Smultring Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Er det feil å skrive: 1. Det flyet var smått. 2. De vesle/lille rumpetrollene svømte rundt. Selv tror jeg nummer 2 er feil, og at det riktige skal være "små". Nummer 1 har jeg ikke peiling på. Jeg vet at "lite" ville vært korrekt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, Smultring skrev: Er det feil å skrive: 1. Det flyet var smått. 2. De vesle/lille rumpetrollene svømte rundt. I setning nummer to bruker du formen 'små'. Vesle/lille er entall. Anonymkode: f51c2...113 2
Smultring Skrevet 20. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I setning nummer to bruker du formen 'små'. Vesle/lille er entall. Anonymkode: f51c2...113 Jeg leste at en brukte vesle og lille i bestemt form. Jeg leste også (et eller annet sted) at en bruker små i flertall. Da ble jeg usikker på hva en bruker når det er både flertall og bestemt form. Da forstår jeg svaret ditt slik at en bruker vesle og lille i bestemt form entall, men ikke i bestemt form flertall.
Elefantenirommet Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 1. Det flyet var lite. 2. De små rumpetrollene svømte rundt. 👆 Dette er korrekt. Det du skrev var feil, ja.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 15 minutter siden, Smultring skrev: Da forstår jeg svaret ditt slik at en bruker vesle og lille i bestemt form entall, men ikke i bestemt form flertall. Stemmer. Hvis du trykker på adj i ordboka får du opp alle bøyninger: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=liten&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: f51c2...113
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 I første setning er både "smått" og "lite" tillatt, mens "små" er det eneste korrekte alternativ i den andre. Anonymkode: 66b26...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå