AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Jeg skal på besøk til foreldrene mine neste uke, og ønsker å kunne ta et par joggeturer i løpet av uka. Det er en del snø hjemme hos dem, i motsetning til her hvor jeg bor. Jeg har heller ikke tilgang på tredemølle, ellipsemaskin eller sykkel mens jeg er der. Lurer på om det egner seg å bruke brodder når man jogger på snø? Kan se for meg at det blir glatt med vanlige joggesko uten... Vil helst få en mest mulig effektiv joggetur. Er ikke vant til å jogge på snø, så håper noen kan hjelpe meg Anonymkode: a051a...514
Frida Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Ta med deg brodder og prøv. Jeg vet om flere som jogger med brodder og det går veldig fint. Det er vel litt overkill å kjøpe joggesko med pigger for denne ene gangen? Jeg ville brukt brodder med korte "pigger" så de ikke kjennes gjennom sålen på joggeskoene når du løper, og bruk en type du får festet godt så de ikke ramler av.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 1 time siden, Frida skrev: Ta med deg brodder og prøv. Jeg vet om flere som jogger med brodder og det går veldig fint. Det er vel litt overkill å kjøpe joggesko med pigger for denne ene gangen? Jeg ville brukt brodder med korte "pigger" så de ikke kjennes gjennom sålen på joggeskoene når du løper, og bruk en type du får festet godt så de ikke ramler av. Det kommer til å bli kanskje to-tre turer i løpet av uka Broddene jeg har er ment for løping, så de skal festes veldig godt til skoene. Men vet ikke om brodder funker på snø? Så for meg at det er mer ment for når veiene er islagt.. Anonymkode: a051a...514
Frida Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer til å bli kanskje to-tre turer i løpet av uka Broddene jeg har er ment for løping, så de skal festes veldig godt til skoene. Men vet ikke om brodder funker på snø? Så for meg at det er mer ment for når veiene er islagt.. Anonymkode: a051a...514 Å, beklager, da misforstod jeg. Håper noen med erfaring med snø og brodder svarer deg!
Sushi Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Du trenger vel ikke brodder på snø? Jeg jogger både på snø og litt is uten brodder i alle fall.
nordlending Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Jeg har jogga på snø med brodder. Det funker Bedre jo hardere snøen er.
Cata Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal på besøk til foreldrene mine neste uke, og ønsker å kunne ta et par joggeturer i løpet av uka. Det er en del snø hjemme hos dem, i motsetning til her hvor jeg bor. Jeg har heller ikke tilgang på tredemølle, ellipsemaskin eller sykkel mens jeg er der. Lurer på om det egner seg å bruke brodder når man jogger på snø? Kan se for meg at det blir glatt med vanlige joggesko uten... Vil helst få en mest mulig effektiv joggetur. Er ikke vant til å jogge på snø, så håper noen kan hjelpe meg Anonymkode: a051a...514 Jepp, brodder er tingen. Anbefaler Yaktrax for å jogge på snø. De griper godt og hindrer at man glir sidelengs også. Pluss at de har en viss dempende effekt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 57 minutter siden, Sushi skrev: Du trenger vel ikke brodder på snø? Jeg jogger både på snø og litt is uten brodder i alle fall. Det er jo kjempeglatt å jogge på snø med vanlig joggesko uten brodder? Klarer jo såvidt å gå normalt med joggesko på snø, ser ikke for meg at jeg greier å jogge særlig effektivt da.. Anonymkode: a051a...514
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 40 minutter siden, Cata skrev: Jepp, brodder er tingen. Anbefaler Yaktrax for å jogge på snø. De griper godt og hindrer at man glir sidelengs også. Pluss at de har en viss dempende effekt. Jeg har Nordic Grip løpebrodder. Vet ikke om de funker godt nok? De festes godt på skoa iallefall Vanskelig å teste dem her jeg bor, da det ikke er særlig mye snø. Anonymkode: a051a...514
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 43 minutter siden, nordlending skrev: Jeg har jogga på snø med brodder. Det funker Bedre jo hardere snøen er. Men hvis snøen er litt bløt eller det er nysnø, blir det bare ekkelt med brodder, da? Bedre uten? Anonymkode: a051a...514
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 Jeg har også Yaktrax "joggebrodder" og liker dem veldig godt. Akkurat når det gjelder snø så spørs det litt hvor hard snøen er, er det veldig løst blir det mye spøling uansett. Men har egentlig aldri opplevd at det er noen ulempe med brodder på vinterføre, iallefall ikke med de broddene jeg har. Anonymkode: 94c43...973
nordlending Skrevet 21. februar 2016 #13 Skrevet 21. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis snøen er litt bløt eller det er nysnø, blir det bare ekkelt med brodder, da? Bedre uten? Anonymkode: a051a...514 Jeg synes det er bedre med. Er det veldig ille, så vil de kanskje ikke gjøre så mye nytte, men det vil uansett være betryggende med Det kan være rart å jogge med brodder de første gangene, men det går seg til.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #14 Skrevet 21. februar 2016 Hvordan er snowjoggs å jogge med? Anonymkode: fcb69...f76
Sushi Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo kjempeglatt å jogge på snø med vanlig joggesko uten brodder? Klarer jo såvidt å gå normalt med joggesko på snø, ser ikke for meg at jeg greier å jogge særlig effektivt da.. Anonymkode: a051a...514 Jeg har aldri hatt problemer med det. Kun når det er blankis med vann oppå, da hender det jeg løper innendørs i stedet.
Mann 42 Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 Det går greit å jogge på snø og is med brodder. Men du bør justere løpesettet ditt. Hvis du setter haælen ned først, så vil du ikke ha noe grep der. Og hvis du har lange skritt, så vil elaxstikken kunne få hele greia til å skli under foten. Det kan fort føre til noen ikke planlagte turer ned i spagat hvis du er maksimalt uheldig.
Ferny Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 På is og hardpakket snø er det helt klart fordel med bedre feste. Jeg synes sånne brodder man fester rundt/til skoen er helt rævva. Mitt tips er å levere inn de gamle favorittskoene (som uansett er byttet ut med nye løpesko) til Löplabbet (eller lignende), der de pigger skoene for deg. De skyter sånne brodder inn i sålen på skoene, og man kan løpe helt som normalt på glatten. Mye billigere enn å kjøpe løpesko med pigger, og man får akkurat den passformen på skoen som passer en best. De skyter brodder under hele sålen, så du vil bli overrasket over hvor trygt det føles å løpe på glatten. Virkelig en aha-opplevelse dersom du tidligere har løpt uten brodder eller med sånne ting man bare trer over skoen.
Mann 42 Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 8 minutter siden, Ferny skrev: På is og hardpakket snø er det helt klart fordel med bedre feste. Jeg synes sånne brodder man fester rundt/til skoen er helt rævva. Mitt tips er å levere inn de gamle favorittskoene (som uansett er byttet ut med nye løpesko) til Löplabbet (eller lignende), der de pigger skoene for deg. De skyter sånne brodder inn i sålen på skoene, og man kan løpe helt som normalt på glatten. Mye billigere enn å kjøpe løpesko med pigger, og man får akkurat den passformen på skoen som passer en best. De skyter brodder under hele sålen, så du vil bli overrasket over hvor trygt det føles å løpe på glatten. Virkelig en aha-opplevelse dersom du tidligere har løpt uten brodder eller med sånne ting man bare trer over skoen. Høres veldig bra ut. "Overtrekkspigger" har en lei tendens til å komme ut av stilling, og plutselig går man på ræv.
FantasDick Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 Har jogget ute i hele vinter og har brukt brodder kun et fåtall ganger. 1
Ferny Skrevet 22. februar 2016 #20 Skrevet 22. februar 2016 7 minutter siden, Mann 42 skrev: Høres veldig bra ut. "Overtrekkspigger" har en lei tendens til å komme ut av stilling, og plutselig går man på ræv. Ja, livsfarlige greier. Og i frykt for å falle, eller fordi man faktisk glipper ofte, så får man en lite effektiv løpeteknikk. Følte jeg trippet mer enn jeg løp innimellom. Kan absolutt anbefale å pigge noen gamle løpesko altså - det gir en helt annen løpeopplevelse på glatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå