AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Hei! Vi er et par som skal skaffe oss vår egen hund for første gang. Begge to har erfaring med hund, men da som "familiehund" der vi ikke har hatt hovedansvaret for lydighetstrening. Vi bor landlig i et hus, så her er det god plass til hund. Egenskaper vi ønsker: - En hund som tåler en lang tur i fjellet/trekkhund til ski. - Selv om det det er en aktiv hund, så må den tåle at det ikke blir langtur hver dag og kan ta det med ro inne. - Tispe, 20-27 kg. - Bjeffing er ikke typisk for denne hunderasen. - Familievennlig og ikke sjenert for nye/fremmede folk. -Gjerne glad i å bade! Noen tips? :-) Vi har vurdert Finsk Lapphund men har forstått at denne er den del verbal av seg? Har også sett på eurasier, men denne ser ut til å være mer selskapshund enn brukshund og kan være sjeneret ovenfor nye mennesker. Dette er kun lest ut fra ulike forum, så det varierer helt sikkert fra individ til individ Anonymkode: 0f62f...62e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Elghund Jämthund Anonymkode: 7d7fd...e6c
Gjest Haaploes Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 De finske lapphundene jeg har vært borti er rolige som dagen er lang, og ikke spesielt verbale. Mange av kvalitetene dere lister opp der er jo veldig individuelle, for eksempel dette med bjeffing og være komfortabel med barn (som jeg er freidig nok til å anta at dere legger i "familievennlig") og nye mennesker. En kombinasjon av god dialog med oppdretter og riktig oppdragelse er nøkkelen Masse lykke til!
Sapientia Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Siden du vil ha en såpass stor hund, og ikke jakte? så kanskje en av de polare rasene kan passe? Hvor viktig er det at hunden kan gå løs? hva synes dere om pelsarbeid? ønsker dere en selvstendig eller førermyk hund? Er det greit om dere må kle på hunden hvis det blir kaldt eller vått? Det er jo mange passe store hunder som ikke bjeffer så mye, men som ellers har ganske ulike egenskaper ellers.
missuy Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 4 minutter siden, Sapientia skrev: Siden du vil ha en såpass stor hund, og ikke jakte? så kanskje en av de polare rasene kan passe? Hvor viktig er det at hunden kan gå løs? hva synes dere om pelsarbeid? ønsker dere en selvstendig eller førermyk hund? Er det greit om dere må kle på hunden hvis det blir kaldt eller vått? Det er jo mange passe store hunder som ikke bjeffer så mye, men som ellers har ganske ulike egenskaper ellers. Vi jakter på elg, men ønsker først og fremst ha en god turkamerat og de andre egenskapene jeg har nevnt fremfor gode jaktegenskaper. Vi ønsker ikke fullt så mye pelsarbeid, helst 1-2 ganger i uka maks. Heller mer førermyk enn selvstendig og det å kle på hunden når det blir vått eller kaldt er ikke noe problem! Har vært inne på tanken på Samojed, men så vidt jeg har hørt så krever denne gangske mye pelsarbeid og har en tendens til stahet?
Sapientia Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 6 minutter siden, missuy skrev: Vi jakter på elg, men ønsker først og fremst ha en god turkamerat og de andre egenskapene jeg har nevnt fremfor gode jaktegenskaper. Vi ønsker ikke fullt så mye pelsarbeid, helst 1-2 ganger i uka maks. Heller mer førermyk enn selvstendig og det å kle på hunden når det blir vått eller kaldt er ikke noe problem! Har vært inne på tanken på Samojed, men så vidt jeg har hørt så krever denne gangske mye pelsarbeid og har en tendens til stahet? En føremyk hund så ville jeg kanskje sett litt på labrador av ikke de groveste typene? De er jo greie og allsidige hunder, men kan være ganske turbo og litt harde i hodet som unghunder. Eller en golden om man vil et hakk opp i størrelse. Jeg synes selv retrievere virker som noen fine "potethunder", men har aldri hatt en selv. Alle polarhundene kan nok oppfattes som noe sta, de er selvstendige og det er ikke alltid like lett og få de til og ombestemme seg. De aller fleste kan heller ikke slippes løs. Samojeden krever vel litt pelsarbeid om den skal være i utstillingskondisjon, ellers ikke så mye utenom røyteperiodene. Bjeffing er enkelte individer flinke til, desidert den av polarhundene som bjeffer mest i min erfaring. Siden dere jakter elg så tror jeg kanskje jeg ville gått for jämthund. De er jo greie hunder og fine turhunder ved siden av å være gode jakthunder. Norsk elghund grå blir jo litt små i forhold til hva dere setter som ønske i størrelse. Vet de også kan bjeffe en del riktignok.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 Labrador retriever fyller alle kriteriene du har listet opp. Du får en slankere utgave; jaktlabrador hvor også jaktegenskapene er lagt større vekt på under avl. Andre utgaver av retriever vil kanskje også være aktuelt for dere. Anonymkode: 01f40...d98
Gjest Belle âme Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 Kooikerhund, norsk buhund, norsk lundehund, norsk elghund grå/sort, haldenstøver, dunker, hygenhund, drever, finsk spets(sjølv om det må ofte trenast på bjeffing.) Barbet, beagle, polsk owczarek nizinny osv osv.
Fiberhusk Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 Alle spisshunder er verbale hunder, med unntak av de få individene som ikke er det. Men som type er de bjeffete. Mange har forsøkt å få rasetips her inne, men det enkleste er å lese seg opp selv.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #10 Skrevet 21. februar 2016 Barbet (Fransk vannhund). Fantastisk rase, under 15 i Norge. Den er barne- og allergivennlig, jakthund/sporhund, bjeffer lite, krever ikke lange daglige turer og er veldig familie kjær. Anonymkode: 0c385...fa1
daemonia Skrevet 21. februar 2016 #11 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, Sapientia skrev: Siden du vil ha en såpass stor hund, og ikke jakte? så kanskje en av de polare rasene kan passe? Hvor viktig er det at hunden kan gå løs? hva synes dere om pelsarbeid? ønsker dere en selvstendig eller førermyk hund? Er det greit om dere må kle på hunden hvis det blir kaldt eller vått? Det er jo mange passe store hunder som ikke bjeffer så mye, men som ellers har ganske ulike egenskaper ellers. Stor? Det var snakk om 20-27 kg. Det er da ikke stort? Som flere her sier, og også Sapientia så er det andre ting dere bør vurdere. Ting jeg har tenkt over er som det nevnes her: Vil dere at hunden skal kunne gå løs? Hva er OK mengde arbeid med pels? Hva tenker dere å gjøre med hunden? Husk at Mattilsynet nå har skrevet ned at man skal ta hensyn til hundens egenskaper når man velger hund. Altså det er ikke innafor å ha en jaktrase om dere skal ha den som kosehund og bare rusle rundt i skogen innimellom. De skal jaktes med, og det er fordi disse egenskapene er veldig godt ivaretatt hos disse rasene. Hvor mye tid har dere hver dag? Du sier at den bør være glad i å bade. De fleste retrievere trives i vann, og labrador eller golden kunne sikkert passet dere. Brukshunder ville jeg styrt unna om jeg var dere. Jeg kan ta feil, men får en følelse av at de blir litt for skarpe og selvstendige for dere. Hvis dere vil ha minst mulig bjeffing så hold dere unna voktende og varslende raser. Det er jobben deres å bjeffe, så det vil bli vanskelig å avlære. De fleste hunder kan bli sosiale og like folk om du bare sosialiserer dem. Men det er jo noen som er naturlig mer skeptiske enn andre. Hovawart er jo en ekstremt skeptisk og skulende rase, men de passer jo egentlig ikke for noen som ikke er spesielt interessert. Voktere kan være greit å se bort fra her også hvis dere vil være helt sikre. Tenk over mer enn lengde på tur i hvert fall. Det er mye mer enn tur og sosial samhandling med mennesker og andre hunder som inngår i hundehold. Men generelt sett tror jeg en type retriever kan passe. Men det må dere undersøke bedre selv.
Sapientia Skrevet 21. februar 2016 #12 Skrevet 21. februar 2016 46 minutter siden, daemonia skrev: Stor? Det var snakk om 20-27 kg. Det er da ikke stort? Som flere her sier, og også Sapientia så er det andre ting dere bør vurdere. Ting jeg har tenkt over er som det nevnes her: Vil dere at hunden skal kunne gå løs? Hva er OK mengde arbeid med pels? Hva tenker dere å gjøre med hunden? Husk at Mattilsynet nå har skrevet ned at man skal ta hensyn til hundens egenskaper når man velger hund. Altså det er ikke innafor å ha en jaktrase om dere skal ha den som kosehund og bare rusle rundt i skogen innimellom. De skal jaktes med, og det er fordi disse egenskapene er veldig godt ivaretatt hos disse rasene. Hvor mye tid har dere hver dag? Du sier at den bør være glad i å bade. De fleste retrievere trives i vann, og labrador eller golden kunne sikkert passet dere. Brukshunder ville jeg styrt unna om jeg var dere. Jeg kan ta feil, men får en følelse av at de blir litt for skarpe og selvstendige for dere. Hvis dere vil ha minst mulig bjeffing så hold dere unna voktende og varslende raser. Det er jobben deres å bjeffe, så det vil bli vanskelig å avlære. De fleste hunder kan bli sosiale og like folk om du bare sosialiserer dem. Men det er jo noen som er naturlig mer skeptiske enn andre. Hovawart er jo en ekstremt skeptisk og skulende rase, men de passer jo egentlig ikke for noen som ikke er spesielt interessert. Voktere kan være greit å se bort fra her også hvis dere vil være helt sikre. Tenk over mer enn lengde på tur i hvert fall. Det er mye mer enn tur og sosial samhandling med mennesker og andre hunder som inngår i hundehold. Men generelt sett tror jeg en type retriever kan passe. Men det må dere undersøke bedre selv. Hehe, ja stor som i større enn de fleste som er nevnt her. Elghund, finsk lapphund, finsk spets, buhund, kooiker osv er jo langt unna 27 kg som tisper, noen i nærheten av 20 kg. Min egen rase er Siberian Husky, og ingen av mine tisper bikker 22kg, en er 16 kg. Så noe usikker på om de er store nok også. Forøvrig er ikke de polare, med unntak av Samojed, spesielt bjeffete selv om de er spisshunder. 2
Rainbow Skrevet 22. februar 2016 #13 Skrevet 22. februar 2016 Vi har en eurasier (som jeg ser du har sett på). Vi bruker ham til lange skogsturer, agility, rallylydighet og litt utstilling, og har også tenkt å begynne med vanlig lydighet. Så de kan brukes til mye! De er en spisshund som ikke gidder alt i verden (så du kan ikke terpe i en evighet og de gjør ikke alt du vil for å tilfredsstille deg), men jeg liker det veldig godt. I agilitien (har ikke begynt med konkurranse ennå) er det lettere for oss å få ham feilfritt gjennom en bane enn for mange med feks border collie eller toller, fordi de blir så heite at de raser i vei og vil gjøre alt på en gang, mens vår er rask, men likevel "tilsnakkendes" selv om han løper fort. Det er nok mange understimulerte eurasiere der ute, men de kan så mye bare de får lov! Og de MÅ likevel ikke gjøre masse, de tåler rolige dager også. Men noe fysisk og mental trening hver dag er fint å få inn! De er veldig stille, lapphunder har veldig mye mer lyd, ja. Men det finnes jo eurasiere som lager lyd også! Det med sjenanse er også individuelt. I rasestandarden står det at de skal være reservert for fremmede, mens mange har hunder som heller er redde. Det skal de ikke være, og da tenker jeg at de kanskje ikke er sosialisert så mye. Vår er bare uinteressert i fremmede. De kan godt få klappe ham hvis de setter seg ned og gir ham litt tid, men han er ikke noe opptatt av dem, med mindre de er hundefolk med spennende godbiter i lomma. Andre folk er liksom bare kulisser. Han kan snuse på dem, og er ofte nysgjerrig på hva de skal, men gidder ikke bli kost masse med, da bare går han vekk og snuser på noe annet. Så om du vil ha en som elsker andre folk er kanskje ikke eurasier det rette, selv om det finnes slike individer også. Men jeg syns det er veldig ålreit med en som kan gå i slakt bånd forbi folk uten å bry seg. Skal du bruke hunden til jakt må du nok også se på noe annet, for på eurasier har man forsøkt å avle vekk veldig tydelige jakt-vokt- og gjeterinstinkter. Det er jo en hund, så de kan jo fint løpe etter ting som løper eller si ifra til noen de ikke liker, men selv om det finnes individer som kan fly i flere km etter en elg er ikke det det vanlige. Vår løper maks ti meter etter noe før han kommer tilbake.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #14 Skrevet 22. februar 2016 Jeg ser noen har nevnt jämthund her oppe. Selv om jeg synes det er verdens aller aller beste hunderase, vil jeg ikke anbefale den sånn helt uten videre. Det er en jakthund, og det skal den være. Alle seriøse jämthundoppdrettere avler på jaktegenskaper, og de vil sjelden eller aldri selge valp dersom primærbehovet er noe annet enn jakthund. Hvis man ikke har tenkt å bruke den aktivt på jakt, og trene den til det, så frarådes derfor jämthund. Som så mange andre spisshunder, så er den dessuten ganske så flink til å bjeffe Størrelsesmessig er den muligens i øvre sjikt eller i overkant av det dere ønsker dere (det kan for øvrig labrador være også, bare så det er sagt). Til dags dato har jeg aldri møtt en jämthund som bader frivillig. Heller ikke på de varmeste sommerdagene. Det finnes sikkert enkeltindivider som liker det, men jevnt over er de ikke videre glade i vann. Pelsen er tykk og tett, på godt og vondt. Hunden tåler kalde vinterdager, men bør ikke trenes midt på dagen på de varmeste sommerdagene. Pelsstellet er enkelt, bortsett fra de to gangene i året hvor den røyter. Dette på samme måte som f.eks hos en siberian husky eller alaskan malamute. Når det er sagt: jeg har aldri møtt koseligere hunder. Jeg har hatt jämhund selv, og gjennom jakt og hundehold har jeg møtt ganske mange individer av rasen. De er tillitsfulle, kosete, myke overfor barn og helt spesielle personligheter. De er sterke og tåler lange fjell- og skogsturer, enten du går til fots eller på ski. Flott som kløvhund! Både som tur- og familiehund er den derfor helt fantastisk. Den må alltid gå i bånd når man går tur, pga jaktinstinktet. I tillegg til elg, var den interessert i mye annet som kunne bevege seg: katter, ekorn, pinnsvin. Ingen vits i å gjøre forskjell!! Min jämte var helt avhengig av en skikkelig tur hver dag. Hvis ikke ble den urolig og masete. For å si det slik: jeg har hatt malamute også, og malamuten min var latere og mindre avhengig av den daglige langturen enn jämthunden... Anonymkode: 97075...28d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #15 Skrevet 22. februar 2016 Kanskje litt stor, men Leonberger er en helt fantastisk rase og passer nesten til alle kravene deres Anonymkode: 08324...c04
Skywise Skrevet 22. februar 2016 #16 Skrevet 22. februar 2016 Du sier ikke noe om hvor mye tur dere kommer til å gi i jevnt over, og det avgjør jo litt hva man kan anbefale. Alle (stort sett) raser kan være med på lange turer i blant. Om dere derimot er mye ute i aktivitet og det er viktig at hunden trekker, ville jeg sett på husky og noen fuglehunder. Labrador og retrievere trekker generelt dårlig. Husky og fuglehunder krever en del mosjon, de tåler fint noen rolige dager altså, men de må få brukt seg. Så lenge de gjør det, gjør de lite ut av seg innendørs. Ikke bråker de heller. Minuset er jo at disse ikke er så enkle å ha løse, spesielt husky kan man ikke slippe noe særlig. Omgjengelige rundt folk og barn er de som regel også så lenge man kjøper etter linjer med godt gemytt.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Flatcoated retriever!!😊 Anonymkode: 9425a...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 Labrador retriever er det første som slår meg når jeg leser hva dere er på utkikk etter, eneste som kanskje ikke er optimalt er at labradoren er utsatt for problemer i hofte, albue og rygg og egner seg ikke som typisk trekkhund. -men klarer helt fint lette trekk dersom den er frisk og sterk ellers. Har selv hatt labrador og hadde den med på ski. Ønsker dere en enda mer aktiv variant er jaktlabradoren en nettere og spissere type som brukes mye som fuglehund. Elghund er også en rase som oppfyller kriteriene deres, men har i utgangspunktet noe spissere gemytt enn feks en labrador. Dette kan så klart jobbes med Ellers tenker jeg at det er vanskelig å finne en ideell trekkhund i såpass lav vektklasse og som også er familiehund. Men tenker dere enkle trekk kan jo raser som; setter, boxer og toller være aktuelle. Lykke til med valget Anonymkode: 9dcd5...dd7
Focklop Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 Mitt råd er å ikke kjøpe jakthund om den ikke skal brukes til jakt! Ser det er listet opp raser som hygen, dunker og andre drivende hunder, disse bør jakte, hvis ikke ender du opp med en veldig ulykkelig hund. Jeg er oppvokst med dunker og den er en fantastisk familiehund, og en glimrende harejeger. Ut i fra min erfaring har spisshunder en tendens til å bjeffe mye, ser dette også er nevnt. Hva med toller? 1
Gjest Yellowrose Skrevet 26. februar 2016 #20 Skrevet 26. februar 2016 Anbefaler å bruke canis sin rasevelger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå