Gå til innhold

Hvordan få mer muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 16 år og har i en periode slitt mye med kosthold og trening. Det vil si mye cardio og lite mat. Det jeg nå ønsker er å få mer muskler og lurer på om dere har noen tips. Er helt ny på dette, da det ikke har vært fokuset før, men tror det kan være en positiv forandring. Ønsker ikke å trene med vekter. Veier rundt 55 kg og er 170 cm høy. Har spinkel benbygning i overkroppen, men litt større i bein. Får ofte lange muskler som ikke synes så godt, kan hende det har noe med hvordan jeg har trent? Vil gjerne ha mer muskler i rumpe og mage. Trener ikke på treningsstudio, og unntatt dette rir jeg en gang i uka og spiller fotball to ganger i uka. Har derfor onsdag, fredag, lørdag og søndag til rådighet. Har hørt noe om 48 timers hvile?

Hvilke øvelser burde jeg gjøre? Hva burde jeg spise? Er proteinpulver nødvendig? Noen tips eller erfaringer?

Anonymkode: 0c072...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoga? Søk på bodyweightfitness? Men det er mye enklere å bruke vekter. Strong Lifts 5x5 har 5 enkle øvelser. De tar ikke så lang tid heller.

Proteinpulver er bare tull for deg, du trener jo ikke noe som gir muskler, du trener utholdenhet. 

Hvorfor vil du ikke bruke vekter?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Yoga? Søk på bodyweightfitness? Men det er mye enklere å bruke vekter. Strong Lifts 5x5 har 5 enkle øvelser. De tar ikke så lang tid heller.

Proteinpulver er bare tull for deg, du trener jo ikke noe som gir muskler, du trener utholdenhet. 

Jeg vil begynne å trene for å få muskler.

Fordi jeg unngå å få belastningsskader, og derfor lære med øvelser først. Og er ikke sterk nok heller

Skrevet
10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Har forresten gjort litt pilates, og hiit treninger. Det er ganske morsomt, liker å kjenne at jeg bruker musklene.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil begynne å trene for å få muskler.

Fordi jeg unngå å få belastningsskader, og derfor lære med øvelser først. Og er ikke sterk nok heller

Stronglift 5x5 og Starting Strenght begynner med tom stang (med unntak av markløft, der trenger man litt vekt). Du klarer vel å løfte 20kg?

Skrevet

er ikke sterk nok?nå trener man vel med vekter for og bli sterkt.man begynner med vekter som du orker og løfte og øker ettersom du bygger opp.

Anonymkode: b965f...576

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke å trene med vekter.

Hvorfor ikke? For å få muskler må du løfte tungt.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke sterk nok?nå trener man vel med vekter for og bli sterkt.man begynner med vekter som du orker og løfte og øker ettersom du bygger opp.

Anonymkode: b965f...576

Å og og er to forskjellige ord. Å trene, å bli, å løfte. 

Men jeg er helt enig, alle kan løfte en tom olympisk stang fem ganger.

Skrevet

Du sier du ønsker å få mer muskler, men du vil ikke trene med vekter fordi du er for svak for det? Kjære deg, vekter får du helt ned til 1 kg og det klarer selv et lite barn å løfte. For å få mer muskler må du først og fremst spise nok mat og så må du trene styrketrening. Du kan selvfølgelig trene øvelser med egenvekt, det kan absolutt være både god og tung trening, men selv vil jeg anbefale tung styrketrening med vekter. Det har gjort underverker hos meg :-)
Er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker å trene med vekter?

Skrevet

Svaret du ikke vil ha: Tung styrketrening med vekter, og nok mat.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Erazor skrev:

Signerer Erazor!

Skrevet
2 minutter siden, Erazor skrev:

Innser jo det, men burde jeg ikke ha teknikken inne først?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du begynner på treningsstudio hjelper de ansatte deg gjerne med å vise riktig teknikk, det er i hvert fall min erfaring. Du trenger ikke å betale dyre dommer for å få egen PT til å gjøre dette :-)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Teknikk må læres, og for å kunne lære å løfte vekter, må man trene med vekter. Det finnes en rekke forskjellige typer vekter, og det finnes garantert noe du kan bruke allerede nå. Om du ikke er klar for vektstang, kan du bruke kettlebells eller hantelvekter inntil du blir sterkere. Disse kan brukes også til variasjoner av knebøy (for eksempel goblet squats), benkpress (for eksempel hantelpress) og markløft (med to kettlebells).

Om du er fersk, vil det være en fordel om du kan få en innføring av noen som kan teknikk. God teknikk er viktig både for å unngå skader og for å bli sterkest mulig. Mange treningssentere har gratis innføringstimer når man melder seg inn. Hvis ikke går det an å spørre de ansatte der om hjelp, eller eventuelt spørre noen andre som trener.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du må trene teknikk før du trener tungt. Derfor bør du lære deg det nå, så du snart kan komme i gang med å bygge muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...