Gå til innhold

Ang. prøving av ekteskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det min og sambos egenerklæring og forlovererklæringene som skal sendes folkeregisteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi var og leverte sjemaene på tirsdag. Vi printet dem ut fra nettet, og fylte ut disse. De på folkeregisteret ante ikke om de sjemaene er rette (bare fordi de ikke var farget), de spurte oss 4 ganger om vi hadde vært gift før (vi er begge 23), og ellers så kunne hun ikke fortelle så mye, iogmed at det var så nytt for dem.

Så rådet mitt er å levere dem snarest mulig, for det virker som de bruker litt tid, husk at de varer i kun 4 mnd.

Du skal levere 4 erklæringer, 2 fra forlovere og 2 fra dere.

Lykke til, hilsen Idac:)

Skrevet

Takk, var det jeg trodde. Tenkte å få sendt de inn så fort som mulig nå siden det er under 4 måneder til vi gifter oss. Skjønner jo at det kan ta litt tid det der. :-? Har du fått noe svar fra de enda?

Skrevet

Man får vel ikke noe svar...?

Kan ikke huske at vi fikk det ihvertfall....

Damen fra prestekontoret ringte oss tirsdagen før bryllupet og etterlyste papirene, jeg fikk hetta, men de hadde klart å legge dem sammen med noen andres papiere...... Men vi fikk alrid noe svar, nei...

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi skulle få papirene i posten når de var ferdigbehandlet, dem tar vi med til tinghuset når vi skal bestille time. Så det er nok litt annerledes enn da du giftet deg tex...

Skrevet

Kanskje det er forskjell på å gifte seg i tinghuset og i kirken, det kan da umulig har blitt så store endringer på tyve uker...?

Skrevet

Vel det kom nye regler for prøving av ekteskap i oktober. Hun på kirkekontoret her ringte og ba meg levere henne papirene litt tidligere så hun kunne ordne alt. Nå skal det gjennom folkeregisteret.

Andre endringer har det nok ikke blitt siden du giftet deg Tex, som du sier, det har nok mer med kirke/tinghus å gjøre.

Skrevet

Joda, jeg skal få svar i posten, står nederst på det nye skjemaet at jeg kan velge om jeg vil ha det hjem eller om det skal sendes til kirken. Jeg foretrekker å få det sendt hjem slik at jeg vet at alt er i orden.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kanskje det er forskjell på å gifte seg i tinghuset og i kirken, det kan da umulig har blitt så store endringer på tyve uker...?

Det er faktisk store forandringer på 20 uker.

Fra 1 oktober er det folkeregisteret som tar alt papirarbeidet i forbindelse med alle vigsler i Norge. Tidligere var det prestekontor/byfogd/sorenskriver/forstander som gjorde dette.

Lampeskjerm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...