AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Det er enkelte personer som spør "hvorfor det?" og kommer med sine meninger om saken. Jeg jobber sammen med noen som er slik, og vedkommende har litt vanskelig for å forstå og respektere enkelte regler. H*n kan respektere de om hn får en forklaring, men denne personen tar virkelig ikke til takke med "det er bare en regel". Hn ville for eksempel ha kaffen i thermos for at det ikke skal bli sånn svidd smak, men det ville ikke sjefen. Da vi diskuterte oss i mellom sa jeg bare at det er en regel som er skapt, det er bare slik. Og da ender det med at jeg må forklare hvorfor, fordi min kollega da ikke aksepterer det enkle svaret.. Anonymkode: 4dc29...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Har dere en regel mot å ha kaffe i termos? Jeg skjønner at han spurte... Anonymkode: 02402...f94 20
Silfen Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 Jeg kan ikke fordra folk som er "bare fordi". Tenk å ikke evne selvstendige tanker. 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Alle er ikke sauer. Heldigvis. Anonymkode: 2adf8...1f3 7
Rosaboble15 Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 Akkurat i det tilfellet du beskriver, synes jeg kollegaen din har et godt poeng. Det er mer logisk å ha kaffen over i en termos, fremfor å la den stå på trakteren. Generelt synes jeg det er bra at folk spør spørsmål om ting de ikke forstår, spesielt når det gjelder slike regler. Dersom ingen hadde spurt og argumentert mot, så hadde man aldri funnet nye, bedre regler. 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 Dette gir meg flashbacks til ungdomsskolen. Jeg var en sånn irriterende elev som stilte spørsmål "hvorfor er det sånn?". Og på ungdomsskolen var svaret som regel "fordi vi har bestemt det". Jeg holdt på å bli sprø. Fra videregående og opp (både i utdanning- og arbeidssituasjoner) har jeg derimot faktisk fått SVAR på spørsmålene mine og dermed lært og forstått - eller, eventuelt - bidratt til at noe har blitt endret fordi det ikke var noen god grunn. Hvis kollegaen vil ha kaffe på termos så kan han vel ha over noe av kaffen på termos og levne en passe mengde så sjefen og andre kan drikke rett fra trakteren? Anonymkode: 124a0...f97 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 Mennesker er ulikt skrudd skrudd sammen. Å kunne hjelpe hverandre til å forstå hvorfor vi mener og gjør som vi gjør vil jeg si er en bedre egenskap enn de som velger enkleste motstands vei, og bare aksepterer at x har sagt at det er sånn, derfor gjør vi det sånn og ikke slik. Anonymkode: 2c40b...b17 3
Rootz Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 Hvis en persjon ikke kan svare hvorfor så betyr det att persjonen er en del av en annen persjon spill. Og i dette tilfelle med regler så er det også logisk. 1/3 persjoner spør hvorfor.
urenluren Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 "Sånn er det bare" er bare noe folk sier fordi de ikke helt vet hvorfor. Det er da alltid en årsak. Ingen ting "bare er sånn". *Grøss* for et irriterende svar. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #10 Skrevet 21. februar 2016 Jeg hater jævler som absolutt skal ha kaffe i termosen. Fy faen Anonymkode: aa0b6...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #11 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, Silfen skrev: Jeg kan ikke fordra folk som er "bare fordi". Tenk å ikke evne selvstendige tanker. Helt enig! Fikk klaustrofobi da jeg leste HI... Det er for meg et intelligenstegn å be om forklaring og å spørre hvorfor! 😎 De som bare sier "fordi det er slik" er avskrevet i min bok! 😡☹️😳 Anonymkode: 1833a...b5b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #12 Skrevet 21. februar 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gir meg flashbacks til ungdomsskolen. Jeg var en sånn irriterende elev som stilte spørsmål "hvorfor er det sånn?". Og på ungdomsskolen var svaret som regel "fordi vi har bestemt det". Jeg holdt på å bli sprø. Fra videregående og opp (både i utdanning- og arbeidssituasjoner) har jeg derimot faktisk fått SVAR på spørsmålene mine og dermed lært og forstått - eller, eventuelt - bidratt til at noe har blitt endret fordi det ikke var noen god grunn. Hvis kollegaen vil ha kaffe på termos så kan han vel ha over noe av kaffen på termos og levne en passe mengde så sjefen og andre kan drikke rett fra trakteren? Anonymkode: 124a0...f97 Vi har en sånn irriterende på studiet vårt vi. Som alltid skal avbryte og komme med sine innspill under forelesninger, og alt hun kommer med, er bare svada og airheadmateriale... Hver eneste forelesning, rekker hun opp hånda og har noe å si. Det er faktisk jævlig irriterende og å kaste vekk tida for oss andre studentene. Litt ovenpå og ser andre ovenifra og ned, mens hun er kanskje den av de med minst å komme med. Er så typisk. Anonymkode: 05463...ec3 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 21. februar 2016 #13 Skrevet 21. februar 2016 (endret) Å jeg hater å ikke vite og ikke få svar om jeg spør om noe. Det er så irriterende å være uviten. Jeg føler at når folk bruker "fordi" som svar på spm. Er det bare fordi de ikke selv vet hvorfor og hvordan. "Mamma hvorfor lever fisker i vann og ikke på land" "Fordi" Mennesker er nysgjerrige vesener. Hvor hadde vi hvert hvis vi bare hadde godtatt alt i verden uten å stille spm.? Tror dette faktisk er en grunn til at jeg alltid har hvert så dårlig i matte. Når jeg regner vil jeg vite hvorfor vi gjør som vi gjør ellers klikker det for meg. Er ikke rart jeg alltid har mislikt matte, jeg har alltid fått lærere som har sagt at sånn er det bare, men ikke nå og nå liker jeg matte fordi jeg får forklaring Endret 21. februar 2016 av The Lost Dreamer
Gjest FruPotter Skrevet 21. februar 2016 #14 Skrevet 21. februar 2016 Det som irriterer meg er når folk skal vite alt til de minste detaljer, og forventer at jeg vet svaret haha. Kjenner et par sånne, som spør og spør og spør... og spør... Kommer jeg med et forklarende svar, spør de igjen, om å forklare hvorfor svaret er sånn og sånn. Da blir jeg litt småvarm i toppen. Men det er jo naturlig å spørre og å ville ha en forklaring. Jeg er bare ikke like nysgjerrig som enkelte. Men det er også irriterende når folk aldri har et svar, og bare sier "fordi". Husker jeg hadde en lærer på ungdomsskolen som bare ga meg svaret når jeg ikke fikk til matematikken. Han orket ikke forklare, så jeg fikk fasiten som igjen førte til at jeg aldri lærte meg matematikk. Kan ikke en gang gangetabellen.
RompeRusk Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette gir meg flashbacks til ungdomsskolen. Jeg var en sånn irriterende elev som stilte spørsmål "hvorfor er det sånn?". Og på ungdomsskolen var svaret som regel "fordi vi har bestemt det". Jeg holdt på å bli sprø. Fra videregående og opp (både i utdanning- og arbeidssituasjoner) har jeg derimot faktisk fått SVAR på spørsmålene mine og dermed lært og forstått - eller, eventuelt - bidratt til at noe har blitt endret fordi det ikke var noen god grunn. Hvis kollegaen vil ha kaffe på termos så kan han vel ha over noe av kaffen på termos og levne en passe mengde så sjefen og andre kan drikke rett fra trakteren? Anonymkode: 124a0...f97 This. Var også den jævlige eleven som alltid spurte "hvorfor/hvordan". Lærte jo ikke en dritt av å få vite at "det er slik fordi det er slik". Denne egenskapen har derimot hjulpet meg MYE i høyere utdanning
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 Det er et tegn på intelligens og selvstendig tenkning. Anonymkode: dfa25...1d1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har ikke så mye problemer med folk som vil ha forklaring på noe. Men jeg har et større problem med folk som maser om hva poenget er. Og insisterer på at det må være et poeng med alt som skjer.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 3 timer siden, Aegon Targaryen skrev: Jeg har ikke så mye problemer med folk som vil ha forklaring på noe. Men jeg har et større problem med folk som maser om hva poenget er. Og insisterer på at det må være et poeng med alt som skjer. Veldig enig. Anonymkode: bf16c...12d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 17 timer siden, The Lost Dreamer skrev: Å jeg hater å ikke vite og ikke få svar om jeg spør om noe. Det er så irriterende å være uviten. Jeg føler at når folk bruker "fordi" som svar på spm. Er det bare fordi de ikke selv vet hvorfor og hvordan. "Mamma hvorfor lever fisker i vann og ikke på land" "Fordi" Mennesker er nysgjerrige vesener. Hvor hadde vi hvert hvis vi bare hadde godtatt alt i verden uten å stille spm.? Tror dette faktisk er en grunn til at jeg alltid har hvert så dårlig i matte. Når jeg regner vil jeg vite hvorfor vi gjør som vi gjør ellers klikker det for meg. Er ikke rart jeg alltid har mislikt matte, jeg har alltid fått lærere som har sagt at sånn er det bare, men ikke nå og nå liker jeg matte fordi jeg får forklaring Ja. 68-generasjonen skjønner ikke verdien av å gi ordentlige svar, kan jo bare tenke deg når det går enda en generasjon og man har mistet helt kunsten å forklare ting og å verdsette svaret. Det er nok av folk som flirer arrogant når det er en type allmennkjent ting som ikke er en selvfølge hvis man ikke har fått det med selv, disse ødelegger samfunnet. Anonymkode: dc76e...b01
Fiberhusk Skrevet 22. februar 2016 #20 Skrevet 22. februar 2016 Jeg får kritikk av samboer fordi jeg alltid begrunner alt jeg mener, føler og gjør, når vi diskuterer. Noen klarer ikke leve med at ting ikke bare "er". Og jeg er oppdratt til å forklare, så åpenbart er folk forskjellige....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå