Gå til innhold

Hvor mye er middels mosjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter å ser på div hunderaser for å finne riktig rase for oss. Jeg har sett på hundevelgeren på Canis og lurer på hvor mye er egentlig "middels" med mosjon?

Jeg tenker i utgangspungtet to turer på 30-40 min(3-4km) og en tur på rund en time(ca6-7km) i løpet av dagen. Er dette middels? Mye? Lite? HNåen som kan gi meg en pekepinn slik at jeg ikke er helt på tur her? :P

Anonymkode: 969fb...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel middels det du beskriver, men når det er sagt, så er det ca sånt opplegg alle hunder trenger, eneste unntak er de aller minste hundene, de kan nok klare seg med litt kortere turer enn du beskrev.

Anonymkode: 86b13...29b

Skrevet

Så da må man gå minst 12-13km hver dag for å kunne kalle det middels med trening med andre ord?

Anonymkode: 969fb...a48

Skrevet

Det kommer jo også an på hvilken rase det, de fleste trenger jo også en del mental aktivisering. Det viktigste er ikke antall km man går eller hvor mange minutter man er ute, men at hunden får variert aktivisering, både fysisk og mentalt. F.eks så vil nok en hund få mindre ut av å labbe 10 km båndtur enn å få løpe løs 5 km i skogen kombinert med triksetrening.

Som en tommelfingerregel mener jeg at alle hunder, uavhengig av rase og størrelse, bør få et minimum av en time (i gjennomsnitt) med aktivisering per dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...