Gå til innhold

Synnøve Findens Kongsgård-ost

Anbefalte innlegg

Hadde jeg ikke visst bedre så kunne dette ha vært Jarlsberg.
Siden jeg vet at det ikke er det, tenker jeg ordet: Plagiat. Vet ikke om jeg liker at de har gjort det slik. 
http://www.synnove.no/produkter/gulost/kongsg%C3%A5rd 
kongsgaard_ostebrett_1.png

Den smakte godt og det lille brettet i pakken har sin misjon, men det er bare Jarlsberg som skal være Jarlsberg. :jolie: 

Hva syns du? 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1006952-synn%C3%B8ve-findens-kongsg%C3%A5rd-ost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De prøvde seg jo, men de får ikke lov til å kalle det Jarlsberg, se her. Synes Synnøve Finden bør finne på noe eget, jeg gidder ihvertfall ikke å kjøpe denne. Akkurat her er jeg enig med Tine, Jarlsberg er jo en merkevare og forstår godt at de reagerer. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 7
10 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Hadde jeg ikke visst bedre så kunne dette ha vært Jarlsberg.
Siden jeg vet at det ikke er det, tenker jeg ordet: Plagiat. Vet ikke om jeg liker at de har gjort det slik. 
http://www.synnove.no/produkter/gulost/kongsg%C3%A5rd 
kongsgaard_ostebrett_1.png

Den smakte godt og det lille brettet i pakken har sin misjon, men det er bare Jarlsberg som skal være Jarlsberg. :jolie: 

Hva syns du? 

Har ikke smakt den nye. Men synes det er helt greit med mer enn én type som skal smake noe ala Jarlsberg. Var veldig glad i Jarlsberg før, men nå som jeg er på tjukka er det kanskje den siste osten jeg vil smake på (skjønner ikke helt det der...). 

Men det er helt greit med mer utvalg. 

• Liker 4
1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Har ikke smakt den nye. Men synes det er helt greit med mer enn én type som skal smake noe ala Jarlsberg. Var veldig glad i Jarlsberg før, men nå som jeg er på tjukka er det kanskje den siste osten jeg vil smake på (skjønner ikke helt det der...). 

Men det er helt greit med mer utvalg. 

Bare for å presisere: det er helt greit med mer utvalg. Men Jarlsberg er tross alt en beskyttet merkevare, og derfor blir det også feil å kalle de Jarlsberg-ost. Man må gjerne kalle det noe annet, men da synes jeg faktisk Synnøve Finden ha guts nok til å lage noe eget. Jarlsberg ble skapt av Tine i 1956 og er basert på en hemmelig bakteriesyreoppskrift. Det blir derfor merkelig å kalle dette Jarlsberg-ost. Det er rett og slett misvisende. 

• Liker 2

Annonse

2 minutter siden, Yvonne skrev:

Men Jarlsberg er tross alt en beskyttet merkevare, og derfor blir det også feil å kalle de Jarlsberg-ost.

Men de har jo kalt den Konsgård?

Det med å referere til den som en Jarlsberglignende ost på de første forpakningene var garantert et stunt for å få gratis reklame og oppmerksomhet rundt osten. Nå har jo media gitt dem en gratis kampanje, smart det.

Anonymkode: 8dd22...218

• Liker 10
3 minutter siden, Yvonne skrev:

.....men da synes jeg faktisk Synnøve Finden ha guts nok til å lage noe eget. 

Det var det jeg mente. Den ser ut som Jarlsberg og smaker som Jarlsberg.
Hvor vanskelig er det å lage sitt eget produkt, fremfor å herme etter noen andres? 

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Hvor vanskelig er det å lage sitt eget produkt, fremfor å herme etter noen andres? 

Du er på villspor nå.

Det finnes mange forskjellige typer ost, brieoster, blåmuggost, hvitmuggost, harde oster, myke oster osv osv.

Det de har gjort er å lage en ost av samme type som Jarlsberg. Det er ikke noe galt i det.

• Liker 6
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har jo kalt den Konsgård?

Det med å referere til den som en Jarlsberglignende ost på de første forpakningene var garantert et stunt for å få gratis reklame og oppmerksomhet rundt osten. Nå har jo media gitt dem en gratis kampanje, smart det.

De har kalt den Kongsgård, men det er ganske klart hva de ønsker å få fram ved å kalle det en "Jarlsberglignende ost". I stedet for å lage noe eget. Uansett referer de til stedet Jarlsberg og ikke Jarlsberg-osten, men det blir uansett uklart for forbrukeren. Jeg mener dette er misvisende. Også fordi det er en beskyttet merkevare. 

Endret av Yvonne
  • Liker 4

De har kalt den Kongsgård, men det er ganske klart hva de ønsker å få fram ved å kalle det en "Jarlsberglignende ost".

Du skjønner vel at det er et reklamestunt? :)

• Liker 2
7 minutter siden, chisandra skrev:

Et av de beste reklamestuntene på lenge. :)

Ikke sant? 

De er jo ikke så borte vekk at de tror de skal slippe unna med å bruke den betegnelsen på forpakningen, dette er kun gjort for å få gratos oppmerksomhet i media. Og det funket fjell :)

• Liker 1

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner vel at det er et reklamestunt? :)

Hva så? Det gjør det ikke mer greit i mine øyne hvis det faktisk er det (noe Synnøve Finden selv benekter). 

Endret av Yvonne
  • Liker 5
13 minutter siden, Yvonne skrev:

Man må gjerne kalle det noe annet, men da synes jeg faktisk Synnøve Finden ha guts nok til å lage noe eget.

Det finnes ikke «noe eget» hva angår mat. Det er ikke sammenlignbart med design, for eksempel.

Noen navn er merkevarebeskyttet, men det finnes tilsvarende produkter av alt av mat.

Eksempelvis er champagne det samme som prosecco og cava, Roquefort er blåmuggost, men det finnes ørten varianter omkring i verden som smaker likt, Jarlsberg er en type ost, men nå har Synnøve Finden en tilsvarende ost i sitt sortiment.

• Liker 4

Det gjør det ikke mer greit i mine øyne hvis det faktisk er det

Men skjønner du ikke poenget her? Det er et reklamestunt og osten er en ost av tilsvarende type som Jarlsbergost. Se forresten mitt svar over.

• Liker 1
Annonse

Hvis vi skal klage på at de lager et produkt som smaker likt et annet, så er det særdeles mange produkter der ute som gjør akkurat det samme. Så for meg er det ikke noe problem at det kommer et nytt produkt som er mer eller mindre likt et annet (igjen). 

Bare synd at så mange nye produkter som faktisk er unike, blir forkastet og ikke får kommer tilbake. 

• Liker 3
2 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Hvis vi skal klage på at de lager et produkt som smaker likt et annet, så er det særdeles mange produkter der ute som gjør akkurat det samme. Så for meg er det ikke noe problem at det kommer et nytt produkt som er mer eller mindre likt et annet (igjen). 

Bare synd at så mange nye produkter som faktisk er unike, blir forkastet og ikke får kommer tilbake. 

Nå er det ikke produktet i seg selv jeg reagerer på, nødvendigvis, men markedsføringen av den. De må jo gjerne laget produktet, det er det heller ingen som nekter dem, men så lenge det er en beskyttet merkevare kan de ikke kalle det Jarlsberg-ost. Da får de kalle det noe annet. Noe de nå også har gjort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...