AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Er i et tiltak fra nav og jobber med å komme meg i jobb men så får jeg penger i arv etter bestemoren min og vil nav da mene jeg skal leve av dem? Det er greit men er jeg på egene ben i forhold til hjelpen med jobb? Teller dette som inntekt som de skal vite om? Anonymkode: 64ee7...033
Kontormus Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Nei, om du har opparbeidet deg rettigheter til en ytelse, har ikke NAV noe med hva du arver. 1
Tibbie Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 Til dere andre i tråden: Er dere sikre på det? Jeg tror at Nav vil se på det som om TS ikke trenger penger fra dem, når hun har selv. Har du allerede fått pengene, sånn at det er for sent å få dem overført til en annen konto?
Million Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 Jeg tror det er slik at NAV forventer at man bruker egne midler om man har, dersom det er snakk om sosialstønad man går på. Tror ikke det gjelder andre stønader, som f.eks. AAP. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i et tiltak fra nav og jobber med å komme meg i jobb men så får jeg penger i arv etter bestemoren min og vil nav da mene jeg skal leve av dem? Det er greit men er jeg på egene ben i forhold til hjelpen med jobb? Teller dette som inntekt som de skal vite om? Anonymkode: 64ee7...033 Dette kommer helt an på hvilken type ytelse du får. (Hvorfor er det så mange som tenker NAV = NAV og svarer bastant uten å vite om folk er på AAP, arbeidsledighetstrygd eller sosialhjelp?) Anonymkode: 32d95...1e7 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Dersom du får dagpenger, aap eller uføretrygd, så kan de ikke gjøre noe. Dersom du mottar sosialstønad mister du denne til arven er brukt opp. Anonymkode: 42b71...f13 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 30 minutter siden, Tibbie skrev: Til dere andre i tråden: Er dere sikre på det? Jeg tror at Nav vil se på det som om TS ikke trenger penger fra dem, når hun har selv. Har du allerede fått pengene, sånn at det er for sent å få dem overført til en annen konto? Får pengene om en eller to uker.... Anonymkode: 64ee7...033
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 På AAP og dagpenger gjør det ingenting, mottar du sosialstønad må pengene brukes opp før du får mer. Anonymkode: 27847...108
Kontormus Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 "Opparbeidede rettigheter" betyr at man har jobbet tidligere og tjent penger. Ytelsene settes i sammenheng med hvor mye en har tjent. Dette er statlige ytelser alle som har vært i arbeid har krav på om de skulle falle utenfor arbeidslivet eller bli syke. Sosialstønad er en kommunal ytelse som ALLE i utgangspunktet har krav på. Men, man må være uten midler til å forsørge seg selv. Det skal dog utøves skjønn og det er ingen automatikk i at arv skal brukes opp. (Arv kan være mye mer enn rene penger på konto) 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du får dagpenger, aap eller uføretrygd, så kan de ikke gjøre noe. Dersom du mottar sosialstønad mister du denne til arven er brukt opp. Anonymkode: 42b71...f13 Får arbeidsavklarings penger. Men dropper de tiltaket åså da? Jeg trenger hjelp til å komme i jobb likevel... Anonymkode: 64ee7...033
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får arbeidsavklarings penger. Men dropper de tiltaket åså da? Nei, det kommer ikke til å skje noe. Jeg har selv mottatt arv på AAP. Anonymkode: 27847...108 2
MapleSirup Skrevet 20. februar 2016 #13 Skrevet 20. februar 2016 3 timer siden, Tibbie skrev: Til dere andre i tråden: Er dere sikre på det? Jeg tror at Nav vil se på det som om TS ikke trenger penger fra dem, når hun har selv. Har du allerede fått pengene, sånn at det er for sent å få dem overført til en annen konto? Tror du Trygve Hegnar har mindre trygderettigheter enn andre folk? For det er det du betviler; at rike har trygderettigheter (sosialstønad er noe annet.) 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #14 Skrevet 20. februar 2016 2 timer siden, Kontormus skrev: Det skal dog utøves skjønn og det er ingen automatikk i at arv skal brukes opp. (Arv kan være mye mer enn rene penger på konto) Alt er fint og flott i teorien, men realiteten er i de fleste tilfeller slik at om man mottar arv i form av penger på konto slik TS gjør, så må disse brukes opp før man kan søke om mer sosialstønad. Det er ingenting som tilsier at arvede penger skal unntas fra regelen om at egne midler må brukes opp. Men nå er jo ikke dette noen problemstilling for TS, hun mottar AAP. Arv motregnes ikke AAP-utbetalinger. Anonymkode: 27847...108
MapleSirup Skrevet 20. februar 2016 #15 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt er fint og flott i teorien, men realiteten er i de fleste tilfeller slik at om man mottar arv i form av penger på konto slik TS gjør, så må disse brukes opp før man kan søke om mer sosialstønad. Det er ingenting som tilsier at arvede penger skal unntas fra regelen om at egne midler må brukes opp. Men nå er jo ikke dette noen problemstilling for TS, hun mottar AAP. Arv motregnes ikke AAP-utbetalinger. Anonymkode: 27847...108 Poenget til @kontormus er jo at dette skal vurderes individuelt. All arv er ikke penger som hun sier. Arvede penger kan vurderes til bruk på gjeld eller andre nødvendigheter og at penger til livsopphold skal fortsette som før.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #16 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev: Arvede penger kan vurderes til bruk på gjeld eller andre nødvendigheter og at penger til livsopphold skal fortsette som før. Det sier seg vel selv at arvede penger kan brukes på gjeld hvis det er presserende, poenget er at penger på konto er penger på konto når man sender inn søknaden om sosialstøtte. Arv er ikke unntatt fra regelen om at egne midler skal brukes først. Anonymkode: 27847...108
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #17 Skrevet 20. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er i et tiltak fra nav og jobber med å komme meg i jobb men så får jeg penger i arv etter bestemoren min og vil nav da mene jeg skal leve av dem? Det er greit men er jeg på egene ben i forhold til hjelpen med jobb? Teller dette som inntekt som de skal vite om? Anonymkode: 64ee7...033 Det spørs hvilken ytelse du får fra Nav. Økonomisk sosialhjelp kan de ta fra deg, ikke aap eller annen trygdeytelse. Anonymkode: f4519...eda
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #18 Skrevet 20. februar 2016 8 minutter siden, MapleSirup skrev: penger til livsopphold skal fortsette som før. Søknad om sosialstøtte må vel fornyes hver tredje måned, forresten. Det er ikke en løpende ytelse. Anonymkode: 27847...108
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #19 Skrevet 20. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du bostøtte? Da kan du få tilbaakebetalingskrav av den. Fordi bostøtte baserer seg på inntekt og formue. Får du en betydelig økning i formue, ikke melder fra, så vil dette bli oppdaget når skatteåret gjøres,opp og Husbanken sammkjører opplysninger fra året man mottar arv eller annen formue, blir gjortmopp. For inneværende år, juli 2017. Anonymkode: f4519...eda 2
MapleSirup Skrevet 20. februar 2016 #20 Skrevet 20. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søknad om sosialstøtte må vel fornyes hver tredje måned, forresten. Det er ikke en løpende ytelse. Anonymkode: 27847...108 Det varierer vel fra en til tre måneder troe jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå