AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 Jeg har aldri sent en pakke før. Så vær så snill, ikke døm meg! Jeg har sosial angst og gruer, har utsatt dette i ett år nå. Derfor så ufattelig mange dumme spørsmål! Jeg har tenkt å kjøpe noe småtteri, godteri og slike ting. Ikke mye, en eller to sjokoladeplater kanskje. Også et kort da så klart. Denne pakken skal sendes til Canada. Overaskelsespakke, så kan ikke spørre mottakeren heller. Hvordan funker det? Hva skal jeg si? - noe viktig å huske på? Kan jeg ta med tingene jeg skal putte i pakken, vise dette og spør om den rimeligste måten å få sendt det på? Eller må jeg kjøpe en pappeske, så kom tilbake ferdig pakket?Er det dyrere enn 200kr å få sendt en slik pakke? Har sett på postens sider, men målene og vekten sir meg ingenting! Hvordan funker det i Canada, får de pakken på døren? Må jeg betale mer for det, eller må mottaker betale? Anonymkode: 29513...05c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 På postkontoret har de alt fra konvolutter til esker i forskjellige størrelser. Gå dit, finn en som passer. Eller bruk noe du har hjemme hvis du heller vil det. Skriv på adressen, gå i kassa og si at du vil sende en pakke. De veier den for deg og regner ut hva det vil koste. Du kan selvsagt veie den hjemme først så du vet hva portoen kommer på. Anonymkode: 2b6a3...79c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: På postkontoret har de alt fra konvolutter til esker i forskjellige størrelser. Gå dit, finn en som passer. Eller bruk noe du har hjemme hvis du heller vil det. Skriv på adressen, gå i kassa og si at du vil sende en pakke. De veier den for deg og regner ut hva det vil koste. Du kan selvsagt veie den hjemme først så du vet hva portoen kommer på. Anonymkode: 2b6a3...79c Kan jeg gå og si "Jeg ønsker en pakke som ikke blir over 100kr å sende" f.eks? Slik at jeg får sett størrelsen. For f.eks 3 kvikklunsj og et kort er jo ikke så tungt, lettere enn en pocket bok... Det står; 2-7 cm tykk F.eks en pocketbok - Lengde og bredde inntil 35,3 x 25 cm. Det koster da 60 kr står det. Det er 100 g - 350 g. Veier et enkelt kort og 2-3 enkle kvikklunsj mer enn det? ts Anonymkode: 29513...05c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 Jeg sendte noen kort, en stor melkesjokolade plate og en godtepose til USA, kostet 120 kr. Hadde bare med tingene og så fant de på posten beste og billigste alternativ Anonymkode: d70f4...430
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det står; 2-7 cm tykk F.eks en pocketbok - Lengde og bredde inntil 35,3 x 25 cm. Det koster da 60 kr står det. Det er 100 g - 350 g. Veier et enkelt kort og 2-3 enkle kvikklunsj mer enn det? Nei, men husk at du må legge til vekten av konvolutten, men de veier ikke så mye. Anonymkode: 2b6a3...79c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte noen kort, en stor melkesjokolade plate og en godtepose til USA, kostet 120 kr. Hadde bare med tingene og så fant de på posten beste og billigste alternativ Anonymkode: d70f4...430 Ok så da er det greit å bare å møte opp, legg frem det jeg skal sende også finner de ut hvordan :D Nå må jeg bare ut å finne et fint kort 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men husk at du må legge til vekten av konvolutten, men de veier ikke så mye. Anonymkode: 2b6a3...79c ok good. Skal sende til to nemlig, en skal få en litt dyrere og fancy pakke, en annen litt mer. ts Anonymkode: 29513...05c 1
Papirhjerte Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 Du må bare huske at om pakken din veier over 2 kg, så må du sende den som pakke med sporing (Carry On Cash), og det er dyrt. Ser at du ikke skal sende så mye, men det er uansett greit å ha i bakhodet
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 Da har jeg sent avgårde et brev. Det er et kort og en liten sjokolade på 20g. Du vet de små stratos og melkesjokolade pakkene. Bittesmå. Ble 40 g, 27 kr kostet det å sende den. Sjekket posten sine sider nå. Det går under a-prioritert frimerke. 2 cm tykk - lengde og bredde inntil 35,3 x 25 cm. 50 gram Det kostet da 27 kr. Hvis jeg da sender en liten melkesjokolade på 100g så blir det 53kr. For neste grense går opp til 350g Kvikk lunsj veier sikkert ikke så mye mer og blir samme sum. Overasket over hvor billig det var, så for meg 50 kr + for bare kortet Ble a-prioritert og ikke b-økonomi, for jeg fikk litt panikk og sa "Jeg skal ha et sånn sleik-på klistremerke og den skal til usa". Dumme angst! Men jeg fikk sendt det ihvertfall, og det er det som viktigst. Men forskjellen på A og B er ikke så stor når det er så lite og lett. Kun 2-3 kr forskjell. Dette må jeg fortelle psykologen, jeg feiget ikke ut! Var innom butikken å spanet først. For å se hvem som kom til å stå i posten. For jeg vet hva de bruker å si, hva de spør om. Planla så hva jeg skulle si ut etter hvem som kom til å stå der. Men da jeg kom dit 2 min etterpå så sto det en annen ansatt der, og da fikk jeg litt panikk. ts Anonymkode: 29513...05c 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må jeg fortelle psykologen, jeg feiget ikke ut! Jeg synes dette var kjempekult, TS. Så flott å se at du turte å gjøre noe du var så nervøs for! Kjempebra. Anonymkode: 2b6a3...79c 3
Librarian Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 Kjempeflott gjort TS! Kjenner meg igjen i angsten for det mange vil se på som "dagligdagse" ting, som f.eks. sende en pakke. Veldig bra at du trosset det og gikk inn, selv om du trengte å observere litt først. Jeg har vært der selv, men er i dag helt fin og uten problemer Litt på sidelinjen, men følte bare det kanskje er greit å få den beskjeden av og til! 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 Synes du var tøff og modig, Ts Anonymkode: 62499...dde 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 Angsten er en ting, det å gjøre noe nytt er en ting. Men prisen på pakken gjør ting så mye verre. Det gir jo flere problemer, "hva om jeg betaler 200 kr mer fordi jeg er dum?" (A i stedet for B pakke), "Hva om jeg ikke har nok penger på kortet?", "hva om det ikke er lov å sende godteri til et annet land?", "Hva om jeg har brukt feil type konvolutt?" etc etc. Så dere hjalp meg med å planlegge. Jo mer jeg vet, jo bedre er det. Det er så mange ting jeg tenker over og er redd for. For noen som ikke har angst så høres det helt på tryne ut. Det å gå på butikken er komplisert for meg. Kort fortalt så går det sånn her: - Sjekke klær, hår og ansiktet (er jeg skitten i ansiktet? Ser jeg OK ut? Har jeg husket på sokker, er buksen på riktig vei? etc) - Stopp og lytt (er det noen ute i gangen? hvem?, hvor mange?) - Gå ut døren (sjekke om det er fri veg eller en hindring som en person, eller noen som skal flytte ut og har møbler uti gangen). - Sjekke veien ute (er det glatt? vått? hundebæsj eller gjørme?) - Gå over veien (kommer det en bil? en sykkelist? folk på andre siden? noe jeg kan snuble i? Alt dette går i tusen! Dette er kun det jeg ser og kan følge med på. Så har du alle tankene om å bli dømt, sett ned på og være i veien for andre og en byrde for samfunnet etc. Det å nevne alle punktene inne på butikken orker jeg ikke. For det er så ufattelig mye. Planleggling er nøkkelen. Jeg må vite eksakt hvor ting ligger, hvor jeg skal gå for å komme frem, når det er minst folk på butikken, fortest rute inn og ut, hvilken kasse jeg skal til, hvem er i kassen, hva skal jeg si. ++++ Så har du alt det jeg ikke kan planlegge på forhånd, som folk som står i den hyllen jeg skal til, søl på gulvet, ting har blitt flyttet, nye varer etc. Slike scenarioer må jeg også planlegge på forhånd for å ikke få panikk. Blir svimmel av å tenke på det Før så planla jeg ting flere måneder i forveien. Så møtte jeg veggen og nå er jeg her. Jeg orker rett og slett ikke å planlegge å gruble så mye lengre, har ikke energi til det. Men jeg har mine faste rutiner på ting jeg må sjekke før jeg gjør noe. Katastrofetankene har jeg gått igjennom så mange ganger, jeg trenger ikke å gjøre det hele tiden lengre. Kun når det er snakk om nye ting, som det å poste et brev for første gang. Det å dra på nærbutikken går greit, fordi jeg kjenner butikken inn og ut. Flyttet de på en vare jeg skal ha så får jeg panikk. En annen dag snubler jeg over hyllen med pastasausen jeg skulle ha 2 uker tidligere. Så da noterer jeg det i hodet, forter meg ut med melken jeg kom dit for. Så går jeg innom en annen dag å kjøper pastasausen, fordi nå vet jeg hvor den er. Hvis jeg har mindre angst fordi alt annet har gått fint (lite folk, fint vær, lite trafikk etc etc) så kan jeg stoppe opp i 2 sekunder å ta med meg den pastasausen. Men da må andre ting ha gått bra, jeg må også være 200% sikker på at jeg har 100kr ekstra på konto, så jeg vet at jeg har penger til den ene tingen jeg ikke planla. På en dårlig dag så klarer jeg ikke å ta en sjanse å bruke 10 kr ekstra, eller bruke 2 sekunder lengre enn planlagt. Inn og ut, det er alt jeg klarer. Ofte snur jeg inne på butikken, legger fra meg varene og drar hjem. Fordi jeg får panikk og får ikke puste. Det skjer når jeg har en dårlig dag (mye angst, sliten psykisk og fysisk), og uforutsette ting skjer, som da dytter meg over kanten. Da er mitt eneste mål "Hjem!" På grunn av dere så klarte jeg å gjøre noe nytt. Å poste et brev, og det føles sykt godt! ts Anonymkode: 29513...05c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå