Gå til innhold

Lotto-vinner er mangemillionær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare sååååå kjipt at en som har plenty med millioner vinner 1. premie i Lotto! Argh!!!!

Anonymkode: 27291...a81

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel like sjanser for alle. 

Uansett er det jo bare en ekstra skatt for dem som er dårlig i statistikk. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, stan skrev:

Han sitter igjen med mer enn han betaler i skatt.

Anonymkode: aedf0...31d

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare sååååå kjipt at en som har plenty med millioner vinner 1. premie i Lotto! Argh!!!!

Mye vil ha mer vet du :fnise:

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, stan skrev:

Er det ikke skattefri penger? Eller må man betale formuesskatt etterhvert? Eller toppskatt ?

Anonymkode: 43b70...c74

Skrevet

Gevinsten i seg selv er skattefri, men ikke formuen...

• Liker 2
Gjest gundagrynte
Skrevet

Gled dere på vegne av en 87-åring da folkens :) Lik sjanse for alle som spiller!

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sitter igjen med mer enn han betaler i skatt.

Nei, alle spill hos Norsk Tipping er å regne som en ekstra skatt for dem som ikke skjønner statistikk. Hver uke bidrar tusener av folk med ekstra penger til idrett, kultur og statskassen. 

Forventningsverdien er mindre enn 1. Selv i en vanlig bankkonto er den jo det minste mer enn 1.

Man kan si at det man kjøper er lotto-drømmer. 

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, stan skrev:

Nei, alle spill hos Norsk Tipping er å regne som en ekstra skatt for dem som ikke skjønner statistikk. Hver uke bidrar tusener av folk med ekstra penger til idrett, kultur og statskassen. 

Forventningsverdien er mindre enn 1. Selv i en vanlig bankkonto er den jo det minste mer enn 1.

Hva mener du? Hvor mye sitter en som vinner 5 millioner igjen med etter skatt?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gevinsten i seg selv er skattefri, men ikke formuen...

Formueskatten er på under 1%, og løper først fra det over 1.400.000 ca.

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg vunnet penger jeg ikke trengte hadde jeg gitt dem vekk til gode formål. 

Anonymkode: f08db...53b

• Liker 2
Skrevet

Rettferdighetssansen min knyter seg over dette.

Rettferdighetssansen min favoriserer de som har minst i dette tilfellet. ;) I mine øyne skulle jeg heller sett en familie uten mye penger vunnet. En familie som har stått på og gjort de beste økonomiske valgene, men som står utenfor boligmarkedet f.eks. pga lavtlønte yrker. En lærer og sykepleier som ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe bolig pga høye leiepriser.

Når multimillionæren skal blåse alle 5 millionene på ett Cruise som han likevel hadde planlagt og lett råd til, da blir jeg litt paff.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Mippi skrev:

Rettferdighetssansen min favoriserer de som har minst i dette tilfellet. ;) I mine øyne skulle jeg heller sett en familie uten mye penger vunnet. En familie som har stått på og gjort de beste økonomiske valgene, men som står utenfor boligmarkedet f.eks. pga lavtlønte yrker. En lærer og sykepleier som ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe bolig pga høye leiepriser.

Når multimillionæren skal blåse alle 5 millionene på ett Cruise som han likevel hadde planlagt og lett råd til, da blir jeg litt paff.

Sykepleiere og lærere har da ikke problemer med lav inntekt. Begge er i grunn høyere utdanninger og lønnen er deretter. Verre med en god del andre yrker.

Anonymkode: f08db...53b

• Liker 13
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er skattefritt ....

Anonymkode: 4d09d...9a6

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, stan skrev:

Jeg synes en femtilapp i ny og ne er en god investering i drømmen "plutselig så skjer det". Uansett hvor små oddsene er, så er det jo alltid noen som vinner. Du har like stor sannsynlighet for å vinne som alle andre, bare at den er mindre enn mikroskopisk. :)

Skrevet
12 minutter siden, Mippi skrev:

For det første er det dyrt å være rik i Norge...du ser bare ikke den siden fordi du har gjeld.

For det andre så henger det sammen med forholdet mellom avkastning og risiko som med alt annet her i livet.

Er du villig til å ta risiko så posisjonerer du deg samtidig slik at du kan få en potensiell avkastning. For hver transaksjon du gjør kan du også sette av si 20kr til et eget risikofond. Dette kan hvem som helst som tjener penger gjøre. Disse pengene er avsatt forholdsmessig til den risikoen du har råd til å ta. En avkastning på disse pengene kan likeledes brukes til å ta en høyere og høyere forholdsmessig risiko. 

Dette er nok en tankegang som er ny for deg. Vi er alle i ulike situasjoner her i livet men skal du få til noe så må man begynne å endre litt på den tankegangen som gjør at man har havnet der eller der i livet. Istedenfor å sitte på sidelinjen å være litt små irritert på dem som faktisk har kommet noen vei og kan bruke de 5 millionene på ett Cruise. 

Anonymkode: 4d09d...9a6

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Mippi skrev:

Hei!! Hvor kom de eksemplene fra?? Hilsen en lærer som er gift med en sykepleier og vi har aldri på noe som helst vis hatt problemer med økonomien! Jeg tjener 500k i året og ser ikke på det som veldig lavt. Min mann tjener ca 450k med alle tillegg, ikke noe problem det heller☺️ 

Min svigermor er helsefagarbeider/hjelpepleier og tjener for lite til å få lån, vil heller kalle det lavlønnet yrke...

Anonymkode: 23aef...101

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som tipper vinner aldri. Altså betaler de en "skatt". 

De få som vinner mye, er nettopp det, få.

Så når man tipper betaler man en "skatt" til staten for å få anledning til å ha lotto - drømmer. 

• Liker 1
Skrevet

Det der var ikke på noen som helst måte rettferdig. Han burde ikke spilt lotto.

Anonymkode: e8b6c...b3e

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, Fjompen skrev:

Jeg synes en femtilapp i ny og ne er en god investering i drømmen "plutselig så skjer det". Uansett hvor små oddsene er, så er det jo alltid noen som vinner. Du har like stor sannsynlighet for å vinne som alle andre, bare at den er mindre enn mikroskopisk. :)

Ja, det er greit å kjøpe seg lotto - drømmer. 

Sjansen for å få full pott i lotto kan sammenlignes med å skulle treffe med en ball oppi en bøtte som står et sted langs Dovrebanen, med bind for øynene. 

Men samtidig, noen treffer oppi bøtta hver uke! 

Jeg har valgt å bruke lotto pengene litt kjedeligere, jeg har kjøpt fond i gjennom mange år. Nå tilsvarer rentene en ok premie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...