AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Vi har en sønn på 1,5 år som sliter mye med nattesøvnen. Tror vi iallfall, vi vet jo ikke hva som er normalt for andre. Siden han ble født har han vel sovet hele natten én eller to ganger, ellers har det enten vært mange oppvåkninger eller så har han våknet ekstremt tidlig (eller begge deler). Han sover i vogn på dagtid, og sover som regel bra da. Noen ganger er det åpenbare årsaker til søvnvanskene, for eksempel tett nese eller tannfrembrudd, andre ganger aner vi ikke hva det er. De siste månedene har han også fått problemer med innsovningen - han bruker gjerne 30 til 90 minutter på å sovne, både når han legger seg på kveld og etter enkelte av oppvåkningene på natt. Tidligere sovnet han alltid før det hadde gått fem minutter etter legging. Han er en blid og frisk gutt, men det er tydelig at han burde sovet mer. En typisk natt ser sånn ut: 18.45 - legging. Synger nattasang og stryker på hodet. Litt varierende hvor villig han er til å legge seg, men selv om han går inn for å sove så bruker han lang tid. Ligger og ser ut i rommet. Vi blir på rommet til han har sovnet. 20.00 - sovner. 23.00 - kort oppvåkning. Gråter, roer seg og sovner raskt når vi kommer inn og trøster. 01.00 - kort oppvåkning. Samme som forrige gang. 04.00 - våkner. Gråter, men roer seg ikke like lett når vi kommer inn for å trøste. Blir hysterisk hvis vi går ut, så den av oss med "nattevakt" legger seg på madrass inne på rommet hans. Han legger seg for å sove videre, men sliter ofte med å sovne. Hvis han sover mer etter dette er det som regel bare 20-30 minutter. 05.00 - Vi står opp. Vi står aldri opp før 05, men ofte har han da tilbrakt siste halvtimen med å turne på madrassen/den av oss som sover der inne sammen med ham. Han våkner alltid med gråt (og ikke med babling som jeg hører mange andre barn gjør), og han er tydelig trøtt på morgenen når han våkner 04 og ikke får sove igjen. Da han var liten baby var vi til legen for en sjekk på grunn av dårlig søvn, men hun fant ikke noe. Har nevnt det for helsesøster, men det er jo vanlig at babyer/barn sover dårlig, så det har aldri blitt gjort noe. Vi har jo prøvd ulike tiltak selv, som å korte nedpå dagsøvn, legge tidligere/senere osv, men det er lite som har varig effekt. Vi prøvde en periode å gå ut av rommet før han sovnet, han gråt - men sovnet raskere og sov bedre i en liten uke, men så ble det plutselig verre enn noen gang. Har ved fire anledninger siden i høst en gang hørt at han har pustestopp på natta, da sluttet han å puste i 7-10 sekunder. Jeg har lest at søvnapné kan gi dårlig søvn, men burde vi ikke lagt merke til det oftere hvis det var et problem? Så til spørsmålet: Er dette normalt, og noe vi bare må leve med en periode? Eller er det noe man bør søke hjelp for? Og drar vi da til lege eller helsesøster? Dette ble lengre enn planlagt, men jeg blir glad for innspill! Anonymkode: 82e6a...8c1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Jeg ville nå sjekket om han har forstørrede polypper og/eller mandler. http://www.nrk.no/livsstil/mange-barn-alvorlig-syke-om-natten-1.6533130 Anonymkode: 16b96...75c
Femme79 Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 Jeg har en gutt som ikke sov en hel natt før han var 2 år. Han våknet ofte veldig tidlig, slet med å sovne om kvelden og kunne våkne 3-4 ganger hvor han måtte trøstes for å få sove igjen. Han hadde sur refluks og det var rett og slett smertefullt for han. Det som hørtes ut som pustestopp viste seg å være gulp som kom opp og måtte svelges før han fikk puste igjen. Enkelte barn med refluks aspirerer faktisk gulp til lungene og kan få kjipe infeksjoner. En enkel måte å finne ut om han har sur refluks er å gi din lille syrenøytraliserende mikstur som du kan kjøpe reseptfritt på sykehuset. Miksturen er av natriumalginat og tas ikke opp i kroppen, men reagerer med syra i magen og danner et lokk opp mot spiserøret. Da skal det komme mindre opp i spiserøret og dersom han har etseskader der vil smertene lindres. Og tilt hodeenden på senga opp ved å bygge under med en stabel bøker eller klosser, ca 10 cm. Så bidrar også tyngdekraften til å holde maten på plass. Ved 2,5 års alder kuttet vi dagsovinga, og antar at han har vokst av seg refluksen, for da ordna innsovninga om kvelden seg plutselig og nå sover han 11-12 timers netter som regel i ett. Les om gastroøsofageal refluks på nettet og se om du kjenner igjen det som beskrives. Gå så til lege og be om henvisning til barneklinikk for utredning av GØRS/GERD.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Takk for tips begge to! Har sendt inn bestilling på legetime nå, så får vi høre hva han sier. Leste artikkelen om søvnapné, og at han er hyperaktiv på dagtid stemmer iallfall Hodeenden er for øvrig hevet hele tiden, da han er så og si konstant snørrete. Har forsøkt å ha senga flat også i perioder med mindre snørr, men merker ingen forskjell på søvnkvaliteten. Skal uansett lese om refluks TS Anonymkode: 82e6a...8c1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 3 timer siden, Femme79 skrev: Jeg har en gutt som ikke sov en hel natt før han var 2 år. Han våknet ofte veldig tidlig, slet med å sovne om kvelden og kunne våkne 3-4 ganger hvor han måtte trøstes for å få sove igjen. Han hadde sur refluks og det var rett og slett smertefullt for han. Det som hørtes ut som pustestopp viste seg å være gulp som kom opp og måtte svelges før han fikk puste igjen. Enkelte barn med refluks aspirerer faktisk gulp til lungene og kan få kjipe infeksjoner. En enkel måte å finne ut om han har sur refluks er å gi din lille syrenøytraliserende mikstur som du kan kjøpe reseptfritt på sykehuset. Miksturen er av natriumalginat og tas ikke opp i kroppen, men reagerer med syra i magen og danner et lokk opp mot spiserøret. Da skal det komme mindre opp i spiserøret og dersom han har etseskader der vil smertene lindres. Og tilt hodeenden på senga opp ved å bygge under med en stabel bøker eller klosser, ca 10 cm. Så bidrar også tyngdekraften til å holde maten på plass. Ved 2,5 års alder kuttet vi dagsovinga, og antar at han har vokst av seg refluksen, for da ordna innsovninga om kvelden seg plutselig og nå sover han 11-12 timers netter som regel i ett. Les om gastroøsofageal refluks på nettet og se om du kjenner igjen det som beskrives. Gå så til lege og be om henvisning til barneklinikk for utredning av GØRS/GERD. Hva heter den miksturen? Kunne godt tenke meg og prøvd den. Anonymkode: 1447c...80a
Semydfe Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 (endret) Hvordan er språket hans? Kunne også vært en ide å sjekke ørene. Flere barn jeg kjenner med øreproblemer (væske i øret) sov dårlig før de fikk satt inn dren. Men jeg vil også nevne at det er mange som har det som dere uten at det er noe medisinsk. Enkelte barn våkner bare grytidlig. Vi har det ca som dere: stort sett oppvåkning kl 23 og 01 og 05. Men vi velger å samsove etter oppvåkning kl 05, og da sovner hun igjen og sover til 07.30. Uten samsoving blir det minimalt med søvn etter 05.00. Endret 21. februar 2016 av Semydfe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 2 minutter siden, Semydfe skrev: Hvordan er språket hans? Kunne også vært en ide å sjekke ørene. Flere barn jeg kjenner med øreproblemer (væske i øret) sov dårlig før de fikk satt inn dren. Men jeg vil også nevne at det er mange som har det som dere uten at det er noe medisinsk. Enkelte barn våknet bare grytidlig. Vi har det ca som dere: stort sett oppvåkning kl 23 og 01 og 05. Men vi velger å samsove etter oppvåkning kl 05, og da sovner hun igjen og sover til 07.30. Uten samsoving blir det minimalt med søvn etter 05.00. Vi synes selv vi er heldige. Vi samsover som regel også etter den siste oppvåkningen, på madrass inne på rommet hans. Men han sliter så og si alltid med å sovne da også, selv om han virkelig prøver. Ofte blir han frustrert og vil tilbake i sprinkelsenga i et forsøk på å sove der, men så går ikke det heller også er det ned på madrassen igjen, hvor han blir liggende og vri seg. Vil språket være dårligere dersom han sliter med ørene? Han har en del ord selv om uttalen er så som så (ja, nei, vann, egg, ball, banan, mø, mjau, bil, nam, au m.m.), gjør seg relativt greit forstått og skjønner nesten alt av det vi sier til ham. Så jeg regner med at det er normalt egentlig. Ser ikke bort fra at han bare er sånn uten at det er noen bakenforliggende årsak heller, men bare åtte timer søvn som ikke engang er sammenhengene er jo veldig lite for en som er så liten. Hvor gammel er deres? TS Anonymkode: 82e6a...8c1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi samsover som regel også etter den siste oppvåkningen, på madrass inne på rommet hans. Men han sliter så og si alltid med å sovne da også, selv om han virkelig prøver. Ofte blir han frustrert og vil tilbake i sprinkelsenga i et forsøk på å sove der, men så går ikke det heller også er det ned på madrassen igjen, hvor han blir liggende og vri seg. Vil språket være dårligere dersom han sliter med ørene? Han har en del ord selv om uttalen er så som så (ja, nei, vann, egg, ball, banan, mø, mjau, bil, nam, au m.m.), gjør seg relativt greit forstått og skjønner nesten alt av det vi sier til ham. Så jeg regner med at det er normalt egentlig. Ser ikke bort fra at han bare er sånn uten at det er noen bakenforliggende årsak heller, men bare åtte timer søvn som ikke engang er sammenhengene er jo veldig lite for en som er så liten. Hvor gammel er deres? TS Anonymkode: 82e6a...8c1 Har man nedsatt hørsel, påvirker det så klart språkutviklingen. Noen ganger blir jeg himmelfallen over hvor lite opplyste folk er, og hvor lite logisk de tenker. Hører man dårlig, lærer man språk dårligere/senere - er ikke det helt innlysende? Noen trenger mindre søvn enn andre, og barnet deres kan være en av dem. Jeg ville uansett tatt det opp med helsesøster/lege, for å finne ut av om det er noe bakenforliggende eller ikke. Anonymkode: 80a4b...82f 1
Vera Vinge Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 Det er jo vanskelig å si, men når han sover så dårlig nå, er det sikkert greit å få ham sjekket. Et barn jeg kjenner sov sånn til han var et par år, uten at de fant noen grunn til det, annet enn at han er et litt vel aktivt og intenst barn,kanskje. Men er han plaget av noe, er det greit å vite. Snorker han? Sønnen min har alltid snorket, samt hatt slik pustestopp som du nevner. Iom at jeg ikke overvåket ham om natta, visste jeg jo ikke hvor ofte det var. Men fram til han var tre ca, skjedde det stort sett da jeg tittet inn til ham før jeg la meg selv, så regner med at det var en del av det gjennom natta. Bortsett fra det siste året, har han i motsetning til din ikke våknet noe særlig om natta, men virket veldig uopplagt på dagtid. Og sov gjerne tre timer på dagen til han var tre år. Nå som han er fire, sover han gjerne fortsatt på dagen når han ikke er i bhg. Uansett, han tok akkurat mandler, polypper og fikk dren. De sa at med så store mandler og polypper som han hadde, måtte det påvirke søvnkvaliteten. Og at mange med lignende problemer våknet mye mer enn han har gjort. Så det kan være greit å ha sjekket det. Selv om det nok skal en del til før de gjør noe med de helt minste barna. Men det er litt vanskelig å vite, fordi oppvåkning kan handle om alt fra nærhetsbehov til medisinske ting. Husker noen i familien mente vi "måtte ta kampen" da sønnen vår begynte å våkne så mye i fjor og han fikk komme inn i vår seng om natta, mens jeg tenkte at det måtte være en fysisk grunn. Glad vi ikke tenkte at det var "trass" og var superstrenge, når han tydeligvis har vært plaget av diverse. Men om det ikke er noe fysisk, er det jo en del som mener at barn vil våkne oftere dersom de er vant til å sovne med foreldre ved siden av seg o.l.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #10 Skrevet 21. februar 2016 4 minutter siden, Vera Vinge skrev: Det er jo vanskelig å si, men når han sover så dårlig nå, er det sikkert greit å få ham sjekket. Et barn jeg kjenner sov sånn til han var et par år, uten at de fant noen grunn til det, annet enn at han er et litt vel aktivt og intenst barn,kanskje. Men er han plaget av noe, er det greit å vite. Snorker han? Sønnen min har alltid snorket, samt hatt slik pustestopp som du nevner. Iom at jeg ikke overvåket ham om natta, visste jeg jo ikke hvor ofte det var. Men fram til han var tre ca, skjedde det stort sett da jeg tittet inn til ham før jeg la meg selv, så regner med at det var en del av det gjennom natta. Bortsett fra det siste året, har han i motsetning til din ikke våknet noe særlig om natta, men virket veldig uopplagt på dagtid. Og sov gjerne tre timer på dagen til han var tre år. Nå som han er fire, sover han gjerne fortsatt på dagen når han ikke er i bhg. Uansett, han tok akkurat mandler, polypper og fikk dren. De sa at med så store mandler og polypper som han hadde, måtte det påvirke søvnkvaliteten. Og at mange med lignende problemer våknet mye mer enn han har gjort. Så det kan være greit å ha sjekket det. Selv om det nok skal en del til før de gjør noe med de helt minste barna. Men det er litt vanskelig å vite, fordi oppvåkning kan handle om alt fra nærhetsbehov til medisinske ting. Husker noen i familien mente vi "måtte ta kampen" da sønnen vår begynte å våkne så mye i fjor og han fikk komme inn i vår seng om natta, mens jeg tenkte at det måtte være en fysisk grunn. Glad vi ikke tenkte at det var "trass" og var superstrenge, når han tydeligvis har vært plaget av diverse. Men om det ikke er noe fysisk, er det jo en del som mener at barn vil våkne oftere dersom de er vant til å sovne med foreldre ved siden av seg o.l. Han snorker rett som det er, men ikke hver natt og ikke så høyt. Vi prøvde også "å ta kampen", det hjalp i en liten uke, men så var det på'n igjen - det kan jo kanskje tyde på at det er nærhetsbehov. Vanskelig dette. Vi får vel bare se hva som kommer ut av legetimen takk for svar! Håper sønnen din blir mer opplagt nå etter operasjon Anonymkode: 82e6a...8c1
Semydfe Skrevet 21. februar 2016 #11 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi samsover som regel også etter den siste oppvåkningen, på madrass inne på rommet hans. Men han sliter så og si alltid med å sovne da også, selv om han virkelig prøver. Ofte blir han frustrert og vil tilbake i sprinkelsenga i et forsøk på å sove der, men så går ikke det heller også er det ned på madrassen igjen, hvor han blir liggende og vri seg. Vil språket være dårligere dersom han sliter med ørene? Han har en del ord selv om uttalen er så som så (ja, nei, vann, egg, ball, banan, mø, mjau, bil, nam, au m.m.), gjør seg relativt greit forstått og skjønner nesten alt av det vi sier til ham. Så jeg regner med at det er normalt egentlig. Ser ikke bort fra at han bare er sånn uten at det er noen bakenforliggende årsak heller, men bare åtte timer søvn som ikke engang er sammenhengene er jo veldig lite for en som er så liten. Hvor gammel er deres? TS Anonymkode: 82e6a...8c1 Barnet vårt er snart 2,5 år. Søvnsituasjonen har nok vært ganske lik i rundt drøyt 1 år. Men etter 2 årsdagen har vi flere dager der oppvåkningen rundt 5 enten uteblir eller kommer litt senere. Hun sover i stor seng, så jeg bare tusler inn og legger meg hos henne. Hvis jeg skulle flyttet henne fra sprinkelseng til madrass så tror jeg nok at det hadde blitt vanskeligere for henne å sovne igjen. Kunne det vært en ide å bytte seng? Vår datter har sovet i stor seng siden hun var 9 mnd.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #12 Skrevet 21. februar 2016 Leste ikke alle svar, men jeg tenkte på refluks? Anonymkode: 9cc7a...a78
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 Da har vi vært hos legen. Han så ingenting unormalt i ørene, mandlene var litt forstørret men innenfor normalen. Konklusjonen hans var at vi måtte komme tilbake om 6mnd hvis det ikke var blitt bedre. Da kunne Vallergan være verdt å prøve. Selv tenker jeg at situasjonen bør bli betydelig verre før vi forsøker medisinering. Den 21.02.2016 at 22.51, Semydfe skrev: Barnet vårt er snart 2,5 år. Søvnsituasjonen har nok vært ganske lik i rundt drøyt 1 år. Men etter 2 årsdagen har vi flere dager der oppvåkningen rundt 5 enten uteblir eller kommer litt senere. Hun sover i stor seng, så jeg bare tusler inn og legger meg hos henne. Hvis jeg skulle flyttet henne fra sprinkelseng til madrass så tror jeg nok at det hadde blitt vanskeligere for henne å sovne igjen. Kunne det vært en ide å bytte seng? Vår datter har sovet i stor seng siden hun var 9 mnd. Jeg har vurdert stor seng, men er redd for at han skal finne på å stå opp masse når han plutselig får den friheten. Hva var grunnen til at dere byttet til stor seng så tidlig? Den 21.02.2016 at 22.54, AnonymBruker skrev: Leste ikke alle svar, men jeg tenkte på refluks? Anonymkode: 9cc7a...a78 Ja, jeg har også vurdert det. Men tok det ikke opp med legen - han virket ganske stresset og veldig innstilt på at det bare måtte gå over av seg selv. Noe som kanskje er tilfelle, jeg vet ikke. Mulig vi tester den reseptfrie miksturen som noen andre tipset om over her Anonymkode: 82e6a...8c1
Semydfe Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 Den Wednesday, February 24, 2016 at 10.44, AnonymBruker skrev: Da har vi vært hos legen. Han så ingenting unormalt i ørene, mandlene var litt forstørret men innenfor normalen. Konklusjonen hans var at vi måtte komme tilbake om 6mnd hvis det ikke var blitt bedre. Da kunne Vallergan være verdt å prøve. Selv tenker jeg at situasjonen bør bli betydelig verre før vi forsøker medisinering. Jeg har vurdert stor seng, men er redd for at han skal finne på å stå opp masse når han plutselig får den friheten. Hva var grunnen til at dere byttet til stor seng så tidlig? Ja, jeg har også vurdert det. Men tok det ikke opp med legen - han virket ganske stresset og veldig innstilt på at det bare måtte gå over av seg selv. Noe som kanskje er tilfelle, jeg vet ikke. Mulig vi tester den reseptfrie miksturen som noen andre tipset om over her Anonymkode: 82e6a...8c1 Vi gikk over til stor seng rett og slett for at hun hatet sprinkelsenga etter at den ble flyttet fra øverste til nederste innstilling. Det var som å få en helt ny unge ved legging. Hun har så klart høy og solid sengesett som dekker ca 2/3 deler av langsiden som ikke står inntil vegg.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 Våres hadde problemer med mandlene og etter de var fjernet ble han mye bedre. Hvor mye sover han på dagtid? Også til slut, slik at DERE får sove, sette en junior seng rett ved siden av din seng. Når han våkner, kan du legge hendene dine på han litt slik han vet du er der. Ofte sover de videre og du trenger ikke å stå opp. Anonymkode: 1ccef...f9a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #16 Skrevet 25. februar 2016 1 time siden, Semydfe skrev: Vi gikk over til stor seng rett og slett for at hun hatet sprinkelsenga etter at den ble flyttet fra øverste til nederste innstilling. Det var som å få en helt ny unge ved legging. Hun har så klart høy og solid sengesett som dekker ca 2/3 deler av langsiden som ikke står inntil vegg. Jeg prøvde å legge ham på madrassen vi har inne på gulvet hans i går kveld, men det endte med en gutt som løp rundt omkring på rommet og nektet å legge seg. Og ramaskrik da jeg ga opp og la ham i sprinkelsenga istedet. Men det kan jo kanskje funke med jr. seng likevel, vi får se om vi prøver det etterhvert. Nå er vi igang med sove uten gråt boka, og metodene som anbefales der. Kjøpte den da han var 6mnd men hadde ikke ork til å lese den. Får se om det går bedre nå 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våres hadde problemer med mandlene og etter de var fjernet ble han mye bedre. Hvor mye sover han på dagtid? Også til slut, slik at DERE får sove, sette en junior seng rett ved siden av din seng. Når han våkner, kan du legge hendene dine på han litt slik han vet du er der. Ofte sover de videre og du trenger ikke å stå opp. Anonymkode: 1ccef...f9a Han sover 2-3 timer på dagtid, vanligvis 2,5. Har prøvd med kortere dupp, men det hjalp ikke. Vi har ikke plass til jr. seng inne på vårt rom. Kunne prøvd med sprinkelseng uten den ene siden selvsagt, vi får vurdere det også etterhvert snorket dine barn mye før de fjernet mandlene? Vi skal følge med på eventuell snorking og søvnapné nå, så tenker jeg vi bestiller ny legetime om en stund dersom det er mye av det. Anonymkode: 82e6a...8c1
Femme79 Skrevet 26. februar 2016 #17 Skrevet 26. februar 2016 Den Sunday, February 21, 2016 at 20.31, AnonymBruker skrev: Hva heter den miksturen? Kunne godt tenke meg og prøvd den. Anonymkode: 1447c...80a Den Wednesday, February 24, 2016 at 10.44, AnonymBruker skrev: Da har vi vært hos legen. Han så ingenting unormalt i ørene, mandlene var litt forstørret men innenfor normalen. Konklusjonen hans var at vi måtte komme tilbake om 6mnd hvis det ikke var blitt bedre. Da kunne Vallergan være verdt å prøve. Selv tenker jeg at situasjonen bør bli betydelig verre før vi forsøker medisinering. Jeg har vurdert stor seng, men er redd for at han skal finne på å stå opp masse når han plutselig får den friheten. Hva var grunnen til at dere byttet til stor seng så tidlig? Ja, jeg har også vurdert det. Men tok det ikke opp med legen - han virket ganske stresset og veldig innstilt på at det bare måtte gå over av seg selv. Noe som kanskje er tilfelle, jeg vet ikke. Mulig vi tester den reseptfrie miksturen som noen andre tipset om over her Anonymkode: 82e6a...8c1 Den heter Gaviscon. Les om dosering her: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/metodebok-for-nyf%C3%B8dtmedisin/13-sykd.og-medf%C3%B8dte/13.3-gastro%C3%B8sofageal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå