AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Min bror er gift med en amerikaner, og bor i USA. Det var meningen at mine foreldre og jeg skulle besøke dem i juni og at de skulle komme til Norge i august. Da skulle også moren hennes være med. Svigersøsteren min har vært i Norge før, men moren hennes har aldri vært her. Nå har min svigersøster fått seg ny jobb som lærer, og har da ikke mulighet til å reise hit i august. Mine foreldre og jeg har ikke mulighet til å reise i august p.g.a ferieavvikling i våre jobber. Så vi kan altså ikke bare snu om på det. Jeg forstår at hun måtte søke jobben når det var en ledig stillling, og at hun ikke kan bestemme når skolen starter. Hun har jobbet hardt for å få jobben, og jeg er glad på hennes vegne for at hun har fått den. Det var vel fortjent. Men spørsmålet er om det er riktig at de skal ofre sin tur til Norge eller om vi skal ofre vår tur til USA? Personlig tenker jeg at det blir feil at vi skal ofre våre turer, det er ikke vi som har søkt ny jobb. På en annen side, så vet jeg at moren hennes har gledet seg til å besøke Norge, og det er ikke mer riktig å skuffe henne. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 4edb2...cf3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Hvorfor må dere droppe turen i juni fordi hun ikke kan reise hit i august? Det skjønte jeg ikke... Anonymkode: f7e61...c0a 43
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 Fordi at de vil komme hit i juni, istedenfor at vi drar dit. Anonymkode: 4edb2...cf3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Avstemning! Anonymkode: eb830...18f 1
Fireflies Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 Kan ikke de reise hit i juni, så reiser dere dit en annen gang? Kan jo planlegge en ferie til senere i året. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 På grunn av jobb og studier er det ikke så enkelt å dra dit en annen gang. Vi kunne ha reist i julen, men det er egentlig ikke veldig fristende. De bor nord i USA og det er mellom -10 og -20 grader der de bor, og de bor "i ødemarken." Ser forresten at jeg virker veldig vanskelig her. Det viktigste er jo tross alt å få tilbragt tid sammen. Noe som imidlertid er en faktor for meg er at jeg ikke føler for å bruke hele ferien min i Norge. Det er noe med å komme seg vekk og koble skikkelig av også. Anonymkode: 4edb2...cf3
saltvann Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 Hvis dere har avbestillingsforsikring, så hadde jeg latt dem komme på besøk og heller dratt dit senere men er noen ting som spiller en rolle før man bestemmer seg: Hvordan er deres økonomi? Har de spart lenge til en tur eller har de en del penger så det ikke er stress for dem å besøke Norge senere. Alder på den eldste (siste sjanse...). Er jo ikke like bra feriedagerordning der borte.. Hvis dere står ganske likt med alt, så er det jo de som skal droppe turen og deres som skal reise.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi at de vil komme hit i juni, istedenfor at vi drar dit. Anonymkode: 4edb2...cf3 Da må du nesten si det i HI.Ellers ga det lite mening. Dere må vel nesten bare bli enige. Enten at dere drar som planlagt, eller at de kommer i juni, og dere drar en annen gang det passer for dere. Jeg synes ikke det er noe riktig og galt her. Anonymkode: 19d81...300 6
Gjest Mythic Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 Jeg synes det er viktigere å ha fått seg jobb enn å komme seg på en ferietur. Arbeidsmarkedet i USA kan være beintøft, og jobber vokser ikke på trær. Her ville jeg vært fleksibel, og heller reist på besøk til USA på et annet tidspunkt, framfor å ri prinsipper.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #10 Skrevet 21. februar 2016 10 minutter siden, saltvann skrev: Hvis dere har avbestillingsforsikring, så hadde jeg latt dem komme på besøk og heller dratt dit senere men er noen ting som spiller en rolle før man bestemmer seg: Hvordan er deres økonomi? Har de spart lenge til en tur eller har de en del penger så det ikke er stress for dem å besøke Norge senere. Alder på den eldste (siste sjanse...). Er jo ikke like bra feriedagerordning der borte.. Hvis dere står ganske likt med alt, så er det jo de som skal droppe turen og deres som skal reise. Ingen av oss har bestilt billetter ennå. Vår økonomi (mine foreldre og min) er samlet sett bedre, men min far har en del bonuspoeng de kan bruke på flyreisen. Begge familiene ville bodd gratis så hotellutgifter er heller ikke en faktor. Anonymkode: 4edb2...cf3
The Kitten Skrevet 21. februar 2016 #11 Skrevet 21. februar 2016 Nå vet jeg ikke hva din bror jobber med, men hun har jo en lang sommerferie neste år. Kan det være et alternativ at dere reiser dit i år, og så reiser de til Norge neste sommer? De kan jo eventuelt kombinere det med en større Europatur. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #12 Skrevet 21. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av oss har bestilt billetter ennå. Anonymkode: 4edb2...cf3 Da ser jeg egentlig ikke problemet. ta turen en annen gang Anonymkode: e9765...783 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #13 Skrevet 21. februar 2016 TS her. Takk for alle svar. Vi har alle gått i tenkeboksen på hva som blir mest rettferdig og riktig å gjøre. Selv kommer jeg frem til at det uansett blir urettferdig for en part, men det er ingen sin feil. Jeg har kommet frem til at hvis de kommer hit, så tar jeg ikke ut ferie mens de er her. Jeg får sett dem i massevis uansett, men jeg ønsker ikke å bruke alle ferieukene mine på å være i Norge om sommeren. Jeg har dessuten en fleksibel sjef, så om det er noe spesielt en kveld eller dag så er det stor sjanse for å få fri den dagen. Anonymkode: 4edb2...cf3 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #14 Skrevet 21. februar 2016 TS her igjen. Noe av poenget med en ferie for meg er å reise vekk og koble av. Kan jeg foreslå som et kompromiss at hvis de kommer til Norge, så tar vi en langhelg i en storby i Europa. Det kan være opp til dem å bestemme hvilken by dette skal være. Anonymkode: 4edb2...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 For et fjortisopplegg, alt i livet er ikke rettferdig. Man tar hensyn til at dama har fått jobb og så reiser man på besøk en annen gang. Hva du velger å gjøre i ferien din er jo opp til deg, men å "forlange" at dere skal på en helgetur i Europa blir bare tåpelig. De har brukt masse penger for å komme seg til Norge, da vil de vel kanskje bli her å se litt av plassen enn å farte rundt Europa for at du skal bli fornøyd. Anonymkode: 65657...e78 21
The Kitten Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: For et fjortisopplegg, alt i livet er ikke rettferdig. Man tar hensyn til at dama har fått jobb og så reiser man på besøk en annen gang. Hva du velger å gjøre i ferien din er jo opp til deg, men å "forlange" at dere skal på en helgetur i Europa blir bare tåpelig. De har brukt masse penger for å komme seg til Norge, da vil de vel kanskje bli her å se litt av plassen enn å farte rundt Europa for at du skal bli fornøyd. Anonymkode: 65657...e78 Fikk du med deg at faren kunne bruke bonuspoeng på billettene deres? Fikk du med deg at de bor gratis i Norge? Det er heller ikke snakk om å "farte rundt i Europa" en langhelg eller lignende. Du skriver som om de skal på en tre uker lang interrail gjennom hele kontinentet. 3
Browncoat Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Noe av poenget med en ferie for meg er å reise vekk og koble av. Kan jeg foreslå som et kompromiss at hvis de kommer til Norge, så tar vi en langhelg i en storby i Europa. Det kan være opp til dem å bestemme hvilken by dette skal være. Anonymkode: 4edb2...cf3 Men kan ikke du bare reise et annet sted uten hele familien i løpet av sommeren? altså de kommer til Norge i juni og så kan du ta storbyferien alene eller med noen andre i august eller når det passer for deg. 6
Ferny Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 Jeg tenker vel litt at det er viktigere for broren din å få en tur til hjemlandet kanskje, enn det er for deg/dere å dra på ferie til USA. Og som du sier - du kan jo ta ut mesteparten av ferien senere i stedet, og heller jobbe når de er i Norge. Sånn sett bruker du ikke ferieukene dine på å bare være hjemme i Norge. Neste gang drar dere dit, og det trenger jo ikke være et år til... 3
Othelia Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 Det blir vel litt kort varsel, men hva med påskeferien? Er det en mulighet for at det kunne funket enten at dere reiser til USA i påsken eller at de kommer hit til Norge da? Påskeferien er jo ganske tradisjonsrik her i Norge med hyttetur og skiturer i fjellet, tenker at dette må være en fint tid å få oppleve Norge. Og hva med juli, kan ingen av dere reise hit eller dit i juli? Hvor lenge har dere planer om å være i USA og hvor lenge skal de være på besøk her i Norge? Er det mulig å korte ned på dagene, for eksempel at de er her en uke og når de reiser hjem til USA så blir dere med dit og blir der i en uke? Da blir det to uker sammenhengende, og da er det kanskje mulig å få til at begge familiene får reist i juni? 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #20 Skrevet 22. februar 2016 Jeg tenker at det mest naturlige er at broren din får komme hjem til Norge. Jeg hadde gladelig unnet han å få komme hjem en tur. Tror ikke dette hadde blitt en problemstilling i vår familie engang. Anonymkode: bbc5c...d08 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå