Gå til innhold

Kjøpe ring før forlovelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fri til fruen. Er det vanlig at mannen kjøper ring før han spør, eller er dette noe i dag han kjøper i etterkant, når hun (forhåpentligvis) har sagt ja? Eller er det til og med noe man spleiser på, nå i likestillingens tidsalder?

Anonymkode: 3daef...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likestilling er vel og bra, det, men noen skikker synes jeg det er verdt å ta vare på. Gentleman-manerer som at mannen står for forlovelsesringene er en av dem. 

Anonymkode: 1fea6...dae

• Liker 11
Skrevet

Min samboer tok bilde av ringene han hadde valgt ut, og fridde med det. Jeg syns det var en fin løsning, for jeg fikk se den med en gang, men fikk også prøve størrelser før den ble bestilt.

Anonymkode: 93791...957

• Liker 2
Skrevet

Skal du fri så får det gjøres ordentlig, med en nydelig ring. Størrelsen får du måle deg til fra en annen av hennes ringer, evt kan den tas inn eller utvides. 

Blir ikke akkurat noe romantisk frieri hvis dere skal få til gullsmeden sammen og hun må trekke kortet for halve ringen :fnise:

Du får ta henne med på shoppingtur og tilfeldig passere en gullsmed og da tar det nok ikke lange tiden før hun sukker henført over en ring eller to og da går du tilbake uten henne og kjøper den. 

Lykke til! :blomst:

• Liker 7
Skrevet

Forloveden min valgte ring først, noe som jeg syntes var fantastisk! Det betydde mye for meg at han plukket ut noe han syntes passet meg. Han hadde visst dyttet overende noen "juggelringer" jeg hadde for så å naske til seg en og ta den med for størrelsen. Han tok med en ring for langefingeren, så den var naturligvis litt stor. Men det fikset vi på når vi kom hjem. Romantisk og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte. Er litt gammeldags av meg, så den likestillingsgreia er litt blæh i dette tilfellet.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp en ring et sted med returrett, så kan riktig størrelse bestilles når hun har sagt ja :)

Skrevet

Jeg endte opp med å bytte ringen jeg da... :P Ringen var helt grei - enkel enstens, men mtp. pris og at jeg forhåpentligvis skal gå med den resten av livet ville jeg ha en ring jeg likte 100 %. Til mitt forsvar hadde vi snakket sammen flere ganger om hva slags type ring jeg ev kunne tenke meg om vi skulle forlove oss, og av en eller annen grunn kortsluttet han og kjøpte alt annet enn det jeg ville ha. Type bred enstens ring med stor diamant, mens jeg var klar på at jeg ville ha en tynn flerstens ring med små diamanter. Heldigvis tok han det fint (jeg ga ikke beskjed før det var gått en ukes tid - ringen var altfor stor så kunne ikke gå med den før den var tilpasset), tror ærlig talt han tenker ring er ring ;)

Så - hvis du vil kjøpe uten henne er rådet mitt å diskret finne ut hva hva hun kunne tenke seg - er tross alt hun som skal gå med den. 

Anonymkode: f0b7e...046

• Liker 2
Skrevet

Bli skuffa om han ikke frir med ring ja ... 

Skrevet

Gjør egentlig ingenting om han kjøper ringen fra "felleskassa" (vi har felles sparing) for min del. Ringen trenger heller ikke å være fancy, men å ha kjøpt en ring i forkant viser liksom at han har tenkt over det, og at det ikke er helt spontant.

Anonymkode: abecd...cf2

• Liker 3
Gjest 1anonym2
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig skuffa hvis han ikke hadde hatt en ring når han fridde! Det er ikke mange karat, ca 0,5, men det har ikke noe å si.. Hun blir nok glad for ringen uansett hvordan den er. Det er det den symboliserer som gjør at jeg elsker ringen min!

Skrevet
Den 2/22/2016 at 8.55, AnonymBruker skrev:

Min samboer tok bilde av ringene han hadde valgt ut, og fridde med det. Jeg syns det var en fin løsning, for jeg fikk se den med en gang, men fikk også prøve størrelser før den ble bestilt.

Men han betalte vel?

Skrevet

Likestilling er vel og bra, men fire ting er likevel mannens oppgave, mener nå jeg:

- Betale restaurantregninger

- Fri og betale ringer

- Betale taxiturer

- Holde jakker, dører, stoler osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsket en utradisjonell ring, som vi ikke fant i Norge, så jeg måtte bli med til gullsmeden og tilpasse ringen. Han betalte selvfølgelig, og insisterte på å fri på tradisjonelt vis. Ønsket sterkt å være delaktig i å velge ringen, ettersom det er en svært viktig (og ikke minst kostbar ring), som jeg skal bruke hver dag resten av livet. 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling er vel og bra, men fire ting er likevel mannens oppgave, mener nå jeg:

- Fri og betale ringer

- Betale taxiturer

Restaurant og taxi deler vi. Hvorfor skal han alltid betale det? 

Og ikke kom her og si at menn alltid spiser mer enn kvinner. Her i gården stemmer ikke det til middag. :)) 

Anonymkode: abecd...cf2

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Fri og betale ringer

- Betale taxiturer

Enig i halvparten! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg (dame) fridde. Ned på kne og alt det der. Vi kjøpte enkle sølvringer etterpå sammen, som vi fikk gravert inni. Vi skal bytte til gull den dagen vi gifter oss. 

Synes det er mye koseligere at begge går med ring. Begge er jo forlovet, ikke bare dama. 

Anonymkode: 613f1...7a3

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Fri og betale ringer

- Betale taxiturer

Uenig i alt. 

Spesielt å "hjelpe til" med stoler/dører er veldig irriterende. Har vært utfor flere slike "gentlemen". Liker ikke å bli behandlet som jeg er handikappet. 

Heldigvis er folk ulike :)

Anonymkode: 613f1...7a3

• Liker 3
Skrevet

Mannen her har dårlig smak når det gjelder smykker, så jeg hadde helt klart foretrukket frieri uten ring. Har ikke fortalt ham at han ikke er flink til å plukke ut smykker...

Anonymkode: f4b6e...7b0

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han betalte vel?

Han betalte og hadde bestemt hvilken ring, jeg var bare med for å prøve størrelse. Syns det var en fin måte å gjøre det på, jeg.... Det viktigste er uansett at han vil gifte seg med meg:)

Skrevet (endret)

Jeg og kjæresten er enige om å spleise på min forlovelsesring når den dagen kommer (jeg kommer til å kjøpe hans, ettersom den er en god del billigere enn det min kommer til å være. Det er også jeg som kommer til å fri).

Det kommer helt an på hva som er naturlig for deg og kjæresten din, TS. Det finnes ingen "regler" lenger på sånt, man gjør det som passer sitt forhold best. 

Endret av Strawberry Fields

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...