Gå til innhold

Holder du barnet ditt hjemme i 48 timer etter diare og oppkast ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder du barnet ditt hjemme 48 timer etter diare eller oppkast ?

Jeg jobber i barnehage. Jeg vet at dette ikke overholdes, forøvrig så overholdes det ikke alltid av de ansatte i barnehagen heller.

Noen som tør innrømme at dere levere barna deres i barnehagen for tidlig etter sykdom, eller når de er syke ? 

Eller er det plutselig bare "perfekte" foreldre på kvinneguiden som gjør alt rett ? 

Forklar hvorfor du gjør det. 

Anonymkode: 2e3bf...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så lenge det er diare og ikke bare løs avføring etter feks mat/godteri, og om det er oppkast uten grunn, ikke fordi vi har kjørt bil eller hun har hostet til hun har kastet opp etter å ha svelget feil feks. 

De få gangene vi har hatt omgangssyken så er i tillegg almenntilstanden såpass dårlig at det ikke ville vært greit å sende i barnehagen selv om hun ikke hadde kastet opp. Og vi har merket stor forskjell på diare-bæsj og løs avføring for å si det sånn, og da holder vi 48 timer ja. 

Anonymkode: 5c661...6d3

Skrevet

Først og fremst: er ikke en perfekt foreldre. 

Barnet (4 år) har hatt omgangssyke en gang. Ble holdt hjemme 48 timer. En gang satte hun en nøtt i halsen, og kastet opp. Ble ikke holdt hjemme 48 timer. Heller ikke ved bilsyke oppkast. 

Har derimot (med dårlig samvittighet) gitt en Paracet til søsteren en gang da hun kjentes varm ut på morgenen. Er daglig leder og hadde ingen til å åpne bedriften. Det gikk bra, hun var frisk på ettermiddagen/dagen etterpå

Anonymkode: 75feb...fb8

Skrevet

Bestandig!

Eller, en gang var det 47 timer. Jeg sa ifra til bhg ☺

Anonymkode: 9fad1...209

Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

Man skal alltid holde ungen hjemme i 48 timer. Det var en mor i barnehagen. Hun tok med ungen tilbake i barnehagen med en gang ungen var symptomfri. Hun måtte jo på jobb, sa hun. Det ble en evig runddans med hele fire runder med omgangssyke til oss... OG samtlige andre i barnehagen, samt ansatte. Det er så hensynsløst å ikke overholde den regelen, og som forelder må man være klar over konsekvensene av å ikke overholde den.

Endret av MadameDeRosa
Skrevet

Syns det er sånn passe flaut på foreldrenes vegne når de kommer i barnehagen med ungene og man kan se tydelig at noe er galt. Noen ganger øyebetennelse uten puss - da ringer vi litt senere når det er kommet puss.

Andre ganger sier foreldrene selv at "han er litt rusken" ... eller "han var litt kvalm i morges men nå er han bra" ...... så ringer vi 30 minutter etterpå for å be dem hente. 

Dette er ikke type alenemor som må tjene til livets opphold... dette er etablerte foreldre, god økonomi og gode jobber... Mange av dem har jobber som de kan komme og gå til når det passer. 

Uansett, det er respektløst ovenfor barnet og de ansatte i barnehagen.

Hilsen Barnehageansatt

Anonymkode: 2e3bf...727

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt gjør jeg det. Jeg tror at de som ikke gjør det, men samtidig irriterer seg over at barnet er så mye sykt og de må være hjemme fra jobben ikke tenker over at det at de, og andre i barnehagen, ikke overholder dette nettopp er grunnen til at barnet er ofte syk. Hadde alle fulgt regelen hadde det nok generelt vært mindre sykdom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne som er ped.leder på småbarnsavdeling. Hun mener at regelen gjelder barna og ikke de voksne, da de voksne har så god håndhygiene at det ikke er noe problem. Hmm kanskje derfor hun har omgangssyke fler ganger hver sesong???

Anonymkode: fa41f...cad

Skrevet

Jeg hadde ikke fått med meg at det var "oppgradert" fra 24 timer til 48 timer, så jeg gjorde feil før jeg ble gjort klar over det :sjenert: 

Ellers så innrømmer jeg at jeg ser an "grunnen" til oppkast.  Hvis f.eks ungen spiste veldig mye kaker og godteri på lørdag, kaster opp i løpet av natten, men ellers er helt fin og full fart hele søndagen, så sender jeg dem i barnehagen på mandag.  Bilsyke holder jeg heller ikke hjemme for.  Tommelfingerregelen min er vell "kaste opp en gang, og ikke redusert almenntilstand = sende i barnehagen.  Kaste opp flere ganger og/eller redusert almentilstand = bli hjemme"

Jeg sendte også et av barna i barnehagen etter 24 timer en gang fordi jeg selv var blitt syk.  Fikk beskjed om å komme og hente igjen, og er fortsatt litt flau over den.

Ellers er jeg en av disse foreldrene med god økonomi og fleksibel jobb som sier ifra til personalet at barnet var litt pjuskt på morgenen.  Det er jeg fordi barna ofte sier både det ene og det andre på morgenen, men kvikner til straks de er i barnehagen.  Man kan ikke holde dem hjemme hver gang de virker litt trøtte eller sier de har vondt i magen, og som forelder synes jeg det kan være vanskelig å dømme.  Jeg sier ifra til de ansatte sånn at de skal vite at de kan ha en ekstra lav terskel for å ringe og be meg hente den dagen.  De ender opp med å ringe i kanskje 1 av 5 tilfeller.

• Liker 2
Skrevet

Ja, overholder 48 timer med barna i alle fall. Det smitter jo en god stund etter at man er ferdig med oppkast/diare, og i tillegg blir de fleste ganske slappe. Hvis de har kastet opp én gang og ellers virker i fin form, lar jeg dem kanskje leke ute dagen etter, men sender ikke i barnehagen. Mine barn har aldri kastet opp i bil el.l, men om de hadde gjort det, hadde jeg ikke brydd meg så mye om 48 timers-regelen. Bilsyke smitter jo ikke :)

Selv har jeg ikke hatt omgangssyke på lenge, men hadde nok sett an formen og heller vært veldig nøye med hygienen enn å være hjemme mange dager fra jobb. Må tilføyes at jeg ikke er i kontakt med mat eller syke personer i jobben da. 

Skrevet

Jeg tenker at når barnet har hatt omgangssyke noen ganger, så klarer man kanskje å skille mellom det og oppkast av andre grunner? Mitt barn kaster bare opp en gang når han har omgangssyke, men han blir trøttere enn vanlig og får litt redusert matlyst. Vi kjenner det igjen nå, men den første gangen trodde vi han var bilsyk, helt til både jeg og faren kastet opp to dager senere.

Men ja, vi holder ham hjemme i 48 timer uansett, siden han vanligvis har så få symptomer og vi kan ta feil.

Anonymkode: 09f61...911

Skrevet
6 timer siden, prill skrev:

Ja, overholder 48 timer med barna i alle fall. Det smitter jo en god stund etter at man er ferdig med oppkast/diare, og i tillegg blir de fleste ganske slappe. Hvis de har kastet opp én gang og ellers virker i fin form, lar jeg dem kanskje leke ute dagen etter, men sender ikke i barnehagen. Mine barn har aldri kastet opp i bil el.l, men om de hadde gjort det, hadde jeg ikke brydd meg så mye om 48 timers-regelen. Bilsyke smitter jo ikke :)

Selv har jeg ikke hatt omgangssyke på lenge, men hadde nok sett an formen og heller vært veldig nøye med hygienen enn å være hjemme mange dager fra jobb. Må tilføyes at jeg ikke er i kontakt med mat eller syke personer i jobben da. 

Det er fryktelig ubetenksomt av deg! Kontakt med mat eller syke personer er ikke relevant spør du meg. Vis respekt for dine kollegaer! Jeg hater imgangssyke og blir skikkelig sur om jeg blir smittet fordi andre ikke gidder holde seg hjemme til de er smittefri. 

Ungene holdes også hjemme i 48 timer etter siste runde.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, ..... skrev:

Det er fryktelig ubetenksomt av deg! Kontakt med mat eller syke personer er ikke relevant spør du meg. Vis respekt for dine kollegaer! Jeg hater imgangssyke og blir skikkelig sur om jeg blir smittet fordi andre ikke gidder holde seg hjemme til de er smittefri. 

Ungene holdes også hjemme i 48 timer etter siste runde.

Vel, jeg har hørt fra legehold at 24 timers "karantene" holder for voksne så da stoler jeg på det.

Skrevet

Et rungende ja! Overholder 48-timersregelen. Og håper alle andre foreldre har vett nok til å gjøre det samme... 

Skrevet

Er jeg ett hundre prosent sikker på at oppkast/diaré kommer av noe annet enn omgangssyke så sender jeg henne i bhg. (Husker godt den gangen jeg smugspiste en hel boks svisker før jeg ble klar over virkningen det har på fordøyelsen...)

Er jeg i minste tvil om årsaken til diaré/oppkast så blir hun hjemme. Det ser dog ut for at hun har arvet sin mors immunforsvar, det er - bank i bordet - to-tre år siden forrige runde med omgangssyke i heimen og feber har hun maks et par ganger i året :)

Anonymkode: 6565e...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...