AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Vi kjøpte enebolig med hage på våren i fjor og flyttet inn i begynnelsen av september etter mye oppussing innendørs. Men vi har jo også mange planer for hagen og utearealet, så jeg håper noen kan svare på et par spørsmål fra en som er uerfaren med hagevekster 1) Vi har et plommetre (på østlig del av tomta) som på sensommeren/høsten ga en grei mengde med plommer, men som ikke smakte så mye. Vi har også to andre plommetrær (på vestlig del av tomta) som ga rikelig mengder med velsmakende plommer. Vi har derfor et ønske om å fjerne hele førstnevnte plommetre med rot og alt. Når (måned/årstid) bør dette gjøres, og hvordan? Skjære ned treet, ha på Roundup på snittflaten og deretter grave opp hele sulamitten? (jeg aner ikke hvor dype/mange røtter et plommetre har...) 2) I dette østlige hjørnet av tomta som plommetreet står på kunne jeg tenke meg å ha en liten kjøkkenhage (evt. i pallekarmer e.l.). Hvor lenge etter fjerning av plommetreet kan vi begynne å preppe jorda og så? Bør dette egentlig gjøres på denne tiden av året slik at vi må vente til neste år? Med mindre vi går for pallekarmer? 3) Vi har også to epletrær som vi ønsker å beskjære litt, bl.a. i toppen, når bør dette gjøres? 4) Når bør rips- og solbærbusker beskjæres, og hvor mye? Vi har to store ripsbusker som nærmest har vokst inn i hverandre, så jeg tror de er gamle og sikkert ikke beskjært på lenge. Hvor mye bør man beskjære i første omgang, og hvor hyppig skal de beskjæres? 5) Det er en plante/blomst som vi ønsker å fjerne helt (og fylle opp med jord så gress oppå) og jeg lurer på når vi bør gjøre dette? Litt usikker på hva denne planten heter, men den har laaaange, smale, flate blad, og vokser i en stor "tue" på en måte. Tror den har blomster "på stilk" i midten av denne tuen, men kan ikke huske å ha sett noe til det i fjor sommer, men da var vi vel for opptatt med det som skulles gjøres innendørs 6) Vi har et enormt nærmest viltvoksende buskas/hekk (små grønne, glatte blader, små røde bær i høst, vintergrønn = mispel?) langs den ene siden av tomta (mot veien), som vi ønsker å fjerne og bytte ut med noe smalere á la tuja. Når og hvordan bør vi fjerne dette? Det er 2-3 meter bredt og sikkert 4m høyt. Ser ut som et krattverk inni der når man kikker nedenfra og inn i busken, om dere skjønner.. Puh, det ble en del spørsmål, men jeg håper noen kan hjelpe oss ferskinger litt på vei Anonymkode: c4802...5ba
Frida Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 Hva med å kjøpe noen gode hagebøker? Evnt. låne på biblioteket? Der får du svar på det du lurer på og mye mer av fagfolk som vet hva de snakker om. Tips og råd om alt mulig og gode ideer som du kanskje aldri ville tenkt på selv. I tillegg er det veldig koselig å sitte og bla i slike bøker om vinteren og planlegge vår- og sommersesongen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Epletrær beskjæres på vinteren, gjerne i januar. Anonymkode: a0185...a5d
Maximillian Cohen Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 1. Om det er litt størrelse på dette plommetreet kan det bli en utfordring å grave opp hele roten, men det er ikke umulig. Du trenger ikke å bruke Roundup først. 2. Du kan gjøre klart så snart du føler for det. 3. Det finnes flere teorier på når beskjæring bør foregå, men det går fint å ta det nå. Det er viktigere hvordan du beskjærer. 4. Rips og solbær bør beskjæres slik at de eldste greinene på buskene ikke blir eldre enn 5 år. I tillegg tynner du ut buskene litt så de får både luft og lys, fjerner horisontale greiner og alt som ser dødt/skadet ut. 5. Fjern den når du føler for det. Sørg for å få med alt om du ikke ønsker å gjøre jobben flere ganger. 6. Ja, det kan høres ut som mispel. Er det bulkemispel eller pilemispel burde i hvert fall fjerne dette, eller i hvert fall følge med på at den holder seg frisk, da dette er planter som blir angrepet og dermed også sprer pærebrann. Hvordan du fjerner det på enklest mulig måte er ikke så lett å si, men du kan i hvert fall begynne med å sage det ned. Skal du ha opp alt av røtter må du belage deg på mye arbeid, eller leie inn minigraver eller kranbil med grabb. Jeg ville nok satset på å sage det ned så mye som mulig, gjerne grave litt rundt og få klippet under bakkenivå for så å smøre på en sterk Roundup-blanding og deretter lagt på litt ny jord på toppen. Dette er veldig korte og forenklede svar, men det gir deg i hvert fall en pekepinn. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #5 Skrevet 21. februar 2016 Skulle vistt ha ønsket oss en hagebok eller to til jul, ja, Frida :ler. Tusen takk for gode svar, Maximillian Cohen Tar gjerne imot flere synspunkter Anonymkode: c4802...5ba
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 Ripsbuskene skal helst beskjæres langt nede, ellers får du fort råte i de gjenstående bitene. Hvor bor du hen? Jeg kan være interessert i stiklinger. Anonymkode: 0606e...bd6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Tror nok vi må gå hardt ut mot bærbuskene for å få litt bedre fasong på de, til tross for at de hadde rikelig med bær i fjor. Men ser for meg at det bare er nyttig med litt mer luft og lys inni busken. Men kan man komme til skade for å "drepe" en ripsbusk hvis man beskjærer for hardt? Eller finnes det ikke noe "for hardt" ? Bor på Nordvestlandet, AB 22:44 Anonymkode: c4802...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå