Gå til innhold

Beskjære roser som vokser på espalier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en rosebusk som vokser på sørsiden av huset i et espalier og rosebusken har den vifteformen det skal ha (vokser inntil veggen og utover langs husveggen, på en måte), men på de øverste 40-50cm vokser det grener utover fra veggen, og de blir hengende nedover/fremover, hvis noen forstår. Hvor mye av dette kan jeg beskjære? Og kan jeg ta det fra toppen, eller bør de beskjæres lengre ned?

Anonymkode: ff840...29b

Skrevet

Er dette en gammel klatrerose? Først må du se etter frostskade osv. Ta bort alt som er dødt og vissent, og så går du over hele planten å ta bort tynne og svake greiner, før du kutter ned de greinene du vil beholde til like over et godt skudd. Det er viktig at du ser og vurderer planten og forestiller deg hvordan den vil vokse, for det vil vokse ut masse nytt før den blomstrer til sommeren. Når du kutter like over ett skudd, tenk på hvilken vei skuddet går, den veien vil den nye greinen ta - og slik kan du "lede" rosen noe. 

Her er en fin forklaring på hvordan du skal gå frem; http://www.hagedilla.no/slik-beskjaerer-du-rosene/

Ellers bør du helst ikke beskjære roser enda, en gammel tommelfingerregel sier at man skal vente til bjørken har museører, altså til bjørken begynner å vise litt grønne blader. Jeg klarer sjelden å vente så lenge selv, men en måned eller to til pleier jeg å holde ut :jepp: 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for godt svar, Rumle!

Skal nok vente en stund ennå, men siden jeg er en nybegynner innen hagestell så synes jeg det er greit å lese seg opp litt så jeg ikke ødelegger alle blomster, busker og trær :fnise:

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar, Rumle!

Skal nok vente en stund ennå, men siden jeg er en nybegynner innen hagestell så synes jeg det er greit å lese seg opp litt så jeg ikke ødelegger alle blomster, busker og trær :fnise:

Bare hyggelig :) Finnes en del fine instruksjonsvideoer på youtube også, det kan være greit å se også :jepp: Lykke til med hagen :blomst: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...