AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 Jeg fikk mensen i dag. Hadde ikke noe smerter tidlig på dagen, så jeg tenkte jeg skulle jogge en tur. Fikk jogget 2,5 km før jeg fikk skikkelig intense magesmerter, ble kvalm og svimmel, så vidt jeg klarte å sto oppreist. Jeg er i god fysisk form og hadde spist tilstrekkelig, så det handlet ikke om det. Men jeg hadde alltid trodd at trening skulle hjelpe på menssmerter, og ikke gjøre det verre? Det var så vidt jeg klarte å komme meg hjem, og jeg lå i fosterstilling i en halvtime før jeg var tilbake til normalen. Pleier dere andre å trene under mensen? Anonymkode: 5730c...df0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Spørsmålet er årsaken til menssmerter. I følge eksperter som jobber med menssmerter og endometriose så skal ikke mensen gjøre mer vondt enn at det forsvinner med to Ibux eller paracet. Gjør ikke smertene det, er det grunn til å igangsette utredning. Anonymkode: 4fde0...738 1
Tirilns Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Jeg trener mye styrke- og kondisjonstrening. Har aldri opplevd at menstruasjonssmertene har blitt bedre av trening. Nå har jeg heldigvis aldri slitt med kjempesterke smerter, men jeg kjenner jo at det er ubehagelig under perioden. Jeg trener i hvert fall som normalt, med unntak av de tyngste intervalløktene - de hender det jeg dropper om det blir for ubehagelig
Gjest willma Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 Jeg synes heller ikke at menssmerter blir bedre av trening, men ikke værre heller.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk mensen i dag. Hadde ikke noe smerter tidlig på dagen, så jeg tenkte jeg skulle jogge en tur. Fikk jogget 2,5 km før jeg fikk skikkelig intense magesmerter, ble kvalm og svimmel, så vidt jeg klarte å sto oppreist. Jeg er i god fysisk form og hadde spist tilstrekkelig, så det handlet ikke om det. Men jeg hadde alltid trodd at trening skulle hjelpe på menssmerter, og ikke gjøre det verre? Det var så vidt jeg klarte å komme meg hjem, og jeg lå i fosterstilling i en halvtime før jeg var tilbake til normalen. Pleier dere andre å trene under mensen? Anonymkode: 5730c...df0 Jeg føler at kroppen blir mindre oppblåst og at jeg samler mindre vann dersom jeg trener når jeg har mensen Anonymkode: 8fe9a...5e6
muffinshaker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Nei ærlig talt, trening hjelper IKKE på mine menssmerter (der og da). Men jeg ser for meg at trening i hverdagen kan gjøre kroppen sterkere og bedre rustet, slik at den på sikt kan gjøre plagene ved mensen mindre. Men der og da? Er du gal!!! 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk mensen i dag. Hadde ikke noe smerter tidlig på dagen, så jeg tenkte jeg skulle jogge en tur. Fikk jogget 2,5 km før jeg fikk skikkelig intense magesmerter, ble kvalm og svimmel, så vidt jeg klarte å sto oppreist. Jeg er i god fysisk form og hadde spist tilstrekkelig, så det handlet ikke om det. Men jeg hadde alltid trodd at trening skulle hjelpe på menssmerter, og ikke gjøre det verre? Det var så vidt jeg klarte å komme meg hjem, og jeg lå i fosterstilling i en halvtime før jeg var tilbake til normalen. Pleier dere andre å trene under mensen? Anonymkode: 5730c...df0 Menssmerter er typisk kramper (uavhengig av årsaken til krampene). Kroppen din forsøker kvitte seg med en ok mengde størknet blod samtidig som den håndterer relativt store hormonelle omveltninger. Kramper funker ikke nødvendigvis godt sammen med aktivitet. Jeg går på p-piller som forhindrer alt bortsett fra de letteste, mest håndterbare kramper. Men jeg trener ikke de to første dagene under mensen. Min kropp reagerer på aktivitet, stress og kulde med anspente muskler. Anspente muskler + kramper er en virkelig, virkelig dårlig kombo. Trening hjelper nok noen få der og da. For kvinner flest hjelper det på sikt. Og trolig kun ved at økt muskelkontroll gir - økt muskelkontroll og fysisk styrke gir økt smerteterskel. Sånn der og da er trikset: store mengder vann og varme (begge deler er veldig mye mer effektivt enn smertestillende). Anonymkode: b16e0...31f
Kara W Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 For meg så hjelper det med en rolig spasertur mens smertene holder på. Hvis jeg orker å komme meg ut, da. Men trening med menssmerter er helt uaktuelt. Trening av magemuskler i det hele tatt under mensen gjør også ting mye verre, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde smerter (jeg får ikke smerter hver måned).
Gjest Egiett Skrevet 21. februar 2016 #9 Skrevet 21. februar 2016 For min del unngår jeg i alle fall å løpe de første dagene, da det for min del setter i gang smertene. Men om jeg trener regelmessig, i kombinasjon med et sunt kosthold, er jeg tilnærmet smertefri under mensen
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 Jeg trener heller ikke de to første dagene i mensen, har en generell følelse av ubehag i kroppen (i tillegg til kramper osv) som gjør at jeg er på grensen til kvalm og det kjennes ut som jeg har litt feber. Dessuten føles det ut som om leddene er løsere, så jeg tar rett og slett ikke sjansen på trening. Anonymkode: 11f27...487
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 For meg hjalp det å være aktiv før mensen for å begrense menssmertene. Dvs, hvis jeg i dagene før holdt meg i ro pga sykdom eller ferie ble jeg liggende og vri med i smerte, mens jeg vanligvis klarte å fungere nesten normalt med smertestillende. Når det først var i gang måtte jeg ta det litt mer med ro, men lett magetrening eller spasertur kunne lindre litt. Hardere aktivitet gjorde bare ting verre, og kunne føre til blodtrykksfall. Det som virkelig hjalp var p-piller og senere p-ring. Mindre blødninger, nesten ingen smerter, og nå har jeg hoppet over hele tullet i flere år. Anonymkode: db2bd...f30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå