Gå til innhold

Rasistisk eller er det innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne riktig, bare å flytt den der den skal :) 

Jeg bor i blokk, har bare bodd her i 4 måneder og allerede er jeg i trøbbel. Bor i 2. etasje, hvis det er relevant. 

Det bor mange utlendinger her. Det er en familie jeg nå har problemer med. 
Jeg fikk en klage for noen dager siden, en klage på "lukt som er plagsomt for naboene" og hva er lukten de klager på? Jo bacon! 
Spiser bacon kanskje.. 1 gang i løpet av ca 2 uker. 
Jeg er ikke den eneste altså, flere har fått klager på bacon lukt og en person pga hvitløk.
Trodde det bare var meg, men kom i prat med en mann da jeg luftet hunden i kveld. Han og flere har fått klage fra samme familien. En fra firmaet og en fra dem, altså de har klaget til firmaet og varslet oss samtidig, slik at vi har fått dobbelt opp med beskjed. 

Det verste er at de har ingenting å klage over. Flere ganger så stinket det spy i oppgangen vår. De er de eneste i 2. etasje som er fra et annet land. Eller, en student er svensk men bodd flere år i Norge :P Kjøttboller lukter jo ikke fælt, hvis du skjønner hva jeg mener. 
De åpner ofte ytterdøren for å lufte ut, så det stinker i hele oppgangen vår. Det er altså ingen tvil om at det kommer fra deres leilighet. Det er to retter som stinker død. Spy og diaré. Den første minner om spy, den andre er diaré, død eller fordervet anal-kjertler fra en gris, noe for jævlig ihvertfall. Tror ikke det finnes noe som stinker slik som det, så vanskelig å forklare. Men de har det heldigvis ikke så ofte da. Så jeg overlever. 
Nå og da lukter det sterk krydder og slikt, men de to rettene er de verste. 
Var så ille at firmaet mottok flere klager om lukten av spy. Et vaskefirma kom også fikk vi varsel om å varsle, fordi det har vært flere klager om lukten av spy i 1,2 eller 3 etasje, men vaskefirmaet fant ingenting. Så vi måtte varsle hvis vi fant spy i oppgangen. 
De skrev det til og med på facebook gruppen, om at de har fått flere klager om spylukt da og da, og at vi måtte varslet hvis vi fant spy i fellesarealet, påminnelse om reglene osv osv. Men det er ikke spy, det er maten til de folkene! 

Så da kommer "problemet". 
Bør jeg varsle firmaet? Er så redd for å bli kalt rasistisk, og at de (familien det er snakk om) skal finne ut at det er meg. 
Er det innafor å varsle firmaet, slik at de vet hvor det kommer fra? 

Det varselet jeg fikk er bare latterlig. Det blir ikke registrert, for jeg forklarte meg. Når jeg steker mat, samme hva det er, så lufter jeg ut leiligheten. For min egen del! 
Jeg kan ikke noe for at de ikke takler lukten av bacon. Jeg hater lukten av øl, skal jeg da forby folk på bussen å drikke øl før de går om bor? Nei nettopp. 

Anonymkode: c1e3e...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel et sett med husregler eller tilsvarende?

Sjekk ut hva som står der. 

Denne familien syns tydeligvis ikke at det er rasistisk å klage på lukt, så hvorfor skal du? 

Det som er viktig er å være saklig. Det vinner man på. 

Men jeg lurer litt på standarden på disse leilighetene når en ganske dagligdags ting som å steke mat skaper så mye lukt. 

• Liker 4
Skrevet
Den 21.2.2016 at 9.45, stan skrev:

Det er vel et sett med husregler eller tilsvarende?

Sjekk ut hva som står der. 

Denne familien syns tydeligvis ikke at det er rasistisk å klage på lukt, så hvorfor skal du? 

Det som er viktig er å være saklig. Det vinner man på. 

Men jeg lurer litt på standarden på disse leilighetene når en ganske dagligdags ting som å steke mat skaper så mye lukt. 

"Bagatellmessige" ting som lukt i trappene blir et problem først når man erfarer det. Det er et problem, ukoselig, utrivelig, setter demper på dagen, og se for deg usikkerheten, "lukter det i dag eller er jeg så heldig at jeg slipper det verste?", og så den jævla irritasjonen som setter inn til slutt. Jeg føler virkelig med deg. Det er det reneste skrekkscenario.

Anonymkode: 88a13...be9

• Liker 2
Skrevet

Dette har ingenting med rasisme å gjøre, selv om de sikker vil komme dragende med det. Du har selvsagt lov til å steke bacon hos deg selv. Jeg hadde blitt forbanna over at de klaget over det mens de selv luftet ut i gangen med ting som luktet oppkast, så på ren trass hadde jeg nok stekt (og luftet ut lukten av) masse bacon hver eneste dag. Bacon kan jo brukes til så mange gode retter, så hadde sikkert gått fint å bruke alt jeg skulle stekt.

Anonymkode: 72363...4ff

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn etnisitet i dette. Det høres ut som en helt vanlig nabokonflikt, spør du meg. De er mennesker, behandle dem deretter.

Anonymkode: 6b317...2c3

• Liker 6
Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet

Kan det være at de naboene det gjelder synes din bacon lukter like ille som det du synes deres mat gjør? Heller enn å varsle firmaet, går det ikke an å møtes over en kopp te/kaffe og diskutere det og komme fram til en løsning? Jeg skjønner det frister å varsle firmaet, men jeg ville ha latt det være aller siste utvei. 

Skrevet

Får du en klage, uansett hva klagen gjelder og hvem som er klager/situasjon,  så er det normal folkeskikk å gi sin saklige fremstilling av saken skriftlig tilbake til den som er klagebehandler, her huseier/utleiefirmaet. 

Da forholder du deg saklig og informerer om ditt syn på innholdet i klagen mot deg, og tar ikke opp for å rettferdig gjøre deg selv, at det lukter hos andre og særlig ikke hos klager. Når din klage er ferdig behandlet kan du eventuelt ta opp at det lukter hos andre. Men er du fornuftig lar du den ballen ligge når situasjonen er som beskrevet. 

Anonymkode: b9639...b8a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du en klage, uansett hva klagen gjelder og hvem som er klager/situasjon,  så er det normal folkeskikk å gi sin saklige fremstilling av saken skriftlig tilbake til den som er klagebehandler, her huseier/utleiefirmaet. 

Da forholder du deg saklig og informerer om ditt syn på innholdet i klagen mot deg, og tar ikke opp for å rettferdig gjøre deg selv, at det lukter hos andre og særlig ikke hos klager. Når din klage er ferdig behandlet kan du eventuelt ta opp at det lukter hos andre. Men er du fornuftig lar du den ballen ligge når situasjonen er som beskrevet. 

Jeg har forklart meg selv ovenfor firmaet.
Det at jeg lufter ut var god nok grunn til å fjerne klagen. Fordi jeg gjør det ikke med vilje.
Jeg lufter ut for min egen del. Jeg gjør det når jeg henger opp våte klær på stua, når jeg steker hamburger annet som kan gi mye lukt og stekeos. 
Grunnen er fordi jeg har dårlige lunger, og tung luft fører til pusteproblemer. Har også hund, og når jeg får problemer med å puste så kan det ikke være bra hun heller. Derfor jeg lufter jeg ut, aldri tenkt på naboene for å være ærlig. 

Jeg lukter mat støtt og stadig. Verste er pizza, har en pizza restaurant like ved. Jeg får vann i munnen av å kjenne lukten av pizzaen deres :fnise: Det er irriterende fordi jeg får så lyst på pizza! 
I dag luktet det hvitløk, gjør meg ingenting. 
Jeg står ikke å henger i gangene for å si det sånn. 

Jeg vurderer å varsle firmaet om spy-lukten, fordi de har jobbet så hardt med å finne ut hvem som har skyld. 
Trenger ikke å si hvem det kommer fra heller. Kan jo bare si at det er mat, ikke spy. Slik at de slipper å sende ut varsler hele tiden, hyre inn vaskefirma osv. 

ts

Skrevet

Vil bare nevne at jeg hadde sagt ifra, hvis det var etnisk norske også.
Men det at de er utlendinger gjør meg usikker. For det skal ikke mye til før de drar rasist-kortet mot meg. 

Jeg vokste opp i et område hvor det er flere utlendinger enn etnisk norske. Det var 6 "nordmenn" i min klasse, resten var utlendinger. Både 1. generasjon og 2. generasjon. 
Har blitt banket opp fordi jeg så på ei jente. Hun mente jeg ga hun et stygt blikk, så jeg var rasist. Noen gutter banket meg opp. Det skal så ufattelig lite til å bli kalt rasist.
Jeg er langt ifra rasist, min bestevenninne er fra Tyrkia. Vi vokste opp sammen, har flere venner fra andre land. Kjæresten min er Tyrkia. Eksen har ei mor fra Norge, far fra Syria, han er født og oppvokst i Norge. 
Venn med begge kjønn. Men, jeg skal ikke sitte her å si at alle er snille ovenfor hvite! For det er de ikke. Hvite folk kan være drittsekker også. 

Derfor jeg er så usikker. Jeg har havnet i trøbbel for bagateller, blitt stemplet som rasist for den minste ting.

ts

Skrevet

Du kan jo varsle at du tror lukten kommer fra en matrett de lager. Det handler jo ikke om rasisme, men om å finne en løsning så problemet er løst.

Når det kommer til lukten av mat så kan jeg forstå at de synes kjøttkaker lukter død og fordervelse om de synes det. Vi synes mye av maten deres kan lukte helt forferdelig. Det handler jo om hva man er vant med av lukter også. I Norge er vi forferdelig dårlige på å bruke krydder, og dermed synes vi ofte det lukter vondt av mat med my forskjellige kryddere vi ikke er vant med.

Jeg er helt enig med deg i at det er feil å klage på maten du og andre naboer lager, men da blir det heller ikke riktig av deg å klage på maten de lager. Men å si ifra at du tror det kommer derifra synes jeg kan være smart, så sant du sier ifra på en måte som løser problemet og ikke en måte som gjør at naboene blir nektet å lage maten de liker :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forklart meg selv ovenfor firmaet.
Det at jeg lufter ut var god nok grunn til å fjerne klagen. Fordi jeg gjør det ikke med vilje.
Jeg lufter ut for min egen del. Jeg gjør det når jeg henger opp våte klær på stua, når jeg steker hamburger annet som kan gi mye lukt og stekeos. 
Grunnen er fordi jeg har dårlige lunger, og tung luft fører til pusteproblemer. Har også hund, og når jeg får problemer med å puste så kan det ikke være bra hun heller. Derfor jeg lufter jeg ut, aldri tenkt på naboene for å være ærlig. 

Jeg lukter mat støtt og stadig. Verste er pizza, har en pizza restaurant like ved. Jeg får vann i munnen av å kjenne lukten av pizzaen deres :fnise: Det er irriterende fordi jeg får så lyst på pizza! 
I dag luktet det hvitløk, gjør meg ingenting. 
Jeg står ikke å henger i gangene for å si det sånn. 

Jeg vurderer å varsle firmaet om spy-lukten, fordi de har jobbet så hardt med å finne ut hvem som har skyld. 
Trenger ikke å si hvem det kommer fra heller. Kan jo bare si at det er mat, ikke spy. Slik at de slipper å sende ut varsler hele tiden, hyre inn vaskefirma osv. 

ts

Alvorlig talt, bli voksen! Dårlige lunger, liksom? Med hund og klestørk i stua? I tillegg lager du problemer ut av sånne saker som dette? Tulleinnlegg og tulleproblemstillinger er min oppriktige emning. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det at de er utlendinger gjør meg usikker. For det skal ikke mye til før de drar rasist-kortet mot meg. 

Jeg vokste opp i et område hvor det er flere utlendinger enn etnisk norske. Det var 6 "nordmenn" i min klasse, resten var utlendinger. Både 1. generasjon og 2. generasjon. 
Har blitt banket opp fordi jeg så på ei jente. Hun mente jeg ga hun et stygt blikk, så jeg var rasist. Noen gutter banket meg opp. Det skal så ufattelig lite til å bli kalt rasist.
Jeg er langt ifra rasist, min bestevenninne er fra Tyrkia. Vi vokste opp sammen, har flere venner fra andre land. Kjæresten min er Tyrkia. Eksen har ei mor fra Norge, far fra Syria, han er født og oppvokst i Norge. 
Venn med begge kjønn. Men, jeg skal ikke sitte her å si at alle er snille ovenfor hvite! For det er de ikke. Hvite folk kan være drittsekker også. 

Derfor jeg er så usikker. Jeg har havnet i trøbbel for bagateller, blitt stemplet som rasist for den minste ting.

ts

Ok, da er det avklart, du er en rasist for det er bare rasister som trenger å poengtere at de ikke er rasister! :sarkasme:(#venstreestremistlogikk)

Anonymkode: 72363...4ff

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Huff, du høres jo helt undertrykket ut jo ... :(

Skrevet
12 minutter siden, Cambria skrev:

Du kan jo varsle at du tror lukten kommer fra en matrett de lager. Det handler jo ikke om rasisme, men om å finne en løsning så problemet er løst.

Når det kommer til lukten av mat så kan jeg forstå at de synes kjøttkaker lukter død og fordervelse om de synes det. Vi synes mye av maten deres kan lukte helt forferdelig. Det handler jo om hva man er vant med av lukter også. I Norge er vi forferdelig dårlige på å bruke krydder, og dermed synes vi ofte det lukter vondt av mat med my forskjellige kryddere vi ikke er vant med.

Jeg er helt enig med deg i at det er feil å klage på maten du og andre naboer lager, men da blir det heller ikke riktig av deg å klage på maten de lager. Men å si ifra at du tror det kommer derifra synes jeg kan være smart, så sant du sier ifra på en måte som løser problemet og ikke en måte som gjør at naboene blir nektet å lage maten de liker :) 

Jeg bryr meg som sagt ikke om hva naboene gjør. 

Eneste grunnen til at jeg vurderer å si ifra, er fordi firmaet har brukt så mye ressurser og penger på finne ut hvor spy-lukten kommer fra. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, bli voksen! Dårlige lunger, liksom? Med hund og klestørk i stua? I tillegg lager du problemer ut av sånne saker som dette? Tulleinnlegg og tulleproblemstillinger er min oppriktige emning. 

Vet du hvordan det er å ha dårlige lunger? Sterk vind gjør at jeg får ikke puste. Støv og dårlige inneklima gjør at jeg får dårligere pust. Ingen får lov til å røyke inne i mitt hjem, fordi jeg har dårlige lunger. Ikke fordi jeg er vrang, ikke fordi jeg hater lukten av røyk. 

Voks opp selv. 
Bare fordi du tåler å leve i et hjem med dårlig luft, så betyr ikke det at andre ikke klarer det! 

ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bagatellmessige" ting som lukt i trappene blir et problem først når man erfarer det. Det er et problem, ukoselig, utrivelig, setter demper på dagen, og se for deg usikkerheten, "lukter det i dag eller er jeg så heldig at jeg slipper det verste?", og så den jævla irritasjonen som setter inn til slutt. Jeg føler virkelig med deg. Det er det reneste skrekkscenario.

Jeg vet. Men vi er som regel kilden til lukten, og når man står å lager maten blir man gjerne "blind" for hvor ille det lukter. Tidligere i dag luktet det som et trankokeri her. Vi har derimot fordelen at vi bor i en enebolig, så det går bare ut over oss selv.  

Skrevet

Kicker på dette jeg:

"Eller, en student er svensk men bodd flere år i Norge  Kjøttboller lukter jo ikke fælt, hvis du skjønner hva jeg mener. "

Anonymkode: 9e4e7...a1c

Skrevet

Kan ikke folk la være å være så jævla redde for å bli kalt rasister? Kall en spade for en spade, du er vel et normalt, oppegående menneske? Bor det griser i oppgangen din, har du rett til å klage. Verden hadde vært et bedre sted hvis alle bare kunne fått ut fingeren og sagt ting som de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...