AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Jeg har hatt en helt fantastisk saksbehandler på Nav. Han har vært kjempegod å snakke med, og hjulpet meg med omskolering og å komme meg ut i jobb igjen. Han har rett og slett reddet livet mitt! Jeg har siste møte med han nå om to uker og vil gjerne ta med blomster og et kort for å si tusen takk for alt han har gjort for meg. Men mener å huske at kommunalt/statlig ansatte ikke har lov til å ta imot noen form for gaver? Noen som jobben innenfor denne sektoren som kan gi svar på det? Anonymkode: 11769...268 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 Blonster og et kort spiller liten rolle. Det kan du helt fint gjøre. Anonymkode: 03735...830 7
Luckiness Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Det kan du fint gi Jeg jobber i kommunen selv, og er ingen som bryr seg om noen får blomster. Og skulle noen bry seg eller ikke synes det er behagelig å ta med hjem, så setter de det i en vase på personalrom/andre fellesarealer 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 Gi din blomst, ja. Syns nå det er litt drøyt. Anonymkode: 45a5a...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 Det kan du gjøre. Jeg hadde også en fantastisk saksbehandler på Nav for noen år siden. Så når jula kom - og livet mitt var på rett kjøl, mye takket være henne - så sendte jeg en liten kurv med julegodterier tll henne sammen med et brev der jeg takket for å ha fått mye mer personlig hjelp og støtte enn det jeg forventet. Jeg fikk en veldig hyggelig epost tilbake, der hun takket meg. Hun skrev at det varmet henne at jeg hadde fått orden på livet mitt, og at det var dette hun ville når hun valgte utdannelsen sin. Og at hun hadde opplevd mye motgang i jobben og mye negativt om Nav i media. Anonymkode: 07ee5...8ae 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Dette synes ikke jeg noe om. De gjør jobben sin, får lønn for å gjøre jobben sin. På meg virker det som smisking å komme med personlige gaver til mennesker man står i, har stått i eller kan komme til å igjen stå i et profesjonelt forhold til. Mange kommuner har og ulike regler for gaver fra brukere. Anonymkode: 31126...2ed 1
drikkerbrushverdag Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Bare å kjøre på - dersom du er helt sikker på at du ikke kommer til å ha han som saksbehandler igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 Det synes jeg absolutt du kan gjøre. Det er veldig hyggelig å få et sånt tegn på at jobben man har gjort er blitt så satt pris på. Det vil jeg tro kan være med på å motivere vedkommende til å fortsette å gjøre en like god jobb fremover også. Anonymkode: b7b8c...1cf 3
Gjest Jalapeno Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 (endret) Det er ikke noe forbud for DEG å gi en gave, men saksbehandleren har mildt sagt et kjempeproblem om han/hun tar i mot. I verste fall får han/hun en solid refs. De skal være objektive i sin jobb, og det er meget strenge regler for dette, og de har garantert ikke lov å ta i mot gaver. Og det er det en god grunn til. Det skal aldri være noen form for tvil om nøytraliteten til saksbehandlerne. Og selv om de ikke vil la seg påvirke av en gave, handler det også om signalet utad, integritet og seriøsitet. Synes faktisk ikke du skal sette saksbehandleren i en vanskelig situasjon. Det er aldri morsomt å takke nei til en gave, men det er nettopp det du kommer til å få; et nei. Endret 20. februar 2016 av Jalapeno
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 Man kan ta imot en blomsterkvast. Det skjedde stadig vekk i departementet jeg jobbet i. Det skjedde også at direkte berørte firmaer sendte større ting til saksbehandlerens privatadresse som en overraskelse. Men da i form av en kasse vin, stor fruktkurv eller fenalår osv. Ikke større gaver. Sier jo litt om folks forventinger til NAV når de får blomster for å gjøre jobben sin. Men har en lyst - er det lov. Anonymkode: 6d294...b0a
lulle Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 7 minutter siden, Jalapeno skrev: Det er ikke noe forbud for DEG å gi en gave, men saksbehandleren har mildt sagt et kjempeproblem om han/hun tar i mot. I verste fall får han/hun en solid refs. De skal være objektive i sin jobb, og det er meget strenge regler for dette, og de har garantert ikke lov å ta i mot gaver. Og det er det en god grunn til. Det skal aldri være noen form for tvil om nøytraliteten til saksbehandlerne. Og selv om de ikke vil la seg påvirke av en gave, handler det også om signalet utad, integritet og seriøsitet. Synes faktisk ikke du skal sette saksbehandleren i en vanskelig situasjon. Det er aldri morsomt å takke nei til en gave, men det er nettopp det du kommer til å få; et nei. Tull og vas. Saksbehandler får ingen problemer om hun/han mottar blomster i setting som ts beskriver. Det er avsluttende møte mellom ts og saksbehandler og vil derfor heller ikke bli oppfattet som smisk. Å motta gaver er begrenset i " Forskrift om begrensninger av helsepersonellets adgang til å motta gaver, tjenester eller provisjon" . Formålet er å unngå at helsepersonell kan bli påvirket i sin utøvende tjeneste. Det er spesifisert i forskriften at en evt gave skal være av ubetydelig verdi. I den forstand holder saksbehandler seg i NAV innenfor retningslinjer om han tar imot blomster. Les lovverket før du kommer med påstander. 9
mjauritz Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 Jeg tror det går helt fint. Jeg vet om sensorer, lærere, sykepleiere, leger og feiere som får blomster i ny og ne (altså, når de har gjort noe spesielt for et annet menneske og klart å "nå frem" på en utrolig god måte). Jeg jobber også i det offentlige og det hender at vi får en sånn type takk når vi sammen finner en god løsning på vanskelige (altså følelsesladde) saker. Det blir på ingen måte tolket som noe bestikkelse, kun en hyggelig gest ETTER saken er "konkludert" og forholdet mellom oss og dem er over. Jeg tror ikke det blir tolket som noe negativt. Du sier jo at dette er deres siste møte så da sier du vel strengt tatt bare takk for hjelpen. Jeg tror vi i Norge har blitt litt for skeptiske når blomster som takk for at noen har endret livet ditt (uansett hvilken jobb) blir sett på som noe negativt. I mange andre land er dette veldig normalt og vanlig. Og liksom... Helt ærlig.. Hva skulle han gjøre? Gi deg den beste jobben fordi du ga han en blomst? Nei ærlig talt. Det er en blomst, ikke en bil eller et stort pengebeløp. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #13 Skrevet 20. februar 2016 2 timer siden, lulle skrev: Tull og vas. Saksbehandler får ingen problemer om hun/han mottar blomster i setting som ts beskriver. Det er avsluttende møte mellom ts og saksbehandler og vil derfor heller ikke bli oppfattet som smisk. Å motta gaver er begrenset i " Forskrift om begrensninger av helsepersonellets adgang til å motta gaver, tjenester eller provisjon" . Formålet er å unngå at helsepersonell kan bli påvirket i sin utøvende tjeneste. Det er spesifisert i forskriften at en evt gave skal være av ubetydelig verdi. I den forstand holder saksbehandler seg i NAV innenfor retningslinjer om han tar imot blomster. Les lovverket før du kommer med påstander. Nå vaser du fælt. Helsepersonell loven gjelder ikke på Nav Kontor. Nav er ikke underlagt den loven overhodet. Den gjelder for leger, sykepleieremog annet helsepersonell. Anonymkode: 31126...2ed
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #14 Skrevet 20. februar 2016 Jeg synes også at dette blir litt kleint.. Rett og slett. De gjør bare jobben sin. Anonymkode: 79d57...b00
Cordelia Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 Helt greit. Med tanke på hvor langt det kan være mellom de som faktisk gjør den reelle innsatsen de burde, så er det faktisk fortjent. Selv om han "bare gjør jobben sin".
lulle Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vaser du fælt. Helsepersonell loven gjelder ikke på Nav Kontor. Nav er ikke underlagt den loven overhodet. Den gjelder for leger, sykepleieremog annet helsepersonell. Anonymkode: 31126...2ed Da kan du gjerne vise til hvor i lovverket det står at NAV ansatte får sanksjoner og refs om de mottar blomster relatert til TS sitt eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #17 Skrevet 21. februar 2016 Helsepersonlell kan ta imot gaver av ubetydelig verdi. Da antar jeg det samme gjelder for nav-ansatte. Det synes han sikkert bare er hyggelig, såfremt saken med deg er avsluttet. Om du gir blomster og så søker om trygd, så kan det oppfattes som smisking. Anonymkode: abf1a...2d6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #18 Skrevet 21. februar 2016 Jeg ga min fastlege konfekt etter at jeg ble frisk fra operasjon. Har slott i flere år og ingen leger har trodd meg bortsett fra henne. Veldig takknemlig for å være frisk og har virkelig legem å takke som den eneste som har trodd meg! Anonymkode: 45a18...d61
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #19 Skrevet 21. februar 2016 Takk for svar alle sammen Samtalen vi skal ha er bare en formell avslutningssamtale. Jeg har vært i fast jobb i over et år nå så samarbeidet med Nav skal avsluttes, dvs at etter det møtet er han ikke min saksbehandler lenger. Han har ikke bare gjort jobben sin; han har gått above and beyond, jeg har vært i Nav-systemet i ti år og opplevd det meste når det gjelder saksbehandlere... Ingen som han. Han har gjort mye mer enn han måtte, og til tider også fått refs fra sin avdelingsleder fordi han har brukt så mye tid og ressurser på saken min. For fire år siden, før jeg fikk han, hadde alle tidligere saksbehandlere gitt meg opp og skulle ha meg til å søke ufør, noe jeg ikke ønsket. Pga en intern omorganisering fikk jeg han og allerede på første møtet vårt sa han klart at målet hans var å få meg dit JEG ønsket, uansett hva det tok. Nav trenger tusen flere som han! Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gi han mer i takk, men siden det er blomsterdekoratør jeg har endt opp med å utdanne meg som så passer det jo ganske bra Anonymkode: 11769...268 2
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 21. februar 2016 #20 Skrevet 21. februar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gi han mer i takk, men siden det er blomsterdekoratør jeg har endt opp med å utdanne meg som så passer det jo ganske bra Anonymkode: 11769...268 Oi, så hyggelig, da er jo blomster til og med en ganske så personlig gave. To tomler opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå