Gjest LoisLane Skrevet 15. oktober 2004 #1 Skrevet 15. oktober 2004 Er det noen som har lest Hudløs himmel og kan fortelle meg hva den går ut på sånn cirka? Regner med at den er bra, siden Herbjørg Wassmo fikk Nordisk Råds pris for den.
*Emma* Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har lest alle tre bøkene i trilogien om Tora. Du bør vel lese ale 3 for å få "fult utbytte" av det. Er ikke hudløs himmel den siste a de tre? Jeg leste dem for eivgheter siden (særemne på videregående i 96) så jeg kan desverre ikke gi deg noe reume av boka. Men trilogien handler jo om jenta Tora som vokseer opp med moren i norland hvis jeg ikke husker feil og blir voldtatt/mihandlet av en som jeg ikke husker om var faren eller "bare en farsfigur". Jeg likte ikke bøkene da jeg startet på den første, men når jeg først kom igang var de ganske ålreite likevel.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Å. Nå fikk jeg frysninger. Det er lenge siden jeg har tenkt på disse bøkene. Jeg tror Huset med den blinde glassveranda er den første boken i trilogien. Den bør leses. Hun skriver fra et tungt og dystert miljø der Tora er hovedpersonen. Hun opplever et incestuøst forhold med stefaren, blir gravid med ham og ja. Nå skal jeg ikke fortelle mer.
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Enig med Hilde - du bør lese alle tre. Bøkene bygger så direkte på hverandre at du vil miste mye hvis du leser bok nr 3 uten å ha lest de to foregående. Sterke skildringer - absolutt bøker som er verd å leste. Bok en - Huset med den blinde glassveranda Bok to - Det stumme rommet Bok tre - Hudløs himmel
Gjest LoisLane Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Takk for svar. Er fullt klar over at det er tredje bok i en trilogi, og at de er bra. Har ikke tid til å lese dem nå, men trenger noen konkrete linjer om handlingen i Hudløs himmel en annen sammenheng. Virker som en ganske dyster historie. Er det noen lysning i tunellen?
Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Herfinner du noe. Det er såpass lenge siden jeg har lest bøkene at jeg har litt problemer med å huske hva som skjedde i akkurat bok nr 3. Leste alle tre bøkene på rappen, så det er ikke så lett å skille handlingen.
Piglet Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 I Hudløs Himmel er det desverre ikke mye lys i enden av tunnelen. En veldig, veldig trist og dyster bok. I Huset med den blinde glassveranda slutter det vist ganske bra. Piglet
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #8 Skrevet 16. oktober 2004 Nei. Det slutter ikke bra. Det siste som skjedde var vel at hun møtte sin døde tante Rakel igjen? Slik jeg tolker det, ble hun enten alvorlig psykisk syk, eller så døde hun til slutt selv også.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #9 Skrevet 16. oktober 2004 Eller noe sånt. Jeg leste de da de kom ut. Kanskje jeg var for ung til å kunne tolke bøkene riktig den gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå