AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Det gjelder en 17-åring. Hun er våken hver natt til 2-3 og sliter med døgnrytme. Sover etter skolen og snur på dagen. Hun er kostant trøtt og må fysisk dras ut fra sengen for å komme seg på skolen. Vennene hun henger med går ikke på skolen. hva gjør man i en sånn situasjon ? Anonymkode: ea684...dbf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Hva med å slå av nettet fra kl 23 feks? Anonymkode: d49e5...25a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 Og at hun får ansvar for å stå opp selv? Du kan jo være en sikkerhet slik at hun rekker skolen. Er jo på tide å lære seg det selv. Anonymkode: d49e5...25a
Beccy87 Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Synes det høres ut som du beskriver en veldig typisk 17-åring. Hvorfor må det være et problem? Hun er gammel nok nå til å selv styre døgnrytmen og hverdagen sin. Om hun er trøtt så er det på høy tid at hun lærer seg å legge seg tidligere. Forstår at det kan være slitsom for deg om du må krangle med henne hver morgen, det ville jeg satt meg ned og snakket med henne om. Behandle henne som den voksne personen hun (snart) er. Om noe, kan det kanskje hjelpe å ikke legge til rette for at hun kan sove så mye på dagtid..?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 Hun hadde ikke kommet seg på skolen de 2 første timen hvis det ikke var for oss. Pga ustruktur får ikke hun lese og karakterene er dårlige. Jeg har prøvd å snakke med henne men da blir set bare drama og grining. Vi forstår ingenting osv. Hvis vi tar vekk wifi så har hun 3g på tlf. ts Anonymkode: ea684...dbf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde ikke kommet seg på skolen de 2 første timen hvis det ikke var for oss. Pga ustruktur får ikke hun lese og karakterene er dårlige. Jeg har prøvd å snakke med henne men da blir set bare drama og grining. Vi forstår ingenting osv. Hvis vi tar vekk wifi så har hun 3g på tlf. ts Anonymkode: ea684...dbf Hadde hun synes det var pinlig å komme for sent? Eller bryr hun seg ikke om det? Anonymkode: d49e5...25a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 Tror ikke hun bryr seg. Hun har allerede 42 timer fravær( enkelte timer) . Det er alltid en unnskyldning for alt. Vi er veldig opptatt at hun trives på skolen og både hun og læreren sier at hun trives i klassen. ts Anonymkode: ea684...dbf
QueenOfTheSidewalk Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 Du kan råde henne til å droppe de timene på ettermiddagen og heller legge seg tidligere.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke hun bryr seg. Hun har allerede 42 timer fravær( enkelte timer) . Det er alltid en unnskyldning for alt. Vi er veldig opptatt at hun trives på skolen og både hun og læreren sier at hun trives i klassen. ts Anonymkode: ea684...dbf Da forstår jeg det blir en utfordring. Er hun blitt slik nå? Kanskje det er en periode hun er "litt ute av drift"? Har hun planer for fremtiden, ift om hun vil studere osv? Anonymkode: d49e5...25a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #10 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke hun bryr seg. Hun har allerede 42 timer fravær( enkelte timer) . Det er alltid en unnskyldning for alt. Vi er veldig opptatt at hun trives på skolen og både hun og læreren sier at hun trives i klassen. ts Anonymkode: ea684...dbf På meg høres det ut som at det er andre problemer enn at sitter for mye på nettet.... Men dere kan jo bare stenge nettet etter et visst klokkelsett? Finnes mange muligheter til dette, det er også mulig å stenge av enkelte PC´er sin tilgang til nettverket. Anonymkode: df187...48f
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2016 #11 Skrevet 21. februar 2016 Steng nettet etter kl 23. Endre abonnement på telefon slik at det er begrenset data. Eller krev at telefon ikke skal være på soverommet - det er en uting uansett. Sett dere ned og snakk med henne. Spør hva som er problemet. Når hun sier at dere ikke forstår så fortell at dere gjerne vil forstå men at det er vanskelig hvis hun ikke forklarer. Og at en ikke kan bruke den unnskyldningen dersom en ikke først har prøvd å forklare.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #12 Skrevet 21. februar 2016 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Steng nettet etter kl 23. Endre abonnement på telefon slik at det er begrenset data. Eller krev at telefon ikke skal være på soverommet - det er en uting uansett. Sett dere ned og snakk med henne. Spør hva som er problemet. Når hun sier at dere ikke forstår så fortell at dere gjerne vil forstå men at det er vanskelig hvis hun ikke forklarer. Og at en ikke kan bruke den unnskyldningen dersom en ikke først har prøvd å forklare. Denne syntes jeg var fin. Data, telefon, nettbrett - det er en uting å ha på soverommene. Anonymkode: cc33e...d98 1
stan Skrevet 21. februar 2016 #13 Skrevet 21. februar 2016 Utfordringen her er vel at det trengs en total snuoperasjon. Hun må finne ut hva hun vil i livet sitt, og hva som kreves for å komme dit. Med et så høyt fravær vil hun få nedsatt i orden, en karakter som for mange arbeidsgivere er viktigere enn fagkarakterer. Still krav til henne. Det kan være tøft, men alternativet er verre. Hun er i ferd med å ødelegge livet sitt før det for alvor er i gang. 1
Tøytigern Skrevet 21. februar 2016 #14 Skrevet 21. februar 2016 Beslaglegg duppedingsene som kan benyttes til digital kommunikasjon med omverdenen etter kl.23:00 hver kveld. Hun får det tilbake kl.07:00. Ferdig med saken. (.. Host. Ja. Det kan jo.. [Kremt] ..bli noe kjefting, tårer, trusler og tenders gnidsel.) Lykke til. Det funker. (Når man greier å implementere det.) (Hun kommer til å stå grytidlig opp for å sjekke mld...) Og gjør klart for henne at det ikke er aktuelt å flytte hjemmefra for å få lov til å bruke dingsene "i sitt eget hjem". Dette handler om hennes framtid. (P.S Oppdater oss gjerne med hvordan dette går. ) 1
Snop Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 Steng nettet og begrens 3G, ja. Ring telefonoperatøren og hør hvordan dere gjør det. Her i huset har ungdommen 3 GB på mobilen per mnd, og brukes det opp før måneden er over, er det stopp. Pass på at det faktisk stopper og ikke bare går over til at det koster ekstra å surfe.
Tøytigern Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde ikke kommet seg på skolen de 2 første timen hvis det ikke var for oss. Pga ustruktur får ikke hun lese og karakterene er dårlige. Jeg har prøvd å snakke med henne men da blir set bare drama og grining. Vi forstår ingenting osv. Hvis vi tar vekk wifi så har hun 3g på tlf. ts Anonymkode: ea684...dbf Jeg anbefaler dere, dersom hun begynner å snakke om å flytte ut i protest mot grensesetting, at dere krever fullt oppmøte, tilstedevær i alle timer (som hun ikke beviselig var syk/hadde annet gyldig fravær) og karakterer over et visst snitt, samt at hun viser at hun klarer å ha en liten jobb (hver tredje helg, feks.)ved siden av skolen. Hvis ikke, er det ikke aktuelt å bo for seg selv, ennå.
Gjest StripeyPanda Skrevet 21. februar 2016 #17 Skrevet 21. februar 2016 Foreslår at du tar en prat med henne og hører om det ligger noe mer bak. Deprimert? Har noe skjedd som dere ikke vet om? Jeg ville vært forsiktig med å kjøre superstrenge regler før du har "kartlagt" situasjonen. Å fjerne symptomene behandler ikke årsaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå