha blitt mye eldre bare på noen uker i følge min far. :(

Anonymkode: ce541...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en hund endrer adferd,skal den til vetrinær.Det kan være smerter som gjør dette.

Vetrinær og vær så snill og oppdater her inne ?

Skrevet

Den kan som nevnt her ha smerter. Det kan være tenner, ledd, rygg, bein og mye mer. Det grålige i øynene kan være grå stær. En veterinær er det eneste humane når hunder viser at de er plaget, slik den tydelig gjør. 

Anonymkode: 77029...37c

Skrevet

Dra til veterinær med hunden, det er det eneste forsvarlige. Hunder er flokkdyr og vil helst ikke vise seg svake, så endra atferd, klynging, småbjeffing bør tas på alvor. Det er umulig for oss her å vite hva som er galt, smerter eller syn - men hunden må undersøkes. 

Grålig belegg kan være stær, men hatt hund hvor det var kolestreol. Måtte over på spesialfor. Men umulig å vite. Virker hunden skvetten ville jeg tenkt mer synet, klynging, småbjeffing høres mer ut som smerter for meg - så gjentar: veterinær.

Anonymkode: c9889...e31

Skrevet

*Men umulig for oss her på forum å vite. 

Beklager, kom visst i skade for å slette deler av setninga :)

Anonymkode: c9889...e31

Skrevet

Var hos veterinær i dag. Han har blitt satt på smertestillende for stive ledd og muskler. I tillegg mente dyrlegen at han begynner å bli litt senil, så han har blitt satt på medisiner for det også. Det i øynene er visst normal blakking for hunder på den alderen, og øynene hans er ellers normale. Håper vi ser bedring snart. Dyrlegen mente han kunne leve i ett år til, så lenge medisinene fungerer. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos veterinær i dag. Han har blitt satt på smertestillende for stive ledd og muskler. I tillegg mente dyrlegen at han begynner å bli litt senil, så han har blitt satt på medisiner for det også. Det i øynene er visst normal blakking for hunder på den alderen, og øynene hans er ellers normale. Håper vi ser bedring snart. Dyrlegen mente han kunne leve i ett år til, så lenge medisinene fungerer. 

så fint at hunden er sjekket og ikke minst fått smertestillende.Det gjør nok vondt i flere ledd når en blir gammel..

Kos deg med kompis så lenge du har h*n

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...