Gå til innhold

Hvilken ordklasse er eksempel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i en ordklasse i det hele tatt? Jeg kan ikke gramatikk.. Noen som vet?

Anonymkode: 77be5...a24

Skrevet

Substantiv :)

Anonymkode: c5e39...e0a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Substantiv :)

Takk for svar. Har du link til noe teori som kan vise det? :) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Åja det er fordi man kan sette en, ei eller et foran?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja det er fordi man kan sette en, ei eller et foran?

Stemmer :)

Et substantiv kan være noe konkret eller noe abstrakt.

Eksempelvis 

en hest - konkret

et eksempel - abstrakt

• 2 uker senere...
Skrevet

Alle ord hører til en ordklasse, forresten.

A

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Anastasha skrev:

Alle ord hører til en ordklasse, forresten.

Det fins ti ordklasser: verb, substantiv, adjektiv, pronomen, determinativ, adverb, konjunksjon, subjunksjon, preposisjon, interjeksjon. Eldre lesere savner nok artikler og tallord, men de klassene er nå borte, og etter litt ommøblering har determinativer og subjunksjoner kommet inn som nye ordklasser.
Ett ord hørte tidligere ikke til noen ordklasse: infinitivsmerket å. Det hører nå til preposisjonene.

Anonymkode: 0cc34...6ae

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fins ti ordklasser: verb, substantiv, adjektiv, pronomen, determinativ, adverb, konjunksjon, subjunksjon, preposisjon, interjeksjon. Eldre lesere savner nok artikler og tallord, men de klassene er nå borte, og etter litt ommøblering har determinativer og subjunksjoner kommet inn som nye ordklasser.
Ett ord hørte tidligere ikke til noen ordklasse: infinitivsmerket å. Det hører nå til preposisjonene.

"Å" regnes vel for en subjunksjon? Ikke det er jeg forstår hvorfor, men rettskrivningsordboka fra Tanum skriver at "å" er en subjunksjon. 

Skrevet

Hei.

Skjønner at jeg begynner å bli gammel.

Noen som kunne tenke seg å forklare meg hva determinativer og subjunksjoner er? 

Det høres veldig ulogisk ut at å skal være en preposisjon, who on earth decided this and why?

A

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Smultring skrev:

"Å" regnes vel for en subjunksjon? 

Du har rett! (I norrønt var det preposisjon).

AnonymBruker
Skrevet

Å er opprinnelig utviklet av en preposisjon (åt), men regnes ikke som det er i dag, men ganske riktig som en subjunksjon, som noen her sa. En subjunksjon er det som tidligere ble kalt underordnende konjunksjon, altså ord som innleder og underordner leddsetninger (mens, fordi, siden ...). Determinativer omfatter enkelte pronomina (de som tidligere ble kalt påpekende samt eiendomspronomina), mengdeord og artikler. Puh!

Anonymkode: 26df7...566

AnonymBruker
Skrevet
Den 20.2.2016 at 16.09, AnonymBruker skrev:

Ordklassene våre er ikke en teori, men et faktum. Ordet du leter etter er "kilde".

Anonymkode: ffc79...6f6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordklassene våre er ikke en teori, men et faktum. Ordet du leter etter er "kilde".

Anonymkode: ffc79...6f6

H*n ba ikke om "en teori", men om "noe teori", dvs. "en skriftlig fremstilling av de relevante grunnsetninger, lover eller regelmessigheter innen grammatikken" som kunne vise dette sort på hvitt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å er opprinnelig utviklet av en preposisjon (åt), men regnes ikke som det er i dag, men ganske riktig som en subjunksjon, som noen her sa. En subjunksjon er det som tidligere ble kalt underordnende konjunksjon, altså ord som innleder og underordner leddsetninger (mens, fordi, siden ...). Determinativer omfatter enkelte pronomina (de som tidligere ble kalt påpekende samt eiendomspronomina), mengdeord og artikler. Puh!

Ting forandres, men det heter nok fortsatt pronomen på norsk, med mindre noen har sterke motargumenter.

A

Skrevet

Jeg har aldri hørt om "pronomina". Er det en eldre bøyningsvariant av det som i dag er "pronomener"? Jeg finner ikke den ordformen i noen av ordbøkene mine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...