mjauritz Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Ser at mange bloggere driver å truer med å anmelde. De sier de klarer å spore IP adresser og truer som bare rakkern med politianmeldelser. Har de egentlig noe å gå på? Jeg mener, de har jo valgt å skrive en offentlig blogg, er ikke da kritikk og negativ omtale noe de må være forberedt på? Nå snakker jeg altså ikke om hvis de får drapstrusler eller ren krenkelse, men at andre folk prater om deg på en negativ måte. Er det virkelig noe politiet i Norge prioriterer? Å drive å søke opp IP adresser i hytt og gevær for at noen skriver på et forum at de ikke liker stilen/bloggen/personen? Hva er egentlig konsekvensene for dette? Ser at noen av bloggerne truer med anmeldelse for SAKLIG kritikk i kommentarfeltet sitt, og føler det er utrolig hvis politiet skal henlegge voldtektssaker men prioritere at noen sier at en blogger har stor nese... (Jeg føler meg ikke spesielt truffet, jeg bare lurer) 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 Veldig godt spørsmål. Jeg lurer på det samme, spesielt i tilfeller der bloggeren selv har skrevet krenkende ting om navngitte personer i bloggen. Mitt inntrykk er at det skal ganske grove ting til for at politiet skal begynne å prioritere slike saker, ihvertfall i tilfeller der bloggeren selv har gjort seg selv til en offentlig person. Anonymkode: 14fe2...202
Gjest O.G. Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 La de bare anmelde. Tror snuten vil flire litt i skjegget når de leser de her råsabloggerne og ser "fornærmelsene" som skal anmeldes. Og jeg skal arrangere crowdfunding i anmeldtes favør i tilfelle bloggerne får medhold og vedkommende kommentator får bot.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 Alt kan anmeldes. Der er en praragraf i straffeloven som heter krenkelse av privatlivets fred. 350 B tror jeg det er. Hva politiet gjør spørs jo på sakens karakter og bevisene. Og vildtekssaker blir henlagt rordi neviskravene ikke jolder til å gå i retten. Hadde saker kommet i retten som ikke holder bevismessig, så er det sløsing med resurser. Anonymkode: 7117e...ab2 2
Gjest O.G. Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 Krenkelse av privatlivets fred når det er en offentlig blogg?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Jeg tror jeg har lest at de har jenket kraftig på loven om injurier/ærekrenkelser for ikke så lenge siden, slik at det skal langt mer til før det er straffbart. Det er vel kanskje innunder denne loven dette ville falle, tror jeg. (Google-pause) Ja da, det er avkriminalisert, og skal heller taes opp i konfliktråd o.l.. Kun i veldig grove tilfeller vil dette falle innunder straffeloven. Mao. tviler jeg på at en blogger som ikke tåler saklig kritikk ikke har noen sak, for å si det sånn. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Arekrenkelse-ikke-straffbart-lenger-6593540.html Anonymkode: 14fe2...202
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Når det gjelder henleggelse av voldtekssaker dreier vel det seg hovedsakelig om mangel på tilstrekkelig bevis. Litt rar sammenligning. Det er uansett ikke slik at alle saker som anses mindre viktige enn voldtektssaker ikke blir prioritert. Det er da inndelinger i alle slags instanser. I Norge har vi ytringsfrihet. Man kan følgelig ikke anmelde en person bare fordi man ikke liker det personen mener. Eller man kan det, men det blir selvsagt ikke fulgt videre. Saklig kritikk, enten det er negativt eller positivt er helt legitimt. Man skal vel også gå ganske langt om man får politiet på nakken for noe man har skrevet i et kommentarfelt på en blogg. Paragrafen som omhandler krenkelse av privatlivets fred gjelder selvsagt ikke for personer som har en offentlig blogg med et åpent kommentarfelt som får kommentarer på bloggen. Og TS, dette bloggerne skriver er selvsagt for å skremme kritikerne. Det ser ut til å fungere da det skaper slike tråder som dette. De fleste populære bloggere er så lite profesjonelle at de ikke klarer å skille mellom saklig og usaklig kritikk, og derfor går de hardt ut mot alle som i det hele tatt tenker en negativ tanke om bloggen deres. De gjør sport i å skape et så stort skille mellom dem (bloggeren selv + blodfansen) og de andre (kritikerne) og få så mye sympati som mulig. Anonymkode: 174bf...2bc 1
MapleSirup Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt kan anmeldes. Der er en praragraf i straffeloven som heter krenkelse av privatlivets fred. 350 B tror jeg det er. Hva politiet gjør spørs jo på sakens karakter og bevisene. Og vildtekssaker blir henlagt rordi neviskravene ikke jolder til å gå i retten. Hadde saker kommet i retten som ikke holder bevismessig, så er det sløsing med resurser. Anonymkode: 7117e...ab2 Det er da ganske lett å bevise hva som er publisert på nettet da. Det er jo da en vurdering om det regnes som sjikane, æreskrenkelse eller annet.
Gjest O.G. Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og TS, dette bloggerne skriver er selvsagt for å skremme kritikerne. Det ser ut til å fungere da det skaper slike tråder som dette. De fleste populære bloggere er så lite profesjonelle at de ikke klarer å skille mellom saklig og usaklig kritikk, og derfor går de hardt ut mot alle som i det hele tatt tenker en negativ tanke om bloggen deres. De gjør sport i å skape et så stort skille mellom dem (bloggeren selv + blodfansen) og de andre (kritikerne) og få så mye sympati som mulig. Anonymkode: 174bf...2bc Jeg synes tråden er mer et tegn på at bloggerne driter seg ut når de kommer med slike trusler.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 Faller ikke sjikane innunder loven om ærekrenkelse, da? Anonymkode: 14fe2...202
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 8 minutter siden, O.G. skrev: Jeg synes tråden er mer et tegn på at bloggerne driter seg ut når de kommer med slike trusler. Helt klart, men tråden viser jo også at de har gjort TS usikker. Det gjelder nok hos flere også. Anonymkode: 174bf...2bc
mjauritz Skrevet 20. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt klart, men tråden viser jo også at de har gjort TS usikker. Det gjelder nok hos flere også. Anonymkode: 174bf...2bc Hva mener du med det? Jeg spør fordi jeg lurer på om de faktisk har noe hold i truslene sine. Er ikke sånn at dette tar nattesøvnen fra meg. Stusset bare litt på om terskelen er så lav rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #13 Skrevet 20. februar 2016 Selvfølgelig kan de anmelde. Anonymkode: c7535...0a7
Gjest canacas Skrevet 20. februar 2016 #14 Skrevet 20. februar 2016 Interessant tema. Det som slår meg er at bloggerne som "truer" med dette også (ofte) hevder de hverken bryr seg eller følger med på hva som skrives på nettet. Det blir litt selvmotsigende å kalle det hets, om det ikke bryr dem. Eller? Jeg har, tror jeg, blitt omtalt både på blogg og IG i dag. Jeg vet ikke sikkert, fordi brukernavnet er skrevet feil begge steder (av tilsynelatende) to forskjellige personer. På IG blir det skrevet at jeg "egentlig ser normal" ut. Mitt profilbilde er en blodig Jon Snow. Skribenten antyder med det at hun vet hvem jeg er og har sett bilde av meg. Da er nok hensikten å skremme eller en eller annen hersketeknikk. Det er ett forsøk på å ta tilbake makten sin, eller noe sånt.
mjauritz Skrevet 20. februar 2016 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2016 (endret) 9 minutter siden, canacas skrev: Interessant tema. Det som slår meg er at bloggerne som "truer" med dette også (ofte) hevder de hverken bryr seg eller følger med på hva som skrives på nettet. Det blir litt selvmotsigende å kalle det hets, om det ikke bryr dem. Eller? Jeg har, tror jeg, blitt omtalt både på blogg og IG i dag. Jeg vet ikke sikkert, fordi brukernavnet er skrevet feil begge steder (av tilsynelatende) to forskjellige personer. På IG blir det skrevet at jeg "egentlig ser normal" ut. Mitt profilbilde er en blodig Jon Snow. Skribenten antyder med det at hun vet hvem jeg er og har sett bilde av meg. Da er nok hensikten å skremme eller en eller annen hersketeknikk. Det er ett forsøk på å ta tilbake makten sin, eller noe sånt. Unnskyld at jeg ler altså, men jeg syntes bare det er veldig til hvor mye de tror at det skulle brydd meg (altså den som har kommentert) om personen bak bloggen finner ut hvem jeg er. Har også fått trussel om disse IP adresse sporingene. Da sendte jeg bare en melding til vedkommende på Facebook og sa at det var meg, og hun ikke trengte å legge masse tid og ressurser i å lete meg frem. Det er noen gode måneder siden, meldingen er lest, men ikke svart på. Hva er det egentlig de tror at liksom man skal bli redd for? At de skal finne ut hvor jeg bor og komme å ta meg? Er det ikke uansett sånn at når en privatperson sporer så er det ganske unøyaktig? De får jo ikke opp fult navn og adresse... De kan dog finne ut om man sitter og poster flere ganger i forskjellige navn da, men om man ikke gjør det så er det vel lite man kan bli "tatt" for.. Endret 20. februar 2016 av mjauritz 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #16 Skrevet 20. februar 2016 Det er ikke så veldig flatterende for nettmobbere om identiteten deres kommer fram. Det kan få konsekvenser ift arbeidsgiver, bl a. Anonymkode: c7535...0a7
Gjest canacas Skrevet 20. februar 2016 #17 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, mjauritz skrev: Unnskyld at jeg ler altså, men jeg syntes bare det er veldig til hvor mye de tror at det skulle brydd meg (altså den som har kommentert) om personen bak bloggen finner ut hvem jeg er. Har også fått disse IP adresse sporingene. Da sendte jeg bare en melding til vedkommende på Facebook og sa at det var meg, og hun ikke trengte å legge masse tid og ressurser i å lete meg frem. Det er noen gode måneder siden, meldingen er lest, men ikke svart på. Hva er det egentlig de tror at liksom man skal bli redd for? At de skal finne ut hvor jeg bor og komme å ta meg? Er det ikke uansett sånn at når en privatperson sporer så er det ganske unøyaktig? De får jo ikke opp fult navn og adresse... De kan dog finne ut om man sitter og poster flere ganger i forskjellige navn da, men om man ikke gjør det så er det vel lite man kan bli "tatt" for.. Ja, jeg vet ikke helt hva min ip skal hjelpe for. Den har aldri blitt brukt på bloggen hennes, jeg følger henne ikke på IG lenger og har aldri fulgt på Facebook heller. Så særlig skremt er jeg jo ikke. Og hets? Nei, kommenterer ikke engang skrivefeil.
Gjest canacas Skrevet 20. februar 2016 #18 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så veldig flatterende for nettmobbere om identiteten deres kommer fram. Det kan få konsekvenser ift arbeidsgiver, bl a. Anonymkode: c7535...0a7 Det er sant. Men hva er mobbing da? Jeg har sett altfor mange fæle eksempler på det jeg anser for å være hets i kommentarfeltene i de fleste nettaviser, Facebook osv. Vil det å kommentere eller kritisere en blogg konsekvent være hets? Uavhengig av hva som skrives?
LucyLiu Skrevet 20. februar 2016 #19 Skrevet 20. februar 2016 Vel, for å si det sånn, privatlivets fred-paragrafen er ikke myntet på kritikk i et kommentarfelt (med mindre den er særdeles grov). Vi snakker her om utbredt stalking, forfølgelse etc. Dessuten, svært lite kan gjøres med en IP-adresse. Politiet må gidde å undersøke hvem som står bak, og jeg tviler på at det er av høy prioritet, for å si det sånn. Når det er sagt, tenker jeg at hvis noen er usikker på on det gjelder dem, så bør de kanskje revurdere sitt forhold til bloggere. Nei - sier ikke det gjelder TS, men generelt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #20 Skrevet 20. februar 2016 5 minutter siden, canacas skrev: Det er sant. Men hva er mobbing da? Jeg har sett altfor mange fæle eksempler på det jeg anser for å være hets i kommentarfeltene i de fleste nettaviser, Facebook osv. Vil det å kommentere eller kritisere en blogg konsekvent være hets? Uavhengig av hva som skrives? Definisjonen på mobbing finner du på nettet. Anonymkode: c7535...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå