bippo Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Hei! For 1,5 år siden kjøpte vi oss et hus, et oppussingsobjekt. Inne er det mest kosmetisk egentlig, lett å fikse, den store verkebyllen på eiendommen er uteområdet. Den har stått i mange år uten å få så mye som en gressklipp, og er nå totalt gjengrodd. Vi har egentlig kjempeflott utsikt, men der er det så mye kratt og trær at når det er blader på trærne ser vi ingenting til den. Dette skal vi prøve å få ryddet opp i nå til våren. Men jeg lurer på hvordan vi bør gå frem for å få fikset hagen? Den er skikkelig ujevn, har bare noen få flekker der gresset vokser pent, men utover det er det mye lyng og ugress og små trær (typ 20-30 cm høye fordi de er unge). Bør vi rett og slett grave opp hele plenen for å planere den ut på nytt, eller går det an å legge en slags duk og legge ny jord oppå? Jeg har bare bodd i leilighet, så dette med hage er litt nytt for meg Og om det må graves opp - er det noe man må ta hensyn til før man begynner med gravemaskin eller lignende? Vi bor på landet så det vil ikke være noe problem å få en av naboene til å hjelpe oss med det, det er mye traktorer og gravemaskiner her Vi har også en stor, død bjørk i hagen, den står bare og "røyter", så vi skulle gjerne ha fjernet den, men den er kanskje 20 meter høy, hvordan bør vi gå frem for å få fjernet den? Finnes det noen man kan ringe om sånt? Håper på gode svar
Serafina. Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Det finnes folk og firmaer som feller trær og fjerner røtter, så det er sikkert noen i nærheten av der du bor. Når det gjelder resten av hagen vil jeg tro det kan være lurt med gravemaskin for å fjerne det gamle og få med røtter. Da kan dere begynne fra scratch. Kanskje en gartner eller en hagearkitekt kan gi dere noen tips hvis dere spanderer et par timer og vil ha noen innspill.
bippo Skrevet 21. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, Serafina. skrev: Det finnes folk og firmaer som feller trær og fjerner røtter, så det er sikkert noen i nærheten av der du bor. Når det gjelder resten av hagen vil jeg tro det kan være lurt med gravemaskin for å fjerne det gamle og få med røtter. Da kan dere begynne fra scratch. Kanskje en gartner eller en hagearkitekt kan gi dere noen tips hvis dere spanderer et par timer og vil ha noen innspill. Takk for svar Ja jeg har spurt ei venninne (snart ferdigutdannet landskapsarkitekt) om hun kunne tenkt seg et betalt oppdrag her, så om hun sier ja til det blir det mye enklere for meg. Jeg har ikke peiling, så hjelp er kjekt. Tror nok at det blir gravemaskin ja, det vil nok spare oss for myye tid og arbeid. Krysser bare fingrene for at det ikke ligger noen rør eller annet i bakken der.
Serafina. Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Vinn-vinn for dere begge to. Spennende prosjekt.
Maximillian Cohen Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 Grav av topplaget med maskin, få på plass eventuell drenering, legg på ny jord og plant i vei. Felling av et 20 meter høyt dødt tre er ikke noe for nybegynnere, men siden dere bor på landet burde det ikke være noe problem å finne en som kan håndtere en motorsag.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 Du kunne tatt vare på alle disse småtrærne og lagt allé ved veien eller oppkjørselen - det gjorde mor mi da hun overtok et tilsvarende prosjekt. Ellers brukte hun mange år på hagen for å få den helt fin og hun angrer på at hun ikke brukte maskiner og/eller eventuelt innleide folk. I retrospektive mener hun det hadde vært verdt pengene. Anonymkode: d6669...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå