Gå til innhold

Dere i jobb- hvor mye til overs (til forbruk)?

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye dere andre i normale jobber (og gjerne uten barn) har igjen etter at dere har betalt regninger osv? Ikke så interessant hva dere tjener, for man får gjerne økende utgifter med høyere lønn... ;)

Mer interessant hvor mye folk har igjen til forbruk etter å ha betalt regninger og eventuelt satt av til sparing. Jeg tror jeg bruker unødvendig mye penger hver måned...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har igjen 10 000, og det går 9000 til fast sparing

Anonymkode: 0e489...7b6

Skrevet

Dersom du tror du bruker unødvendig mye penger, trenger du å skaffe deg en oversikt over hva du faktisk bruker pengene på. Det hjelper nok lite å vite hva andre har til overs.

Før budsjett i excel, del opp utgiftene og inntektene dine og se hva som er dine utgiftsposter. Kutt der det kan :)

Anonymkode: 117c2...75a

• Liker 3
Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg vet sånn ca hva jeg bruker penger på, det kommer opp i nettbanken min. Jeg er nysgjerrig på hvor høyt forbruk andre i samme situasjon som meg har. Jeg kunne sikkert satt av mer til sparing... Men vet ikke helt hva man skal spare til. Sparer dere andre til pensjon?

Gjest Sunhands
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har igjen 10 000, og det går 9000 til fast sparing

Det forstod jeg ikke. Du har igjen 10.000, og av de går 9000 til sparing? Du bruker bare 1000 i måneden? Da er ikke mat osv. iberegnet?

Skrevet

Har igjen 22 000 etter at alle utgifter er betalt. Bruker 5-600 og sparer resten. Sparer til hus.

Anonymkode: dd1a4...817

Skrevet

Jeg har satt av 4000 per mnd til variabelt forbruk. Det inkluderer hobby, alt av underholdning ut og spise, konsert, osv, men også tannlege, lege, medisiner, frisør, spesialprodukter, klær, egentlig alt som ikke kommer fast hver måned. Noen ganger brukes alt opp, andre ganger går mye til sparing. Synes 4000 er mye!

Har 14000 i faste utgifter, inkludert mat.

Resten av lønna spares, en del til pensjon, en annen til egenkapital. Pensjonssparing er i indeksfond; et norsk, et globalt, og et i fremvoksende markeder, pluss et obligasjonsfond. 

Vi er samboere, ingen barn. Midt i 30-årene.

Anonymkode: cad2e...b1b

Skrevet

Har ca 27-28.000 til overs, da er mat dekt. Bruker ikke alt dette, mye går til sparing ved nedbetaling av lån og sparing til ferier. Veldig usikker hvor mye jeg bruker, kanskje 3000-4000.

Skrevet

Etter regninger, mat, sparing ca 500-1000 til klær, reise,film,bøker osv. Tillater ikke å bruke for mye på slikt "tull". 

Anonymkode: f2bb3...1b1

Skrevet

Jeg velger heller å spare pengene mine, nå sparer vi til ferien, så nå bruker vi nesten ikke penger på annet enn regninger, mat og sparing.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vanskelig å svare på da det ser ut som om folk definerer "til overs" litt forskjellig.
Selv setter jeg inn et fast beløp på en regningskonto hver måned. Alle faste utgifter trekkes fra denne kontoen og alle regninger for øvrig blir også betalt derifra. Jeg overfører også et fast beløp til barnas sparekonto og min egen. Etter at alle disse overføringene er gjort sitter jeg igjen med 7-8000,- pr mnd.
Dette skal da dekke mat, klær, underholdning osv. Mannen gjør det samme som meg og sitter igjen med rundt 10.000,- så til sammen har vi 17-18.000,- som skal dekke alle utgifter til hverdagsbruk i løpet av en måned.
Vi bruker vel omtrent 2.000,- i uka på handling av dagligvarer, så ca 10.000,- går til alt annet.

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg har igjen ca. 6000,- etter at alt er betalt. Det er uten noe form for overtid, noe det heldigvis stort sett blir litt av. 

Jeg setter alltid 1000,- på sparekonto, mer hvis jeg kan, resten skal dekke mat og eventuelle andre ting. 

Skrevet

Har igjen rundt 8000kr, og sparer 7250kr av dem. Har hus osv, men sparer til vi skal få unge om 2år. Så da sitter vi bedre i det. Samboer sparer ca like mye.

Anonymkode: f4004...987

• Liker 1
Skrevet

Har igjen ca 15 000. 

Anonymkode: d0364...fd4

Skrevet
18 timer siden, Sunhands skrev:

Det forstod jeg ikke. Du har igjen 10.000, og av de går 9000 til sparing? Du bruker bare 1000 i måneden? Da er ikke mat osv. iberegnet?

Du spurte hva vi har til forbruk. Jeg definerer det som hva man har igjen etter faste utgifter og mat. Da har jeg igjen 10 000, der 9000 av dem går til sparing, 1000 til meg til forbruk som jeg kan bruke på kino, kafe, klesplagg, hva nå enn :) 

Skrevet

Etter alt er betalt og penger satt av til mat, har jeg vel mellom 10000-12000 igjen. Setter som regel av 1000-2000kr til ekstra bruk feks flybilletter hjem til familien. 

Skrevet

Er det vanlig å inkludere mat i faste utgifter? 

Skrevet

Etter at regningskontoen og spare-/bufferkontoen har fått det de to skal ha, så viser oversikten at det er rundt 10 000 tilbake.

Av det beløpet går det litt i mat til katt og kvinne, og resten buffrer seg opp på lønnskontoen inntil jeg tar meg selv i nakken og flytter en beløp over på sparekontoen.

Jeg liker aldri å ligge nært opptil 0 på brukskonto når det nærmer seg lønn. Ting skjer.

Anonymkode: cbea2...14c

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at regningskontoen og spare-/bufferkontoen har fått det de to skal ha, så viser oversikten at det er rundt 10 000 tilbake.

Av det beløpet går det litt i mat til katt og kvinne, og resten buffrer seg opp på lønnskontoen inntil jeg tar meg selv i nakken og flytter en beløp over på sparekontoen.

Jeg liker aldri å ligge nært opptil 0 på brukskonto når det nærmer seg lønn. Ting skjer.

Anonymkode: cbea2...14c

Jeg liker derimot å ha minst mulig på brukskontoen i tilfelle kortet skulle bli stjålet f.eks. Jeg kan jo alltid overføre fra bufferkontoen, som er en av mine sparekontoer, i løpet av få sekunder.

Anonymkode: 8f3cd...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...