Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

haha ja, kanskje dårlig ordvalg av meg.

Men vet ikke om dette er noe andre tenker på, men hva vil dere skal skje når dere går bort?

Anonymkode: 0519f...c37

Skrevet

Kremasjon like greit. Vi kan ikke drive å grave ned folk i all evighet, vi kommer ikke til å ha plass etter hvert. I tillegg så er jeg jo død. Dersom noen føler for en "grav å gå til", så kan de heller få asken som de kan begrave i hjørnet av hagen eller noe.

Anonymkode: cac38...8dc

• Liker 1
Skrevet

Kremasjon. Jeg skal ikke være den som de senere graver opp og finner masse skrapemerker i kistelokket

Anonymkode: 8d60f...3c1

• Liker 6
Skrevet

Kremasjon. Det er ikke så nøye med vigsla jord heller.

• Liker 2
Skrevet

Kremasjon og minnelund med navn, altså ikke anonym. Da kan de som ønsker minne meg der og etterlatte slipper å stelle en grav. 

• Liker 1
Skrevet

Kremasjon. 

Og hva som skjer med asken er akkurat det samme for meg. Strø det gjerne på glatte fortau for å forhindre lårhalsbrudd om vinteren. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, Serafina. skrev:

Kremasjon og minnelund med navn, altså ikke anonym. Da kan de som ønsker minne meg der og etterlatte slipper å stelle en grav. 

Det er akkurat det jeg tenker på. Men hvordan funker selve "begravelsen" eller hvordan utføres det når noen blir kremert?

4 minutter siden, Polly Ester skrev:

Kremasjon. 

Og hva som skjer med asken er akkurat det samme for meg. Strø det gjerne på glatte fortau for å forhindre lårhalsbrudd om vinteren. 

Haha :D

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg tenker på. Men hvordan funker selve "begravelsen" eller hvordan utføres det når noen blir kremert?

Haha :D

Det varierer litt da det kommer an på hvor seremonien holdes. Jeg har vært med på at kisten bæres ut av kirken som på en vanlig begravelse og ut i bilen for å bli kjørt til forbrenningsstedet. Eller det er jordpåkastelse (mener jeg) inne og så blir kisten igjen inne. Sikkert flere alternativer også. 

Skrevet

De to gangene jeg har vært med i bisettelse der den døde skulle kremeres så ble kisten senket ned i gulvet i kapellet. Etter salmer og taler og opplesing av blomstene. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

haha ja, kanskje dårlig ordvalg av meg.

Men vet ikke om dette er noe andre tenker på, men hva vil dere skal skje når dere går bort?

Går du bort, og blir borte, så er der ingenting igjen å begrave. Dør du, så er der to alternativer, kistegrav eller urnegrav. 

Begge alternativene virker avskrekkende. 

Anonymkode: 8b539...110

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Polly Ester skrev:

Kremasjon. 

Litt verdighet må det da være mulig å ha selv i en sånn tråd? 

Forbrenningsannlegget, som en annen formulerer seg, har ingenting med døde mennesker å,gjøre, det  heter krematorium. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker å bli kremert og at asken blir gravet eller strødd ute i fjellet hjemme på barndomsstedet mitt

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bisettelsen er helt lit en begravelse, bare at jordpåkastelsen gjerne skjer som en del av sermonien. Der jeg hører til må du enten kjøres til en annen kirkegård for å begraves eller til krematoriet for å ha urnenedsettelse på den lokale kirkegården etterpå. De fleste som ligger på den lokale kirkegården ligger i egen grav, men det er kommet opp en felles minnelund også om du ikke vil at det skal være en grav.

Skrevet

Det er det samme for meg, det skal de etterlatte få bestemme, det er de som skal oppleve det.

Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Lydia D skrev:

Det er det samme for meg, det skal de etterlatte få bestemme, det er de som skal oppleve det.

For at du skal kunne kremeres må du ha gitt de pårørende klar melding om at du ønsker dette, ellers blir du begravet. Sånn er loven. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For at du skal kunne kremeres må du ha gitt de pårørende klar melding om at du ønsker dette, ellers blir du begravet. Sånn er loven. 

Den loven vil jeg gjerne se. For som jeg nevnte over, der jeg kommer fra må man kremeres om man ikke ber om noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Den loven vil jeg gjerne se. For som jeg nevnte over, der jeg kommer fra må man kremeres om man ikke ber om noe annet. 

Vet ikke hvor det står men du kan gå inn på den norske kirke og lese der ligger opplysningen og ganske sikkert også henvisning til lovparagrafen. Ellers er den opplysningen allment kjent for dem som har hatt døde barn og andre familiemedlemmer. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor det står men du kan gå inn på den norske kirke og lese der ligger opplysningen og ganske sikkert også henvisning til lovparagrafen. Ellers er den opplysningen allment kjent for dem som har hatt døde barn og andre familiemedlemmer. 

Jeg finner ingen ting på kirken.no som bekrefter det du sier. Jeg finner derimot gravferdloven som sier dette:

§ 10.Kremasjon

Kremasjon kan skje med mindre det er kjent at det var i strid med avdødes ønske.

Kremasjon skal skje i godkjent krematorium og senest 10 virkedager etter dødsfallet.

Begjæring om kremasjon fremsettes av den som sørger for avdødes gravferd.

Ser ikke at det bekrefter det du sier. Men om du finner noe leser jeg det gjerne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...