Gjest Har jente med ADD Skrevet 15. oktober 2004 #1 Skrevet 15. oktober 2004 Hei Er det noen der ute som får stønad fra trygdekontoret til deres barn? Tenker da på hjelpestønad osv. Til dere som evnt får stønad, hvordan gikk dere i såfall frem? På forhånd takk for alle svar. - Har jente med ADD
Gjest Starya Skrevet 15. oktober 2004 #2 Skrevet 15. oktober 2004 Har gutt med ADD, han får hjelpestønad. Det er lenge siden jeg søkte, men jeg får satse på at jeg husker rett.. Du får søknadsblanketter på trygdekontoret, og legger ved attest fra bup eller ppt (den som foretok utredningen). Jeg søkte om hjelpestønad og en stønad til som jeg ikke kommer på hva het samtidig, den går på dekking av ødelagte ting o.l. Jeg skrev et brev som ble lagt ved søknaden der jeg beskrev en vanlig hverdag for oss, med alskens detaljer som får frem hvordan diagnosen gjør ting mer komplisert (alt barnet trenger ekstra hjelp og tid til osv), samt hva som eventuelt fører til store ekstrautgifter. Jeg fikk hjelp fra utrederen på bup til å finne ut av hva jeg kunne søke om, og hvordan jeg burde gå frem. Kanskje du kan forhøre deg med de som sto for utredningen?
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #3 Skrevet 15. oktober 2004 Tusen takk for svar. Skal snakke med bup. Hvor mye får du i stønad pr mnd? Takker for svar. Hvor gammelt er ditt barn?
alisia4 Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Grunn stønad heter den andre stønaden. Når du har fylt ut skjema fra trygdekonoret, skal søknaden igjen sendes til legen fordi han må godkjenne de faktiske utgiftene. Det KAN ta opptil 3-6 mnd før du får utbetaling om det blir innvilget, men du får da etterbetalt.
Gjest Starya Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Tusen takk for svar. Skal snakke med bup. Hvor mye får du i stønad pr mnd? Takker for svar. Hvor gammelt er ditt barn?Han er snart elleve, og har fått stønaden i fire år. Beløpet er ca 940. Da jeg søkte sa behandleren at siden han hadde fått diagnosen, var jeg nærmest garantert å få i alle fall den stønaden. Grunnstønad (takk alisia ) krever etter hva jeg husker at man har større ekstrautgifter på grunn av diagnosen, og er mer usikkert. Det lønner seg uansett å søke.
Tule Skrevet 18. oktober 2004 #6 Skrevet 18. oktober 2004 hei vil barke kommentere runt det at noen kaller det add frdet er det ikke noe som heter nå enten er banret hyperaktivt eller det er hypoaktivt det motsatte det skal uansett kalles adhd og det skal spesifiseres hyperaktivt eller ikke, jeg er aktiv i autisme foreningen og det blir beslektet så dette vet jeg hvordan det er med stønader når barnet ikke er hyperaktivt vet jeg ikke hilsen
Janne. Skrevet 19. oktober 2004 #7 Skrevet 19. oktober 2004 Hei. Jeg har en gutt på 8 år med AD/HD. Og som deg er jeg i gang med å søke både grunn og hjelpestødnad. Det jeg fikk vite på trygdekontoret er at min sønn hadde mulighet til å få begge stødnadene. Men det var aldeles ikke sikkert??? På søknaden om grunnstødnad måtte jeg skrive ned hva han bruker av klær, sko, uteklær, evnt. sengetøy osv i året. Jeg måtte selv innhente priser fra butikker. Og sluttsummen var IKKE liten. Deretter regner trygdekontoret ut hvor mye av dette de godkjenner som "ekstra" innkjøp pr år. Når det gjelder hjelpestødnad har jeg ikke skrevet ferdig ennå. Der vil trygdekontoret ha en "dagbok" på 2-3 dager om hva vi gjør her hjemme. Der skal det så komme frenm hva min sønn trenger ekstra hjelp/tid til. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta 20-26 uker i behandlingstid. Legen må også godkjenne alt. Men i stedenfor at trygdekontoret skal innhente godkjenning og skriv fra legen så lønner det seg å gjøre dette selv. Da går det som regel litt raskere!! Lykke til videre!! :-) Ta evnt. kontakt med meg hvis du trenger mer hjelp til liste el. Så skal jeg prøve å hjelpe hvis jeg kan.
Gjest Har Jente med ADD Skrevet 25. oktober 2004 #8 Skrevet 25. oktober 2004 hei vil barke kommentere runt det at noen kaller det add frdet er det ikke noe som heter nå enten er banret hyperaktivt eller det er hypoaktivt det motsatte det skal uansett kalles adhd og det skal spesifiseres hyperaktivt eller ikke, jeg er aktiv i autisme foreningen og det blir beslektet så dette vet jeg hvordan det er med stønader når barnet ikke er hyperaktivt vet jeg ikke hilsen Kan hende det ikke er noe som heter ADD, litt rart at jeg har 3 brev fra sykehus, psykolog der det står at hun har add...
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2004 #9 Skrevet 25. oktober 2004 Tule: Du tar dessverre feil. Det finnes noe som heter ADD, det har ikke noe med hyperaktivitet å gjøre, men det er konsentrasjonsproblemer. Det er ganske likt ADHD, men de med ADD har ikke hyperaktiviteten. FORKLARINGER: MBD: "Minimal Brain Dysfunction" - Navnet er gitt utfra tanken at der er forstyrrelser i hjernens funksjon som gir hyperaktivitet og oppmerksomhetssvikt. Betegnelsen brukes ikke i fagkretser lenger fordi den oppfattes som misvisende. ADD: Attention Deficit Disorder - Oppmerksomhetsforstyrrelser ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADD med hyperaktivitet, dvs oppmerksomhetsforstyrrelse, impulsivitet, fysisk uro ADD/ADHD er hentet fra det amerikanske diagnosesystemet (DSM-IV) (kilde:Lommelegen.no) Hilsen Lillian - som har en samboer på 27år med ADD.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Lillian er du medlem av adhd foreningen, grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner nemlig en i foreningen som har en samboer. Kan være mangen med samboer med add, men bare lurte.
*Lillian* Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Hehe, gjest. Nei, jeg er nok ikke medlem av ad/hd foreningen. Så det er nok ikke meg
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Hei. Jeg har en gutt på 8 år med AD/HD. Og som deg er jeg i gang med å søke både grunn og hjelpestødnad. Det jeg fikk vite på trygdekontoret er at min sønn hadde mulighet til å få begge stødnadene. Men det var aldeles ikke sikkert??? På søknaden om grunnstødnad måtte jeg skrive ned hva han bruker av klær, sko, uteklær, evnt. sengetøy osv i året. Jeg måtte selv innhente priser fra butikker. Og sluttsummen var IKKE liten. Deretter regner trygdekontoret ut hvor mye av dette de godkjenner som "ekstra" innkjøp pr år. Vi fikk også dekket masse, til og med bleier
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 Kan hende det ikke er noe som heter ADD, litt rart at jeg har 3 brev fra sykehus, psykolog der det står at hun har add... hei dette er nok ganske nytt, jeg har det fra en som er aktiv i adhd foreningen og som har barn med det, i dag kalles det adhd fordi de som ikke er hyperaktive er hypoaktive det motsatte derfor skal det spesifiseres om barnet er hyperaktiv eller ikke det er okså en lege i oslo som bruker sin egen diagnose det er det samme som adhd men han krever et avik til hos banret utenom det som er adhd for og sette sin diagnose det er og vanskelig når who sier at barn med adhd ikke kan ha autistiske trekk det kan de gost ha hilsen
Tule Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Tule: Du tar dessverre feil. Det finnes noe som heter ADD, det har ikke noe med hyperaktivitet å gjøre, men det er konsentrasjonsproblemer. Det er ganske likt ADHD, men de med ADD har ikke hyperaktiviteten. FORKLARINGER: MBD: "Minimal Brain Dysfunction" - Navnet er gitt utfra tanken at der er forstyrrelser i hjernens funksjon som gir hyperaktivitet og oppmerksomhetssvikt. Betegnelsen brukes ikke i fagkretser lenger fordi den oppfattes som misvisende. ADD: Attention Deficit Disorder - Oppmerksomhetsforstyrrelser ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADD med hyperaktivitet, dvs oppmerksomhetsforstyrrelse, impulsivitet, fysisk uro ADD/ADHD er hentet fra det amerikanske diagnosesystemet (DSM-IV) (kilde:Lommelegen.no) Hilsen Lillian - som har en samboer på 27år med ADD. hei det er riktig det du sier men det e det samme add er adhd uten hyperaktivitet men fordi barn som ikke er hyperaktive er det man kaller på fagspråket hypoaktive så skal begge deler benevnes som adhd men det skal spesifieres om barnet er hyperaktivt eller ikke, se ellers svaret mitt ovewr det er jeg men jeg var iikke inlogget hilsen
Tule Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Vi fikk også dekket masse, til og med bleier hei hvorfor fikk dere dekket bleiene det høres da helt rart ut hilsen
*Lillian* Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 Tule; da er det veldig rart at legene fortsatt bruker diagnosen. Men jeg har litt problemer med å forstå det du skriver, no affence. Derfor forstår jeg ikke riktig det du mener, hadde kanskje vært lettere om du brukte stor bokstav i førsten av en setning, jeg vet ikke når du begynner på ny setning. Men uansett; min samboer fikk diagnosen ADD for vel et år siden, og han blir fortsatt omtalt som en med ADD og ikke ADHD hos legene. Han går på Ritalin, og det får han godkjent av fylkeslegen eller hva det kalles. Men på papirene der står det heller ikke ADHD, det står fortsatt ADD. Vi to er jo enige om at ADD og ADHD er nesten det samme men at de med ADD ikke har hyperaktiviteten som H'en i ADHD står for. Derfor kalles det ADD, fordi det er uten hyperaktivitet. Jeg har lest masse om dette, og fått vite mye via min svigermor og min samboer, siden de har vært masse inni dette i mange år og kjempet mange kamper for å få en diagnose. Min samboer er ikke hyperaktiv. Han er heller ikke hypoaktiv. Derfor har han diagnosen ADD. Etter mange undersøkelser og masse greier så fikk han altså etter over 20år med kjemping en diagnose. ADD. Det blir totalt fiel å påstå at det ikke er noe som heter ADD. Jeg vil gjerne ha kildehenvisning hvis du fortsatt mener at det ikke er noe som heter ADD. Lillian
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #17 Skrevet 27. oktober 2004 hei hvorfor fikk dere dekket bleiene det høres da helt rart ut hilsenFordi legen mente at problemene med tissing på dagen, og kanskje også natten hadde sammenheng med sykdommen. Vi måtte ha bleier på barnet i lange perioder og dette fikk vi dekket.
Tule Skrevet 28. oktober 2004 #18 Skrevet 28. oktober 2004 Tule; da er det veldig rart at legene fortsatt bruker diagnosen. Men jeg har litt problemer med å forstå det du skriver, no affence. Derfor forstår jeg ikke riktig det du mener, hadde kanskje vært lettere om du brukte stor bokstav i førsten av en setning, jeg vet ikke når du begynner på ny setning. Men uansett; min samboer fikk diagnosen ADD for vel et år siden, og han blir fortsatt omtalt som en med ADD og ikke ADHD hos legene. Han går på Ritalin, og det får han godkjent av fylkeslegen eller hva det kalles. Men på papirene der står det heller ikke ADHD, det står fortsatt ADD. Vi to er jo enige om at ADD og ADHD er nesten det samme men at de med ADD ikke har hyperaktiviteten som H'en i ADHD står for. Derfor kalles det ADD, fordi det er uten hyperaktivitet. Jeg har lest masse om dette, og fått vite mye via min svigermor og min samboer, siden de har vært masse inni dette i mange år og kjempet mange kamper for å få en diagnose. Min samboer er ikke hyperaktiv. Han er heller ikke hypoaktiv. Derfor har han diagnosen ADD. Etter mange undersøkelser og masse greier så fikk han altså etter over 20år med kjemping en diagnose. ADD. Det blir totalt fiel å påstå at det ikke er noe som heter ADD. Jeg vil gjerne ha kildehenvisning hvis du fortsatt mener at det ikke er noe som heter ADD. Lillian hei dette er litt vanskelig, i begynnelsen brukte de add fordi de som var hyperaktive ble mbd og add ble brukt da som en avart når de fjernet mbd diagnosen ble det bare kalt adhd en tid av noen leger fordi de mente man ikke kunne ha det ivs man ikke var hyperaktiv så begynte de og kalle de add igjen når de ikke var hyperaktive nå bruekr de adhd om begge fordi de som ikke er hyperaktive er noe som er hypoaktive det motsatte det er kanse derfor gubben din bruker ritalin jeg kan ikke se noe anen grunn for det ritalin er jo først og fremst for og dempe hyperaktivitet syns han at han har noe igjen for det uansett er det delte meninger noen kaller detadd det men andre kaller det adhd det riktige skal vere adhd og så ksla det spesifiseres om de er hyperaktive hilsen
Gjest -starya Skrevet 29. oktober 2004 #19 Skrevet 29. oktober 2004 Ritalin brukes ikke bare for å behandle hyperaktivitet. En som ikke er hyperaktiv (eller hypoaktiv kan også ha utbytteav ritalin, med tanke på konsentrasjon, indre uro og dårlig impulskontroll (som man kan ha selv om man ikke er hyperaktiv).
Tule Skrevet 29. oktober 2004 #20 Skrevet 29. oktober 2004 Fordi legen mente at problemene med tissing på dagen, og kanskje også natten hadde sammenheng med sykdommen. Vi måtte ha bleier på barnet i lange perioder og dette fikk vi dekket. hei det syns jeg hørtes rart ut jeg tror jeg ville ha utredet han for det for andre ting og for og vere helt sikker hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå