Kara W Skrevet 23. februar 2016 #41 Skrevet 23. februar 2016 Jeg får vel gå imot strømmen og si at jeg ønsker meg en kistegrav. Jeg har aldri likt tanken på kremasjon. Men jeg vil helst bli til jord rasket mulig, så ingen balsamering, eller veldig varig kiste. Jeg likte også litt den økologiske begravelsen som ble linket til. Vi får se hvor langt den har kommet når det blir min tur.
melatonin Skrevet 23. februar 2016 #42 Skrevet 23. februar 2016 Jeg vil kremeres og at asken blir strødd fra favorittfjellet til meg og mannen. Da er jeg fri og får følge med vinden. Min kropp skal ikke ligge i en trang kiste i kald jord.
Auri Skrevet 23. februar 2016 #43 Skrevet 23. februar 2016 2 timer siden, Perelandra skrev: For meg er det viktigst at gravferden skjer i tråd med eventuelle etterlattes ønsker, enten det er kremasjon, kistebegravelse eller at asken spres i naturen. Hovedhensikten med en begravelse er at de etterlatte får tatt en god avskjed med avdøde, ikke at vedkommende på forhånd skal regissere en forestilling. Derfor bør også de etterlattes ønsker telle mer enn hva den avdøde ønsket. Jeg vet at mine nærmeste etterlatte ikke har noe problem med kremasjon og askespredning. Vi har snakket endel om det, etter at vi mistet svigerfar, så ble det et naturlig samtaleemne hvordan vi selv vil gjøre det. Jeg er ikke kristen, og vil ikke ha noe med kristne gravritualer å gjøre for meg selv. For meg blir det helt feil om, etter min død, man skulle behandlet meg som om jeg var troende, med gudsord og hele pakka. Og jeg synes også det blir respektløst ovenfor de pårørende som kjenner meg.
Millimani Skrevet 23. februar 2016 #44 Skrevet 23. februar 2016 Kremasjon uten tvil. Aller helst askespredning et sted i høyfjellet, om mulig. I mine etterlattes hjerter vil jeg leve, og det er ikke nødvendig med et gravsted som må stelles og plantes pent. Alternativt kan urnen min settes ned på en anonym minnelund, helst en minnelund uten minneplate.
Kara W Skrevet 23. februar 2016 #45 Skrevet 23. februar 2016 9 minutter siden, Auri skrev: Jeg vet at mine nærmeste etterlatte ikke har noe problem med kremasjon og askespredning. Vi har snakket endel om det, etter at vi mistet svigerfar, så ble det et naturlig samtaleemne hvordan vi selv vil gjøre det. Jeg er ikke kristen, og vil ikke ha noe med kristne gravritualer å gjøre for meg selv. For meg blir det helt feil om, etter min død, man skulle behandlet meg som om jeg var troende, med gudsord og hele pakka. Og jeg synes også det blir respektløst ovenfor de pårørende som kjenner meg. Akkurat den biten har jeg tenkt en del på. Jeg er kristen, min man er ikke. For den av oss som dør først vil det jo bli en konflikt mellom det den døde ønsket, og den den etterlatte ønsker. Jeg vil jo selvfølgelig helst ha en kristen begravelse selv, men ville han f.eks føle mere trøst i en sekulær en? I så fall så ønsker jeg jo aller mest at han skal få en fin avskjed. Og motsatt. Selv om jeg hadde følt mer trøst i kristen begravelse for ham, så hadde det nok samtidig føltes feil ettersom jeg vet at han ikke er troende.
Polly Ester Skrevet 23. februar 2016 #47 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Den 23.2.2016 at 12.18, Auri skrev: Jeg vet at mine nærmeste etterlatte ikke har noe problem med kremasjon og askespredning. Vi har snakket endel om det, etter at vi mistet svigerfar, så ble det et naturlig samtaleemne hvordan vi selv vil gjøre det. Jeg er ikke kristen, og vil ikke ha noe med kristne gravritualer å gjøre for meg selv. For meg blir det helt feil om, etter min død, man skulle behandlet meg som om jeg var troende, med gudsord og hele pakka. Og jeg synes også det blir respektløst ovenfor de pårørende som kjenner meg. Det tenker jeg også. Ikke om meg selv, for det betyr absolutt ingenting hva de etterlatte gjør. Jeg bare håper at de ikke legger meg i en grav og sitter igjen med dårlig samvittighet fordi de skulle stelt graven, eller krangler seg i mellom fordi den eller den var der sist så nå er det de andre sin tur osv. Endret 4. mars 2016 av Polly Ester
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå