Gå til innhold

Bråkete leieboer - må man sette opp regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har en leilighet som vi leier ut, og etter noe tid fant vi det vi tenkte var den perfekte leieboeren. Mye turnusarbeid (lege), lite hjemme, rolig gutt. Han flyttet inn for 2 mnd siden. 
Han har selvfølgelig leiekontrakt, men vi var kanskje både naiv og uvitende - angrer nå på at vi ikke satte opp noen ordensregler, som at det skal være stille etter 23 og at man sier ifra hvis man skal ha fest. Dette prata vi om under visningen og vi begge parter var enige om at man måtte ha god kommunikasjon og ta hensyn til hverandre. Med inntrykket denne gutten ga tenkte vi ikke at vi skulle få problemer med bråk.

Det begynte bra, men eskalerte kjapt. Besøk av kompiser midt på natta, høy musikk, banking og styring. Mye skjer etter 23, og når dette skjer i etasjen over oss høres det godt. Vi sier ifra når musikken er for høy f eks, noe som resulterer i at det blir stille i kanskje 15 min, før det tar av igjen.

Både samboeren min og jeg har snakket med han flere ganger om at han må ta hensyn, men det hjelper tydeligvis ikke. Vi kan ikke gå her og glede oss til at han skal tilbake på jobb igjen, type "bare hold ut 1 dag til, så får vi noen dager fri fra han". 
Selv er vi rolige mennesker, tar ALLTID hensyn til han. 
Hva kan vi gjøre her?

Anonymkode: 523bf...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bråker han over politiets stilletid i området? Da ringer dere dem

Anonymkode: 67ca5...041

• Liker 1
Skrevet

Dere kan si opp kontrakten hans, og da må han være ute innen oppsigelsestiden er omme. I løpet av oppsigelsestiden kan dere ordne med en ny leieboer, som tar over umiddelbart etter han har flyttet. På den måten taper dere ikke penger...

• Liker 4
Skrevet

Lyd bærer lettere opp. Ville bedt han på et møte og servert noe lett. Sagt at jeg er bekymret for hans studier, spurt hvordan det går og i samme setning sagt at det er lytt her.

Anonymkode: d88e9...a45

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyd bærer lettere opp. Ville bedt han på et møte og servert noe lett. Sagt at jeg er bekymret for hans studier, spurt hvordan det går og i samme setning sagt at det er lytt her.

Anonymkode: d88e9...a45

Bekymret for hans studier?? De er da ikke foreldrene hans.

TS: Ring politiet når han bråker etter 23. Til slutt tar han nok hintet.

Anonymkode: 8c55f...73e

• Liker 8
Skrevet

Siden dere har sagt ifra mange ganger, og han ikke forandrer holdning, ville jeg gitt beskjed om at han ble sagt opp pga. bråk. Bare det at musikken settes opp igjen 15 min. etter at dere har sagt ifra, viser jo at han ikke respekterer dere. Lover han å forandre seg når dere har sagt at dere vil kaste han ut, kan dere vurdere å skrive en ny kontrakt med han hvor detaljer om ro føres opp.

• Liker 5
Skrevet

Gi han et først et skriftlig varsel om oppsigelse pga bråk.

Før logg over bråk i 2-3- uker (skriv enkelt ned på ark: 4/4 musikk 23.30 - 02-00).

Da får dere raskt et grunnlag for oppsigelse. Alternativt så tar det på alvor og slutter å bråke :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...