AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Hei! (Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne tråden, så bare flytt den om det blir helt feil) Jeg skal flytte til Oslo i høst for å gå sykepleien. Tenker da på enten Diakonhjemmet eller Lovisenberg! Det store spørsmålet er da: Hvor skal jeg bo? Vil ikke bo så altfor langt unna skolen, og vil helst slippe å bruke veldig mye av tiden på kollektivtransport. Har allerede fått tilbud om å bo i et kollektiv på Frogner til en grei pris, men er usikker. Noen som kjenner byen litt mer enn meg som kan hjelpe en stakkars nordlending? Anonymkode: 90c1f...b35
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 Kringsjå! Koster sånn 2500-3000 og tbanen tar et kvarter ned til Majorstuen (gangavstand til Diakonhjemmet sykehus, med mindre jeg ikke husker feil, var drita sist gang jeg var der). 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Kringsjå! Koster sånn 2500-3000 og tbanen tar et kvarter ned til Majorstuen (gangavstand til Diakonhjemmet sykehus, med mindre jeg ikke husker feil, var drita sist gang jeg var der). Jeg kunne tenkt meg å bo litt mer sentralt, men tusent takk for svar Anonymkode: 90c1f...b35
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 Ok, da anbefaler jeg å bo på Majorstuen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Ok, da anbefaler jeg å bo på Majorstuen. Tror du det blir kronglete å komme seg til Lovisenberg eller Diakonhjemmet fra Frogner med kollektivtransport? Jeg har nemlig ikke peiling på hvordan det fungerer i Oslo. Anonymkode: 90c1f...b35
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Anbefaler i første omgang å sjekke ut SiO. Bjølsen og Sogn er fine studenthjem som ikke er altfor usentrale. Bor selv i egen enmannsleilighet på Sogn og er superfornøyd. Oslo som by er mye mindre enn andre storbyer og selv om den kan virke overveldende er det ingen problem å komme seg fra a-å på kort tid, spesielt om du holder deg innenfor ring 3! Anonymkode: 2f7c3...38f
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tror du det blir kronglete å komme seg til Lovisenberg eller Diakonhjemmet fra Frogner med kollektivtransport? Jeg har nemlig ikke peiling på hvordan det fungerer i Oslo. Anonymkode: 90c1f...b35 Fronger har trikker og folk som snakker til hundene sine. Trikker er mindre pålitelige enn busser og tbaner (og folk på Fronger driter i om de parkerer på trikkeskinnene). Men kollektivtransporten er grei i hele Oslo, men du må tenke på hvor mange bytter du har. I Alta setter man seg i bilen og kjører dit man skal. I Oslo venter man i 8 minutter på bussen, så hopper man av, og bytter til trikk eller bane. Hvert bytte er tid der du må ut i regnet/snøen/sørpen og stå å henge. Mitt råd er å være nært T-Bane, da kommer du deg hvor som helst og det er enkelt, og du kan vente innendørs. Finn et sted der du slipper å bytte transportmiddel for mange ganger på veien (det suger å stå ute i regnet i 5 minutter for å vente på en buss).
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 Ikke tenk mye på kollektiv i Oslo. Det er mer eller mindre godt dekket! Lær deg litt bydelsnavn, sjekk ut kollektivkart og ta en tur på google maps for å bli kjent Anonymkode: 2f7c3...38f
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler i første omgang å sjekke ut SiO. Bjølsen og Sogn er fine studenthjem som ikke er altfor usentrale. Bor selv i egen enmannsleilighet på Sogn og er superfornøyd. Oslo som by er mye mindre enn andre storbyer og selv om den kan virke overveldende er det ingen problem å komme seg fra a-å på kort tid, spesielt om du holder deg innenfor ring 3! Anonymkode: 2f7c3...38f Er det noe liv på Amatøren for tiden?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Er det noe liv på Amatøren for tiden? Hahah, er på U1 det skjer i min omgangskrets. Amatøren er ganske brunt, shabby, mye utvekslingsstudenter og band som prøver seg. Men det er stadig noe som skjer der:) Anonymkode: 2f7c3...38f
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hahah, er på U1 det skjer i min omgangskrets. Amatøren er ganske brunt, shabby, mye utvekslingsstudenter og band som prøver seg. Men det er stadig noe som skjer der:) Anonymkode: 2f7c3...38f Tsk tsk, Kjelleren er så tragisk, gjenklang i betongveggene og utvalget er kjedelig. Uglebo er mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #13 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Tsk tsk, Kjelleren er så tragisk, gjenklang i betongveggene og utvalget er kjedelig. Uglebo er mye bedre. Å Neida du! Jeg har faktisk de siste årene hatt et ord eller to med i styringen av puben - innredningen er i gang med å bli ordentlig frisket opp, det er investert MYE i ny lyd og de som handler inn øl vet hva de driver med. Nisjeøl, to ulike øl på tapp og en ny månedens øl hver måned varierer syns jeg :-) Uglebo er faktisk flyttet, da HF bygningen er under ombygging. De som vanligvis er på uglebo er nå på U1! Men kanskje du blander? For "Kjelleren" er vel enda en annen pub? Den syns jeg ikke er noe særlig... TS: velkommen til Blindern! Anonymkode: 2f7c3...38f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #14 Skrevet 20. februar 2016 Frogner! Anonymkode: 5f401...f7f 1
ajarRun Skrevet 20. februar 2016 #15 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å Neida du! Jeg har faktisk de siste årene hatt et ord eller to med i styringen av puben - innredningen er i gang med å bli ordentlig frisket opp, det er investert MYE i ny lyd og de som handler inn øl vet hva de driver med. Nisjeøl, to ulike øl på tapp og en ny månedens øl hver måned varierer syns jeg :-) Uglebo er faktisk flyttet, da HF bygningen er under ombygging. De som vanligvis er på uglebo er nå på U1! Men kanskje du blander? For "Kjelleren" er vel enda en annen pub? Den syns jeg ikke er noe særlig... TS: velkommen til Blindern! Anonymkode: 2f7c3...38f Ah, ja jeg blander. U1 er OK, Kjelleren suger, tenkte de var samme greia av en eller annen grunn. Har en tendens til å være litt bedugget når jeg er på Blinderen. Så da er du med i Nostra? Har sett Uglebostyret på Amatøren også faktisk.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #16 Skrevet 20. februar 2016 10 minutter siden, Fuju skrev: Frogner 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Frogner! Anonymkode: 5f401...f7f Hvorfor anbefaler dere akkurat Frogner? Bare nysgjerig Anonymkode: 90c1f...b35
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #17 Skrevet 20. februar 2016 nysgjerrig** Begynner å bli sent, haha. Anonymkode: 90c1f...b35
gangnedsol i elg Skrevet 20. februar 2016 #18 Skrevet 20. februar 2016 Slå til på Frogner-tilbudet og skaff deg en sykkel. (Frogner hører til de mest fasjonable strøk i hele Oslo, ingen vits i å søke etter noe annet hvis du har et godt tilbud der.) Ca 20 min. å sykle, avhengig av føret.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #19 Skrevet 20. februar 2016 7 minutter siden, oh bogger skrev: Slå til på Frogner-tilbudet og skaff deg en sykkel. (Frogner hører til de mest fasjonable strøk i hele Oslo, ingen vits i å søke etter noe annet hvis du har et godt tilbud der.) Ca 20 min. å sykle, avhengig av føret. Vet enda ikke om jeg skal takke ja til tilbudet. 5500 for å bo i kollektiv med to andre, men rommet er 20 kvm med god planløsning, lyst og fint. Mulig jeg kanskje burde ha litt is i magen og vente også? Ahh, jeg er usikker. Anonymkode: 90c1f...b35 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #20 Skrevet 20. februar 2016 Frogner er veldig bra det. Nå vet jeg ikke hvor på Frogner dette er, det bor tross alt over 50 000 mennesker i bydel Frogner og begrepet Frogner strekkes ekstra langt i boligannonser fordi det klinger godt, men det er stort sett fint uansett. Skulle dette kollektivet gå ut ville jeg også kikket litt rundt på St. Hanshaugen og nedover mot Pilestredet Park, særlig om du lander på Lovisenberg. Mange unge mennesker, gangavstand både til sentrum og Lovisenberg og fredelig og trygt (noe det aller, aller meste av byen strengt tatt er, men hvis man først skal skille på det) i indre vest. Som sagt kort nok til å gå både til sentrum og til Lovisenberg, og skulle du ikke gidde å gå har du 37-bussen som stopper på Lovisenberg og går hele døgnet hele året. I rushtiden går den hvert femte minutt. Uansett spørs det jo litt hva slags strøk du ønsker å bo i også. Det bor nok av unge mennesker på Frogner også, men det er flere familier og færre studenter der enn på St. Hanshaugen (og forsåvidt også på Grünerløkka, om du tar turen over Akerselva). Nå skal du uansett bo i et kollektiv, og da betyr kanskje ikke det så mye uansett, men det kan være både en fordel og en ulempe alt ettersom hva man foretrekker. Det er også litt flere hull i kollektivdekningen på Frogner enn i de andre sentrumsbydelene, kanskje dels nettopp fordi det er flere godt voksne og færre studenter på månedskort der. Men det går busser og trikker på kryss og tvers der også, og du bor neppe mange minuttene fra et kollektivmiddel, det er bare greit å dobbeltsjekke kollektivtilbudet i nærheten. Jeg vil forresten anbefale deg bruke reiseplanleggeren på ruter.no, den fungerer veldig greit. Sjekk adressen på mulige bosteder, søk på reiseruter derfra til Diakonhjemmet/Lovisenberg (gjerne en morgen på en ukedag) og til sentrum, så vet du omtrent hva du kan regne med av reisetider. Det finnes vel ingen by der man ikke sutrer litt over kollektivtilbudet sitt, men skal jeg være ærlig er tilbudet i Oslo egentlig veldig bra. Det er også meget godt utbygget med bysykler her, men kan hende det er skralere oppe ved Diakonhjemmet, siden det blir utenfor ring 2. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å takke ja til et kollektiv på Frogner hvis både pris og leilighet virket bra nok. Hvis du fryktet at du kunne gå på en smell ved å velge Frogner kan du ta det helt med ro, hele Frogner er attraktivt og fint. Anonymkode: 0d679...299 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå