Gå til innhold

Smoothies hver dag - hvor sundt er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått helt kick på smoothies og lager det nesten hver dag.

Min standardoppskrift som dekker to store glass, som inneholder. Eplejuice 1,5 dl, 4 ss havregryn,4 ss vanilje yoghurt, 1 banan, jordbær/bringebær og blåbær. Jeg kan drikke både ett og to av disse glassene.

Det er vell i kategorien sundt er det ikke?

Anonymkode: 41885...38f

Skrevet

Ja det er sunt.

Anonymkode: 48d15...5ce

Skrevet

Vil si det er sunt ja, så lenge du lager det selv og vet hva du putter i.

Skrevet

Det er mye tilsatt sukker i både eplejuice (hvis den ikke er 100% naturlig da) og vaniljeyoghurt. Ville kanskje valgt noen andre ingredienser i lengden.

Anonymkode: 42da1...14a

Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye tilsatt sukker i både eplejuice (hvis den ikke er 100% naturlig da) og vaniljeyoghurt. Ville kanskje valgt noen andre ingredienser i lengden.

Anonymkode: 42da1...14a

Det er ikke helt riktig. Eplejuice skal ikke være tilsatt sukker, men det inneholder selvfølgelig fruktsukker fra eple. Det er nektar som inneholder tilsatt sukker.

Den "vanlige" yoghurten til Tine inneholder 8% sukker. Gode alternativer er kesam og en av yoplait sine typer, men de inneholder vel litt de også. Er ikke så godt kjent med yoplait egentlig.
Du kan også bruke original kesam med sukkerfri smakstilsetting (som f.eks. steviadråper). Da blir i alle fall den ingrediensen sukkerfri.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått helt kick på smoothies og lager det nesten hver dag.

Min standardoppskrift som dekker to store glass, som inneholder. Eplejuice 1,5 dl, 4 ss havregryn,4 ss vanilje yoghurt, 1 banan, jordbær/bringebær og blåbær. Jeg kan drikke både ett og to av disse glassene.

Det er vell i kategorien sundt er det ikke?

Anonymkode: 41885...38f

Jeg kom over en interessant uttalelse om sunnhet og mat som jeg gjerne vil dele.

Mat er hverken sunn eller usunn. Det er det vi som er, og det avhenger av om får det vi trenger gjennom kostholdet. Det er meningsløst å peke på noen enkelt del av dietten og si at den er sunn eller usunn. Det er totalitete  som teller. Hvis du får i deg det du trenger og ikke får for mye av noe, så er det du som er sunn.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, penny_ skrev:

Det er ikke helt riktig. Eplejuice skal ikke være tilsatt sukker, men det inneholder selvfølgelig fruktsukker fra eple. Det er nektar som inneholder tilsatt sukker.

Den "vanlige" yoghurten til Tine inneholder 8% sukker. Gode alternativer er kesam og en av yoplait sine typer, men de inneholder vel litt de også. Er ikke så godt kjent med yoplait egentlig.
Du kan også bruke original kesam med sukkerfri smakstilsetting (som f.eks. steviadråper). Da blir i alle fall den ingrediensen sukkerfri.

Den store forskjellen mellom nektar og juice er ikke tilsatt sukker, men utvanna juice. Nektar og juice inneholder omtrent like mye sukker, og stort sett så ligger det rundt 10%. Men nektar er i prinsippet bare sukkervann med fruktsmak.

Sånn rent sukkeressig så tror jeg en sånn stor smoothie blir omtrent som å drikke et stort glass juice. Men det er jo ganske mye bra i den, da. Havre og bær og yoghurt. Antakeligvis den mest allsidige juicen man kan dytte i fjeset. Men sannsynligvis med omtrent 10% sukker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...