Gå til innhold

Legen min mener jeg bør redusere løpingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen forrige uke for jeg måtte sjekke noen føflekker og fordi jeg føler meg litt slapp om dagen. Mistenkte kanskje noe vitaminmangler. Uansett,Jeg er veldig glad i å løpe og driver aktivt med det. Men det er ikke sånn supermosjonist nivå, men jeg løper nok ca 60 km i uken. Både intervaller og langkjøring utendørs. Trener også noe styrke og en spinning time innimellom. Jeg er i nedre del av BMI området, nesten på grensa til undervekt, men jeg spiser mye. Når jeg var hos legen så måtte jeg ta av meg på overkroppen for at han skulle se på føflekkene og da kommenterte han at jeg hadde altfor lav fettprosent og at vi måtte sjekke vekten min. Jeg veide meg og målte høyden og jeg har en BMI som er akkurat innenfor normal området (18,7) Så ble jeg forhørt om spisevaner etc, men jeg spiser jo mye og jeg spiser meg mett. Ble spurt om trening og fortalte at jeg løper mye og da fikk jeg beskjed om at jeg burde redusere treningen, at jeg sannsynligvis ikke hadde vitaminmangel men at kroppen ikke hadde godt av å løpe 60km i uken og at det var skadelig når fettprosenten min var så lav,at kroppen min var underernært. Men jeg er jo overhodet ikke underernært, jeg spiser masse (og jeg overdriver ikke). Tok blodprøver da,men har ikke fått noe svar på de enda,men nå får jeg nesten dårlig samvittighet av å løpe. Det er vel ikke skadelig dersom jeg har litt lav fettprosent? Vet selv at jeg har lite fett på kroppen, men jeg spiser godt. Kan det hende det er derfor jeg blir litt sliten i hverdagen? Synes egentlig hele legebesøket var ubehagelig og fikk han ville at vi skulle sette opp en ny time om en måned. 

Anonymkode: a6208...1bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det var bra gjort av legen din. Du bør høre på han. :)

Anonymkode: d8e57...0c9

• Liker 16
Skrevet

Hvis du har så lav fettprosent spiser du tydeligvis ikke nok. Kanskje løp kortere runder og spis enda mer? 

• Liker 7
Skrevet

For en flink lege du har som tar tak i et eventuelt spiseproblem. Heller det enn at han overser slike faresignaler.

Om bare alle leger var like dyktige.

Anonymkode: 6f856...f23

• Liker 18
Skrevet

Det er ikke noe spise problem, men det er jo helt vanlig at folk som løper mye har lav fettprosent. Og jeg spiser ikke for lite heller.

Anonymkode: a6208...1bd

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor mye du påstår du spiser. Ingen her kan sjekke om det faktisk er sant at du spiser nok. Det er som er viktig her:

Du har en bmi helt på grensen til undervektig, du har lav fettprosent og føler deg slapp. 

Det er ikke rart du føler deg slapp! Du trenger mer krefter, da i form av å spise mer og trene mindre. Du kutter ned på løpingen og ser om du får mer overskudd da. Legen har funnet det som meget sannsynligvis er årsaken. Hvorfor er du ikke fornøyd med det? Hva føler du når du tenker at du skal spise mer og trene mindre? 

• Liker 12
Skrevet

Du er jo akkurat i grenseland da. Dessuten BMI sier ikke nødvendigvis så mye om kropsskomposisjonen og du skriver jo selv at du trener mye inkludert styrke så da er det naturlig å anta at du har en del muskelmasse og dermed svært lav fettprosent. Og det er jo det legen kommenterte, fettprosenten, ikke BMI'en din.

Kvinner i motsetning til menn må ha en del fett på kroppen for å fungere optimalt, så jeg ville fulgt legens råd. Hvis du ikke vil kutte ned på treninga, bør du spise mer. Selvom du allerede spiser mye som du sier, så er det tydeligvis ikke nok.

• Liker 7
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hvor mye du påstår du spiser. Ingen her kan sjekke om det faktisk er sant at du spiser nok. Det er som er viktig her:

Du har en bmi helt på grensen til undervektig, du har lav fettprosent og føler deg slapp. 

Det er ikke rart du føler deg slapp! Du trenger mer krefter, da i form av å spise mer og trene mindre. Du kutter ned på løpingen og ser om du får mer overskudd da. Legen har funnet det som meget sannsynligvis er årsaken. Hvorfor er du ikke fornøyd med det? Hva føler du når du tenker at du skal spise mer og trene mindre? 

Jeg føler meg ikke slapp, jeg blir bare litt mer sliten enn jeg pleier og jeg har hatt denne kroppen og trent denne mengden i lang tid (trente faktisk enda mer før) når du spør om jeg ikke er fornøyd med at legen har funnet den mest sannsynlige årsaken så er jeg ikke det fordi jeg er uenig.  Jeg mener ikke at jeg er underernært slik han påsto.Greit, jeg har lav fettprosent, men det har jo flere andre som driver med løping også. Veldig mange jeg løper med har det.Og jeg synes egentlig det er fint også. Men at man blir sliten av lav fettprosent er jeg ikke enig i. Hadde vært enig i at det kunne vært årsaken hvis jeg spiste for lite i kombinasjon med lav fettprosent. Og hva jeg tenker om å trene mindre og legge på meg? Jeg elsker løping og vil ikke trene mindre og jeg vil heller ikke legge på meg fordi jeg liker kroppen min som den er. Er jeg syk fordi jeg synes lav fettprosent er fint? Følte nesten legen antydet at jeg hadde et alvorlig problem og det var derfor jeg synes det legebesøket var ubehagelig. Men jeg er enig med det som ble kommentert over, at det er en flink lege for det kunne jo vært tilfellet at jeg hadde slitt med spising. Men nå er ikke det tilfellet. Bare at jeg trives akkurat som jeg er, og problemet er at en lege mener at det er et problem.

Skrevet
1 minutt siden, Sunniva84 skrev:

Er jeg syk fordi jeg synes lav fettprosent er fint?

Du befinner deg i et farlig grenseland mtp på anoreksi, det er helt sikkert. All honnør til legen din for å ta dette på alvor. Mange leger ville ikke brydd seg.

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Sunniva84 skrev:

Jeg føler meg ikke slapp, jeg blir bare litt mer sliten enn jeg pleier og jeg har hatt denne kroppen og trent denne mengden i lang tid (trente faktisk enda mer før) når du spør om jeg ikke er fornøyd med at legen har funnet den mest sannsynlige årsaken så er jeg ikke det fordi jeg er uenig.  Jeg mener ikke at jeg er underernært slik han påsto.Greit, jeg har lav fettprosent, men det har jo flere andre som driver med løping også. Veldig mange jeg løper med har det.Og jeg synes egentlig det er fint også. Men at man blir sliten av lav fettprosent er jeg ikke enig i. Hadde vært enig i at det kunne vært årsaken hvis jeg spiste for lite i kombinasjon med lav fettprosent. Og hva jeg tenker om å trene mindre og legge på meg? Jeg elsker løping og vil ikke trene mindre og jeg vil heller ikke legge på meg fordi jeg liker kroppen min som den er. Er jeg syk fordi jeg synes lav fettprosent er fint? Følte nesten legen antydet at jeg hadde et alvorlig problem og det var derfor jeg synes det legebesøket var ubehagelig. Men jeg er enig med det som ble kommentert over, at det er en flink lege for det kunne jo vært tilfellet at jeg hadde slitt med spising. Men nå er ikke det tilfellet. Bare at jeg trives akkurat som jeg er, og problemet er at en lege mener at det er et problem.

Er så mange tullinger her som svarer , ikke bry deg om dem du. Alle som løper mye har lav fettprosent, selv er jeg 47 og løper ca 25-30km i uka, og er normalt slank, dog ikke like slank som deg, men du løper jo mer da :-)

Sannsynligvis har du kanskje D3 mangel, som så mange på denne årstiden, da blir man slapp, så om ikke du har tatt denne prøven så bør du gjøre det. Vi får ikke nok sol i dette landet vinterstid, derav har nesten alle mangel nå, dersom man ikke reiser ofte til Syden. Ta store tilskudd D3, vet mange som har blitt mye bedre av dette.

Anonymkode: d16aa...d09

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du befinner deg i et farlig grenseland mtp på anoreksi, det er helt sikkert. All honnør til legen din for å ta dette på alvor. Mange leger ville ikke brydd seg.

Man får ikke anoreksi av å være tynn. Anoreksi er en psykisk sykdom.

Anonymkode: 3e44c...b12

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og TS uttrykker en del ting som gjør at jeg mener hun er i et grenseland.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 3e44c...b12

Jo. Man har anoreksi når man er for tynn. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo kjent at løpere har lav fettprosent Og anoreksi er en psykisk sykdom. Jeg er jo opptatt av sunn mat, men det er fordi jeg er opptatt av kosthold fordi jeg trener mye.

Men skal ta noe vitamintilskudd og tran, for tror noen ganger kostholdet mitt er litt for ensidig.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Sunniva84 skrev:

Det er jo kjent at løpere har lav fettprosent Og anoreksi er en psykisk sykdom. Jeg er jo opptatt av sunn mat, men det er fordi jeg er opptatt av kosthold fordi jeg trener mye.

Du skriver også at du synes lav fettprosent er fint og at du ikke ønsker å legge på deg.

• Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sunniva84 skrev:

Men skal ta noe vitamintilskudd og tran, for tror noen ganger kostholdet mitt er litt for ensidig.

Hvorfor vil du ikke høre på det legen har å si? Du er i grensland for anoreksi, og da begynner tankene rundt egen vekt å bli fordreid. Ingenting av det du argumenterer med her utelukker at legen har rett.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Sunniva84 skrev:

Hvis kostholdet ditt er for ensidig, så gjør du noe med kosten. Ikke tilskudd av vitamin og tran. Er du redd for ekstra kalorier?

• Liker 2
Gjest incognita
Skrevet

Dersom en overvektig måtte ta av seg på overkroppen for undersøkelse av eksempelvis en føflekk, og legen kommenterte overvekt og mente at dette må følges opp, er det da ok? Det kan oppleves like sårt for en som er undervektig.

Det er faktisk temmelig strenge retningslinjer for hvordan man som lege skal tilnærme seg pasienter hvor man mistenker problemer med under- eller overvekt. Det skal være tungtveiende grunner til at legen skal initiere en samtale om vekt og problemer med mat dersom pasienten selv ikke påpeker dette, og jeg synes ikke det høres ut som at de kriteriene var oppfylt i dette tilfellet. Da burde legen ha påpekt det langt før pasienten sto der uten overdel på. 

Skrevet
1 minutt siden, incognita skrev:

Dersom en overvektig måtte ta av seg på overkroppen for undersøkelse av eksempelvis en føflekk, og legen kommenterte overvekt og mente at dette må følges opp, er det da ok? Det kan oppleves like sårt for en som er undervektig.

Det er faktisk temmelig strenge retningslinjer for hvordan man som lege skal tilnærme seg pasienter hvor man mistenker problemer med under- eller overvekt. Det skal være tungtveiende grunner til at legen skal initiere en samtale om vekt og problemer med mat dersom pasienten selv ikke påpeker dette, og jeg synes ikke det høres ut som at de kriteriene var oppfylt i dette tilfellet. Da burde legen ha påpekt det langt før pasienten sto der uten overdel på. 

Jeg håper nesten at du tuller.

Hun tok av seg for at legen skulle se føflekkene. Forøvrig har legen gjort akkurat det kan skal i dette tilfellet  og følger henne opp. Kjempebra! 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, incognita skrev:

Det skal være tungtveiende grunner til at legen skal initiere en samtale om vekt og problemer med mat dersom pasienten selv ikke påpeker dette, og jeg synes ikke det høres ut som at de kriteriene var oppfylt i dette tilfellet.

Jeg er uenig. Her har kegen gjort jobben sin på en eksemplarisk måte.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...