Gå til innhold

Vaske ulljakke


Iselilja

Anbefalte innlegg

Jeg har en hvit ulljakke som kunne trengt en vask, men på vaskelappen står det "dryclean only". Kan jeg likevel ta sjansjen på å vaske den for hånd? Med biotex f.eks?

Eller vil den bli ødelagt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville ikke brukt Biotex, men hadde nok tatt sjansen på å vaske den forsiktig for hånd - med Milo, det passer bedre for ull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Doe

Det skal gå greit å vaske den for hånd med milo, men du bør være ops på at den kommer til å bli krøllete (spesielt foret) og du kan ikkje stryke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det en ytterjakke eller en strikket, vanlig jakke?

Er det en ytterjakke så hadde jeg nok levert den til rens. Er det en helt vanlig strikkejakke så hadde jeg vasket den i lunkent vann (30 grader og det kjennes litt kaldt) med Milo. Ikke latt den ligge i vann, men krystet den lett. Ikke gni. Tatt i mykningsmiddel i siste skyllemiddel. Klemt ut vannet og lagt den pent på en stort badehåndkle som jeg hadde rullet fast sammen. Pleier å trå på det etterpå for å få ut mer vann. Tørkes så flatt eller så funker det godt dersom du har en oppblåsbar kleshenger. Vel og merke dersom ikke plagget er alt for tungt. Da blir det ikke stygge merker etter kleshengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ytterjakke så hadde jeg nok levert den til rens. Er det en helt vanlig strikkejakke så hadde jeg vasket den i lunkent vann (30 grader og det kjennes litt kaldt) med Milo. Ikke latt den ligge i vann, men krystet den lett. Ikke gni. Tatt i mykningsmiddel i siste skyllemiddel. Klemt ut vannet og lagt den pent på en stort badehåndkle som jeg hadde rullet fast sammen. Pleier å trå på det etterpå for å få ut mer vann. Tørkes så flatt eller så funker det godt dersom du har en oppblåsbar kleshenger. Vel og merke dersom ikke plagget er alt for tungt. Da blir det ikke stygge merker etter kleshengeren.

Der var samme svar som jeg hadde tenkt å gi!

Anbefaler at den tørkes flatt!!!

Legg den på et håndkle, og "form den" sånn som den skal være (er den t.d. litt kort, kan du strekke den litt, og få den "formen" du vil ha).

Har du varmekabel i gulvet, t.d. på badet, er det fint å legge den der. Det er en fordel at det ikke tar for lang tid å tørke den, da ungår du sur/vond lukt av den.

Er flere tråder inne her om sur/vond lukt av klær. En av grunnene til at det blir det, kan være at klærne er tørket over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...