kkristin Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 eR DET NOEN SOM ER HELT IMOT FERBERS METODE, MEN HAR ERFARINGER OG RÅD TIL ANDRE METODER Å LÆRE BARNET Å SOVE I EGEN SENG? (HUN ER 15MND.)
Gjest StoreSky Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Aner ikke hva ferbersmetode er jeg da.. Men. Vel, fast leggetid og fast stå-opp tid, anbefaler mange. (når min datter sto opp varierte, særlig i helgene..) Legg henne ned, syng natta-sang/les litt. Si bestemt at nå er det natt, du skal sove. Hvis hun våkner, så ikke gi mat, oppmerksomhet, sang o.l. Legg henne ned bestemt og si det er natt, snakkes imorgen. Protesterer hun/reiser seg opp, så "dytt" henne forsiktig ned i sengen, si natta, du skal sove...etc. JEG har aldri klart å gjennomføre dette konsekvent, men det funker ganske god for oss. To, tre, første nettene må du sikkert mye opp, og bruker nok myyye tid! Men på sikt lønner det seg jo... Kan jo starte en fredag, så du ikke skal på jobb de to første dagene iallefall. Pass på at barnet får masse frisk luft, har opplevd "noe" på dagen, har spist og drukket litt før legging så det ikke er sulten. (forsiktig med sukker, frukt o.l.)
Varja Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har ikke noe som helst tro på at det kommer noe godt ut av å forlate et skrikende barn på soverommet selvom det bare er noen få minutter. (Nå har jeg ikke inngående kjenskap til Ferbers metode, men det er hvertfall inntrykket jeg har fått at den i hovedtrekk går ut på dette.) Kanskje klarer man å få barnet til å sovne etterhvert på denne måten, men det skyldes vel heller at barnet er utslitt eller har gitt opp enn at det har lært "å finne roen selv" som det så fint heter. Datteren min sovner fint oppi sengen sin om kvelden etter at hun har fått mat. Det har vi fått til ved at vi legger henne til samme tid hver kveld og jeg passer på at hun er god og trett og gjerne har funnet totten sin (hun bruker ikke smukk) før jeg legger henne ned i sengen. Før pleide hun å sovne oppi sengen vår etter at hun hadde fått pupp. Det tok et par dager å vende henne til å sovne i sin egen seng. (Begynte med det for et par uker siden). Da gjorde jeg det slik at jeg satt ved sengen til hun sovnet. Når hun ble urolig så sang jeg for henne, strøk henne på ryggen osv. Jeg lot det ikke gå så langt at hun begynte å illskrike. Da tok jeg henne opp, roet henne ned og la henne ned i sengen igjen. Dette funket hvertfall helt fint for oss. Datteren min er snart 9 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå