Gå til innhold

"Du går jo bare på NAV, du har da ingen grunn til å være sliten"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne setningen servert av ei venninne i dag. Jeg er ung og arbeidsledig (aktivt arbeidssøkende) og vi møttes i dag og da sa jeg at jeg hadde følt meg så utrolig sliten i det siste. Sover mye, mye kvalm, vondt i hodet og kroppen, svimmel og føler meg rett og slett ikke i formen. Sa at jeg vurdert å bestille en legetime og ta noen prøver. Da sa hun at sånne som meg, som ikke hadde jobb, ikke visste hva det var å være sliten.. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det såret meg veldig.. 

Anonymkode: 82ff8...41a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, når hun eventuelt blir sykemeldt og begynner å klage så er det jo bare å si til henne at hun som har en jobb å gå til må slutte med den der sytingen. 

Skrevet

Kanskje venninnen din trodde du kun mente vanlig sliten, og ikke var interessert i å høre om det eller noe annet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i en del år etter studiene, før jeg ble arbeidsledig. 

Og ja, man blir sliten av å jobbe. Men man tjener penger, slipper å bekymre seg, kommer seg ut døra hver dag og har en grunn til å stå opp.

Tror aldri jeg har vært så langt nede og psykisk sliten som den perioden jeg var arbeidsledig. Det gjør virkelig noe med selvtilliten.

Anonymkode: dd80c...cfb

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, når hun eventuelt blir sykemeldt og begynner å klage så er det jo bare å si til henne at hun som har en jobb å gå til må slutte med den der sytingen. 

Jeg er ikke sykmeldt, men arbeidsledig. Jeg kunne aldri ha sagt noe sånt, jeg respekterer andre mennesker. 

1 minutt siden, Adara skrev:

Kanskje venninnen din trodde du kun mente vanlig sliten, og ikke var interessert i å høre om det eller noe annet?

Jeg presiserte at jeg var mer sliten enn vanlig, og at jeg følte at ting ikke var som de skulle. Jeg klager aldri over situasjonen min, og snakker ikke om jobbsøking og klager over det med mindre noen spør. 

TS. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykmeldt, men arbeidsledig. Jeg kunne aldri ha sagt noe sånt, jeg respekterer andre mennesker. 

TS. 

Ja, ja, men da får du bare la den der venninnen din kjøre over deg også da.

Skrevet

Kan forstå det på en måte, hun er sikkert veldig sliten og når noen påpeker det uten arbeidsdager så kan det sikkert virke rart.

Anonymkode: 962d8...aec

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk denne setningen servert av ei venninne i dag. Jeg er ung og arbeidsledig (aktivt arbeidssøkende) og vi møttes i dag og da sa jeg at jeg hadde følt meg så utrolig sliten i det siste. Sover mye, mye kvalm, vondt i hodet og kroppen, svimmel og føler meg rett og slett ikke i formen. Sa at jeg vurdert å bestille en legetime og ta noen prøver. Da sa hun at sånne som meg, som ikke hadde jobb, ikke visste hva det var å være sliten.. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det såret meg veldig.. 

Jeg er i samme situasjon som deg. Arbeidsledig, men aktivt søkende. Har gått hjemme i snart 4 måneder.

Det at du sliter med helsen, tror jeg kan ha noe med at du ikke har jobb. Jeg har samme symptomene som deg, men jeg tror det kommer av å gå hjemme. Ubevisst sliter det nok mer både psykisk og fysisk enn vi aner. 

Ønsker deg lykke til og håper at du kommer i jobb om ikke lenge :) 

Anonymkode: b9535...d39

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i en del år etter studiene, før jeg ble arbeidsledig. 

Og ja, man blir sliten av å jobbe. Men man tjener penger, slipper å bekymre seg, kommer seg ut døra hver dag og har en grunn til å stå opp.

Tror aldri jeg har vært så langt nede og psykisk sliten som den perioden jeg var arbeidsledig. Det gjør virkelig noe med selvtilliten.

Anonymkode: dd80c...cfb

Ja, man blir jo deppa og nedstemt av å være arbeidsledig, men dette tror jeg er noe mer. Forstår heller ikke vitsen med å spørre hcordan det går med livet og helsa, hvis man har tenkt å svare frekt. Og hvis jeg er sliten pga det psykiske, skal ikke det være greit selvom jeg ikke er i jobb? 

8 minutter siden, O.G. skrev:

Ja, ja, men da får du bare la den der venninnen din kjøre over deg også da.

Jeg har ikke så mange venninner, så tror ikke det er noe godt sjakktrekk å være frekk med de få jeg har. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan forstå det på en måte, hun er sikkert veldig sliten og når noen påpeker det uten arbeidsdager så kan det sikkert virke rart.

Men hvorfor spurte hun hvis hun ikke tåler svaret? Og kan man kun være sliten av å være i jobb, får ikke arbeidsledige få lov til å være sliten? 

Jeg er i samme situasjon som deg. Arbeidsledig, men aktivt søkende. Har gått hjemme i snart 4 måneder.

Det at du sliter med helsen, tror jeg kan ha noe med at du ikke har jobb. Jeg har samme symptomene som deg, men jeg tror det kommer av å gå hjemme. Ubevisst sliter det nok mer både psykisk og fysisk enn vi aner. 

Ønsker deg lykke til og håper at du kommer i jobb om ikke lenge :) 

Det er uten tvil noe psykisk som ligger bak, men det må da være lov å være sliten selvom man ikke jobber? 

TS. 

• Liker 3
Skrevet

!an kan bli sliten av en usikker fremtid. 

Anonymkode: 23438...b94

Skrevet

Jeg har aldri følt meg så sliten som når jeg har hatt fødselspermisjon. Mangelen på rutiner og input er drepen.

Men når man er arbeidssliten så ser man plutselig ikke så klart på det lenger ;) Man tror at "hjemmeværende" har så mye mer overskudd. Sannhet med modifikasjoner.

Det er uansett sårende å bli kritisert/ ikke forstått.

• Liker 3
Skrevet

Man har ett liv, det livet er veldig kort, livet ER mye mye mer enn nødvendigvis jobb. Hva med å nyte det? finn på ting du ellers ikke har tid til, gå i naturen, ta kurs, lær nytt språk, bli besøksvenn for eldre? mulighetene er mange, hvis du bare griper de.

Tar man hva som helst av arbeid tror jeg også man kan ha litt arbeid å gå til,de trenger alltid folk i baernehager og på sykehjem.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

!an kan bli sliten av en usikker fremtid. 

Anonymkode: 23438...b94

Ja, det skal være sikkert og visst. Og det er vel lov, er det ikke? 

14 minutter siden, MapleSirup skrev:

Jeg har aldri følt meg så sliten som når jeg har hatt fødselspermisjon. Mangelen på rutiner og input er drepen.

Men når man er arbeidssliten så ser man plutselig ikke så klart på det lenger ;) Man tror at "hjemmeværende" har så mye mer overskudd. Sannhet med modifikasjoner.

Det er uansett sårende å bli kritisert/ ikke forstått.

Jeg forstår selvsagt at det kan være vanskelig for en i arbeid (og som alltid har vært i arbeid) at det kan virke ganske søkt at en "som bare går hjemme hele dagen" kan være sliten. Men tror ikke hun forstår hvor slitsomt det er å leve i usikkerhet. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ett liv, det livet er veldig kort, livet ER mye mye mer enn nødvendigvis jobb. Hva med å nyte det? finn på ting du ellers ikke har tid til, gå i naturen, ta kurs, lær nytt språk, bli besøksvenn for eldre? mulighetene er mange, hvis du bare griper de.

Tar man hva som helst av arbeid tror jeg også man kan ha litt arbeid å gå til,de trenger alltid folk i baernehager og på sykehjem.

Jeg er flink til å gjøre noe annet enn å bare skrive søknader, jeg går på tur med hunden min, husarbeid, matlaging, leser bok osv. 

Jeg kan ikke jobbe i barnehage, og sykehjemmet har ingen jobb til meg :/ 

TS. 

• Liker 1
Skrevet

Flott skrevet :) 

Er selv blitt arbeidsledig å følte meg nedstemt, sliten, slet med å sove. Tok kontakt med fastlegen min for å få noe for søvnproblemene mine. Forklarte situasjonen om arbeidsledigheten osv. Legen gav meg de samme rådene du som skriver over.

I steden for å grave meg ned, måtte jeg se muligheter. Gjøre de tingene jeg ikke har tid til å gjøre når jeg jobber. Feks. gå turer, trene, besøke folk....rett å slett leve litt.

Skrevet

Skaff dere enn jobb da. Om det så er i butikk/kiosk. Sliten er vi alle, å med mindre du har en diagnose, så er det ikke synd på deg.

Anonymkode: 93345...4ee

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff dere enn jobb da. Om det så er i butikk/kiosk. Sliten er vi alle, å med mindre du har en diagnose, så er det ikke synd på deg.

Anonymkode: 93345...4ee

Ærlig talt! Du er jo helt på føkking jordet. :fart2:

Ts,Selfølgelig kan du være "frekk"/ærlig  tilbake. Om venner ikke tåler å høre sannheten, så er de ikke venner, enkelt og greit. Du må bli litt tøffere. Det er desverre slike folk som venninen din, og personer over her, som aldri har vært i den situasjonen og kan utvikle det lille nivå av empati og forståelse for hva det gjør med en person. Jobbsøking blir betegnet som en  fulltidsjobb, nettopp fordi det er det, og mer. I tillegg må man håndtere det psykiske presset det er å gå i uvisse. Det er en stor sjans for at dine symptomene kan være resultat av dette. Og be veninnen din kommer med noe konstruktivt eller holde kjeft.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Skrevet

Det er tøfft å være arbeidssøker. Jeg var det et år. Og jeg sto virkelig på for å få jobb. Gikk på arbeidssøkerkurs, og troppet opp personlig på den ene bedriften etter den andre med grundig forarbeid. Selv om jeg gjorde en god jobb, så følte jeg meg virkelig verdiløs mens dette pågikk, og det stjal energi fra meg. Jeg burde jo fått unnagjort alt mulig når jeg likevel hadde fri dagen lang. Men jeg fikk lønn for strevet. Nå har jeg fått jobben jeg ville ha, og jeg merker det at det gir meg selvtillit og energi. Selv om jeg enkelte morninger skulle ønske jeg var arbeidsledig og kunne sove videre. Men så vet jeg innerst inne at denne jobben gir meg glede og det er deilig å få jobbe med det jeg er utdannet til, og få vise hva jeg kan og ha samtaler med andre om andre ting enn "hvordan går det med arbeidssøkingen da?" eller "Hva gjør du på hele dagene da?"

Anonymkode: bd81c...b4e

• Liker 2
Gjest FruPotter
Skrevet

Skjønner deg godt! Det er noe annet å være sliten fra jobb og å være sliten fra å bare sitte hjemme, uten mål og mening. Og ja, man kan gjøre mer ut av det og finne på ting. (Jeg er også arbeidsledig for øyeblikket). Men likevel kommer det stresset av å ikke ha jobb, stresset om økonomien som ikke går så bra, og man føler likevel at man ikke har et mål eller en mening. Føler at alle andre jobber hardt og kommer seg videre i livet, mens jeg sitter her på ræv, gjør det jeg vil. Det føles ikke rettferdig på en måte. Og pga de bekymringene kommer hodeverk og muskelsmerter, stress og hele pakka. Føler meg mer sliten NÅ enn da jeg jobbet. Selv de mest fysisk krevende jobbene jeg har vært i var bedre enn dette!

Men vi må holde håpet oppe da! :D 

Skrevet

Trodde at var man sliten så var man sliten, jeg.

Men hvis man ikke har "lov" så er man visst ikke det.

Det er jo egentlig en veldig kjekk kur: når man er sliten så spør man bare noen om man har "lov" til å være det, og hvis de svarer "nei" så går det helt enkelt over!  

Fader, at ingen har tenkt på det før!

• Liker 7
Skrevet

Nå høres jo du ganske aktiv ut, men jeg har nå vært sykemeldt i 5 uker, operet i ankel så går på krykker. Men sitter egentlig bare på sofaen og ikke gjør en dritt, hver dag. Før det jobba jeg 7-15 hver dag fysisk jobbing hvor jeg står i hvertfall syv timer daglig. Men fyttigrisen så sliten og lat jeg har blitt av å gjøre så lite, har nada energi, føler meg mye crappy og til tider verkete i kroppen. Matlysten har blitt dårlig. Nå kan krykkene straks kastes og jeg gleder meg til å kunne bevege meg lettere og komme tilbake til jobb( noe som kommer til å bli tungt) er generelt mye mer sliten og merker det går utover syken. Skjønner at jobb og at man holder seg sysselsatt er viktig! 

Anonymkode: 89834...df8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...