Gå til innhold

Trenger hjelp av bakeesksperter her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt amatør på kjøkkenet, og lurer på en ting: Når jeg skal elte smør inn i en deig i en kjøkkenmaskin, skal jeg bare ta melet, gjæren og smøret nedi maskina også gjer den resten av arbeidet selv? Altså, ikke smeltet smør, men mykt smør.

Anonymkode: b23df...493

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å smelte smøret om du lar maskina elte lenge nok, da løser det seg opp av seg selv. Jeg smelter aldri smør før jeg lager deig i maskin :) 

Skrevet
1 minutt siden, Alan Smithee skrev:

Du trenger ikke å smelte smøret om du lar maskina elte lenge nok, da løser det seg opp av seg selv. Jeg smelter aldri smør før jeg lager deig i maskin :) 

Takk! Så det er bare mel, gjær og smør? Gjære må vel ha noe varmt for å "våkne"? Skal eg ha lunka melk nedi også? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Så det er bare mel, gjær og smør? Gjære må vel ha noe varmt for å "våkne"? Skal eg ha lunka melk nedi også? 

Det kommer litt an på hva du baker, hva sier oppskriften din du skal ha i?

Ha alt i maskina samtidig. Det kan være lurt å ha i det våte (melk, vann) først, så mel o.l. ikke klistrer seg i bunnen. Noen vil at gjæren skal ha stått litt i noe lunkent med sukker i før de blander den inn i deigen, men jeg har alt i samtidig, lat som jeg er. Varmen fra eltingen vekker gjæren fint, samtidig som den smelter smøret. 

Skrevet
8 minutter siden, Alan Smithee skrev:

Det kommer litt an på hva du baker, hva sier oppskriften din du skal ha i?

Ha alt i maskina samtidig. Det kan være lurt å ha i det våte (melk, vann) først, så mel o.l. ikke klistrer seg i bunnen. Noen vil at gjæren skal ha stått litt i noe lunkent med sukker i før de blander den inn i deigen, men jeg har alt i samtidig, lat som jeg er. Varmen fra eltingen vekker gjæren fint, samtidig som den smelter smøret. 

Tusen takk☺️

Jeg baker solskinnsboller, og har lest at eltinga gjer bollene mykere og saftigere. Nå blir det boller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...