Gå til innhold

Amme ved barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om mange som planlegger å amme den første tida barnet går i barnehagen, for å unngå mye sykdom. Men hjelper det noe?

Syns lillebror har blitt smitta av storebror hver gang storebroren har vært syk jeg. Minste har kanskje ikke blitt like syk som storebror da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hva som gjør utslaget er vanskelig å vite, men her ammer jeg snuppa på 19 mnd som begynte i bhg i august. Hun har bare vært syk og borte fra barnehagen et par dager siden da. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Susa skrev:

Jeg leser om mange som planlegger å amme den første tida barnet går i barnehagen, for å unngå mye sykdom. Men hjelper det noe?

Syns lillebror har blitt smitta av storebror hver gang storebroren har vært syk jeg. Minste har kanskje ikke blitt like syk som storebror da...

Nei, hvorfor tror du amming hjelper mot sykdommer?!

Anonymkode: a7944...b43

• Liker 3
Skrevet
Den 22. februar 2016 at 1.03, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor tror du amming hjelper mot sykdommer?!

Fordi amming styrker immunforsvaret. 

Anonymkode: 756a5...ffb

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er helt tilfeldig. Begge mine to har avvendt seg selv i 9-måneders alder, og de har knapt vært hjemme en eneste dag med sykdom fra barnehagen.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?

Hvordan forklarer du da alle sykdomsforløpene hos barn som blir ammet?

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Hva kan morsmelk gi et barn på 2-3 år som mat fra gården/butikken/naturen ikke kan?

2) Tenåringer, voksne og pensjonister behøver også å styrke immunforsvaret - så da bør de ammes når de er i ungdomsskolen eller 1.dag på eldrehjemmet?

• Liker 2
Skrevet

Det skader ihvertfall ikke å amme! 

Førstemann ble ammet i seks måneder etter barnehagestart (var 10 mnd da han begynte). Han hadde to fraværsdager grunnet sykdom i løpet av årene i barnehagen.

Andremann ammes fortsatt, fjorten måneder etter barnehagrstart (var 16 måneder da hun begynte). Hun har hittil ingen fraværsdager grunnet sykdom. 

Anonymkode: 3d770...21a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skader ihvertfall ikke å amme! 

Førstemann ble ammet i seks måneder etter barnehagestart (var 10 mnd da han begynte). Han hadde to fraværsdager grunnet sykdom i løpet av årene i barnehagen.

Andremann ammes fortsatt, fjorten måneder etter barnehagrstart (var 16 måneder da hun begynte). Hun har hittil ingen fraværsdager grunnet sykdom. 

Anonymkode: 3d770...21a

Forskning (Google selv) viser klart at morsmelk ikke inneholder noe særlig B12 og det er typisk at morsmelk anbefales i U-land der alternativet er elendig. 

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil morsmelk inneholder mammaens antistoffer som gjør barnet bedre rustet mot sykdom. Vesentlig forskjell. 

Anonymkode: c82e8...1f4

• Liker 3
Skrevet

Ei venninne av meg ammer datteren på snart to år både dag og natt.. Hun har vært mere syk enn frisk siden hun startet i bhg.. 

• Liker 1
Skrevet

Men i barnehager er det jo stadig nye sykdommer som går, omgangssyken som gikk i 2012 er ikke den samme som går i 2016. Da hjelper det ikke at mammaen har antistoffer mot den som gikk i 2012. Dermed vil jo ikke barnet som begynner i barnehage i 2016 være beskyttet mot sykdommer som kommer til å gå. 

Anonymkode: d01c6...358

• Liker 1
Skrevet

Her har det ikke funka i det hele tatt og jeg driver fremdeles med amming på natta så hun får en del morsmelk i løpet av et døgn. Her er vi heldige om hun kommer seg gjennom 3 hele dager i strekk i barnehagen uten en telefon hjem om henting pga av sykdom. 

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var slik at etter omtrent ett år "forsvinner" mange av de nyttige stoffene, ellerno.

Anonymkode: 58693...49a

Skrevet

For mange sterke aktører har interesser i at mor ammer:

-Helsestasjoner

-Gro Nylander-skolen

-Jordmødre

-Fremtiden i våre hender

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...