Gå til innhold

Hvordan lager dere viltgryte?

Anbefalte innlegg

Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg lagde det her om dagen men ble ikke fornøyd med smaken, smakte for lite rett og slett. Skal sies det var en del rømme i den noe som kanskje er grunnen,men lurte på om det er noen som har noen smakfulle tips? Vil gjerne lage fra bunnen, uten rømme også hvis det er mulig. Takk! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først steker jeg kjøttet i en stor gryte, tar kjøttet ut og legger det til siden. Ev kan du steke kjøttet i en stekepanne mens resten putrer og koke ut av panna og ha det oppi gryta.

Så steker jeg løk og hvitløk i gryta. Når den er blank tilsetter jeg vann. Så kutter jeg opp masse grønnsaker, etter smak og sesong, og har oppi gryta etterhvert som de er klare. 

Så tilsetter jeg brunet mel, kjøttbuljong og diverse krydder: ca 1-2 ss hakkede einebær, 1 ss paprikapulver, 1/2 ts kajennepepper, 1-2 ts pepper, 1 ss tørket selleriblad. Ofte tilsetter jeg også 1 ss soyasaus eller noen skiver brunost. Brunet mel er mel brunet i tørr panne, jeg lager et syltetøyglass i slengen så jeg slipper å lage brun saus fra bunnen hver gang.

Når det er noen minutter til grønnsakene er ferdige tilsetter jeg kjøttet og lar det koke seg mørt. Vanligvis er alt viltkjøttet vårt ganske mørt (katten får de seigeste bitene), men hvis det er seigt lar jeg det koke hele koketiden. Til slutt tilsetter jeg rømmen og serverer.

• Liker 1
Skrevet

Ca 4dl vann med en kjøttbuljong i en kjele, ha i 2-3 laurbærblader og 10 stk einebær, sett på det på koking
Stek ca 500g viltkjøtt i panna, ha på ønsket mengde salt og pepper, tilsett ca 3dl vann på slutten og la det koke i 5ish min.
Hell det over i kjelen med buljongvann.
Stek løk og hvitløk, ha over i kjelen.
Stek sopp, ha over i kjelen.
Stek bacon, ha over i kjelen. 
Kok ut panna med 1-2 dl vann, 2-3 min, ha over i kjelen. 
Tilsett en 3-4 dl fløte og en 2-3 dl rømme, rør ut. La putre så lenge man gidder å vente. Smak til med salt og pepper
Hvis den er litt tynn, tykk den med maizena eller 1spiseskje potetmel i 1dl kaldt vann. 

Det er sånn jeg lager den. 

• Liker 1
Skrevet

Toro viltgryte som base. Deretter kan du har oppi det du måtte ønske av kjøtt, sopp, brunost osv. Kjempegodt!

Anonymkode: fd88b...b42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...