V.S. Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Hei. Jeg har et spedbarn på snart 3 måneder som gråter så og si hver eneste kveld. Det har han gjort i ca 3 uker nå. Lengden varierer fra 1-3 timer. Da gråter han konstant. Det hjelper ikke å bære, kose eller gi han melk. Så vi må bare holde ut den perioden. Ellers på dagen er han bli og glad, får morsmelk hver 2.time, men sover maks 30 min om gangen på dagtid. Kan sove lenger hvis han får ligge oppå meg. Tisser og gjør i bleien som normalt. Legger på seg godt. Heldigvis de siste to dagene har han sovet 4 timer i strekk om natta. Og ellers 2 timer når jeg også sover med han. Trenger sårt noen råd fra erfarne mødre!
attegløyma Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Min eldste hadde og grine/sutretid kvar kveld mellom 18 og 23 nokre mnd, heldt på å klikke. Men det var visst normalt at dei grin då. Det er berre å halde ut, det går over. 1
V.S. Skrevet 21. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2016 10 minutter siden, attegløyma skrev: Min eldste hadde og grine/sutretid kvar kveld mellom 18 og 23 nokre mnd, heldt på å klikke. Men det var visst normalt at dei grin då. Det er berre å halde ut, det går over. Hvor gammel var hun? Husker du når hun sluttet?
attegløyma Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Det ser ut som om det gjekk over rundt veke 20. Beklager seint svar, men eg måtte sjekke babykalenderen eg førte på den tida så gjekk det lenge med seine kvelder der han var roleg men vaken. Nummer to la seg helst før 21 frå han var 3 veker, åt to gonger per natt og sov godt og mykje. Det gjer han endå. Det går over, eg lovar!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Mini her på 3 mnd gjør også det når hun ikke har fått sove på dagen, da kaver hun seg veldig opp og blir overtrøtt. Da er det ingenting som hjelper. Jeg må derfor sove sammen med henne minst en gang i løpet av dagen så hun ikke blir overtrøtt. Hvis jeg er ute om dagen eller har besøk så hun ikke får følge rytmen sin så blir det garantert galt om kvelden. De halvtimeslurene hjelper ingenting, hun må sove skikkelig et par timer i strekk. Hun sover ikke dårligere om natten selv om vi sover lenge om dagen (våkner bare 2 ganger i løpet av natten for å amme). Ellers kan det hende det er kolikk? Håper det løser seg for dere, vet hvor intenst det er når mini skriker utrøstelig. Prøv å finn et mønster, er det noen dager det ikke er så ille? Er det noen fellesnevner for de dagene? Lykke til og stor klem til deg! Anonymkode: 9a34d...659 1
teknosilje Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Kan det være noe du har spist? Veldig mange babyer tåler ikke melk i kostholdet til mor f.eks. Det er jo melk i veldig mye. Det kan også være låsninger i nakke/rygg som er vondt. Noen her sier at det er helt normalt at baby gråter i 3 timer. Nei, det er ikke normalt at en baby gråter 3 timer i strekk hver kveld og ingenting hjelper. Ikke slå deg til ro med det. Det er jo veldig tydelig at noe plager babyen og at han har vondt. Har dere prøvd bæresele/sjal? Massasje? Varmt bad? 1
V.S. Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mini her på 3 mnd gjør også det når hun ikke har fått sove på dagen, da kaver hun seg veldig opp og blir overtrøtt. Da er det ingenting som hjelper. Jeg må derfor sove sammen med henne minst en gang i løpet av dagen så hun ikke blir overtrøtt. Hvis jeg er ute om dagen eller har besøk så hun ikke får følge rytmen sin så blir det garantert galt om kvelden. De halvtimeslurene hjelper ingenting, hun må sove skikkelig et par timer i strekk. Hun sover ikke dårligere om natten selv om vi sover lenge om dagen (våkner bare 2 ganger i løpet av natten for å amme). Ellers kan det hende det er kolikk? Håper det løser seg for dere, vet hvor intenst det er når mini skriker utrøstelig. Prøv å finn et mønster, er det noen dager det ikke er så ille? Er det noen fellesnevner for de dagene? Lykke til og stor klem til deg! Anonymkode: 9a34d...659 Jeg tror det er som du sier med søvn. Han har det mye bedre nå. Han sover minst 2 timer i strekk om dagen nå og skriker ikke lenger slik han gjorde før. Selvfølgelig er han av og til litt sytete, men det er jo lov. Takk for ditt tips og råd!
V.S. Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2016 33 minutter siden, teknosilje skrev: Kan det være noe du har spist? Veldig mange babyer tåler ikke melk i kostholdet til mor f.eks. Det er jo melk i veldig mye. Det kan også være låsninger i nakke/rygg som er vondt. Noen her sier at det er helt normalt at baby gråter i 3 timer. Nei, det er ikke normalt at en baby gråter 3 timer i strekk hver kveld og ingenting hjelper. Ikke slå deg til ro med det. Det er jo veldig tydelig at noe plager babyen og at han har vondt. Har dere prøvd bæresele/sjal? Massasje? Varmt bad? Helt enig. Må ikke alltid høre på folk. Er en grunn til at et spedbarn gråter, og gråting er jo den eneste måten barnet kan uttrykke seg på.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #9 Skrevet 26. februar 2016 Babyen min tror jeg ofte gråter på kvelden/natten pga. overtrøtthet. Forsøkte dette en gang: http://www.sol.no/helse/2015_12_03_69664_barnelegens-enkle-triks-slik-far-du-babyen-til-a-slutte-a-grate.html?c=%E2%9C%93 Da ble det helt stille med en gang Anonymkode: 16d5e...3bc
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Det er ikke tull det de sier om at søvn avler søvn. Jeg har også ei på 3 mnd og hun blir også utløstelig på kvelden hvis hun sover for lite på dagtid eller vi venter for lenge med å legge for kvelden. Når hun sover lange og gode blunder på dagtid så sover hun gjennom hele natten også. Prøv å finne en måte som får han til å sove bedre på dagen. Enten at du rett og slett tar deg tid til å sove, eller hvertfall ligge sammen med han i dobbelsenga. Min lille elsker å trille tur, så så lenge været tillater det så går jeg en tur på 1-2 timer hver dag, pluss at jeg ligger både en og to ganger i dobbelsenga sammen med henne i løpet av dagen. Da sover jeg, eller leser en bok, surfer på mobilen osv. Veldig deilig rutine. Og det er jo ikke lenge til det går i ett hele dagen så ta deg tid og tillat deg selv det. Nyt det! Anonymkode: c0b73...5f1 1
Gjest incognita Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Gir skrikingen seg når dere løfter barnet? Dersom skrikingen kun kommer når barnet ligger, kan det være reflux?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå