Thomasine Skrevet 15. oktober 2004 #1 Skrevet 15. oktober 2004 Barna skal feire Halloween! I den forbindelse leter vi etter noe de skal si når de banker på dørene... :klø: Blir ikke riktig å si "bank eller brennevin?"... "Knask eller knep"... er litt kjedelig :-? Hva sier dere/deres barn?! ...og la ikke dette være et påskudd for atter engang fortelle hva en synes om tradisjonen... :-? Det er greit om dere ikke feirer eller ikke liker dagen... :-)
Cand alt Skrevet 15. oktober 2004 #2 Skrevet 15. oktober 2004 Tja dere kan jo oppfordre barna deres til å si det andre barn gjør. GI oss godteri eller så pepprer vi vinduet ditt med egg eller mobber deg i to uker fremover. Heia dagens foreldre.
Thomasine Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2004 Tja dere kan jo oppfordre barna deres til å si det andre barn gjør. GI oss godteri eller så pepprer vi vinduet ditt med egg eller mobber deg i to uker fremover. Heia dagens foreldre. Uffda.... Da måtte noen kommentere akkurat det jeg kom vedkommende i forkjøpet på... :-? Kunne du ikke bare latt det være?! Du gjør sikker noe jeg aldri ville gjort! Ha en fortsatt god helg!!
Litz Skrevet 15. oktober 2004 #4 Skrevet 15. oktober 2004 Vel, jeg syns Nemi sin versjon av trick or treat var bra jeg da; Digg eller deng! Forøvrig syns jeg Halloween er tåpelig, og ble importert hit fra USA bare for at handelsstanden skal tjene mer penger.... akkurat som med Valentines Day. 1
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #5 Skrevet 15. oktober 2004 barna skal ikke si noe de før de er kledd som julebukker og synger julesanger i utbytte for to mandariner litt nøtter og gotteri hos naboen. Heregud Svenskene feirer påske på denne måten med påsk kjerringer skal vi starte med dette også eller? Syntes det går for langt jeg..... Min dør er stengt så jeg gir en f**** i hva ungene sier
Litz Skrevet 15. oktober 2004 #6 Skrevet 15. oktober 2004 Min dør er stengt så jeg gir en f**** i hva ungene sier Amen! :-) Kunne ikke falle meg inn å åpne døra for naboens snørrunger som står og tigger godteri. :-?
Gjest Starya Skrevet 15. oktober 2004 #7 Skrevet 15. oktober 2004 Hm, variantene jeg har hørt er knask eller knep, godteri eller trolleri (stammer fra påskeheksene?), og en til som jeg ikke klarer å komme på. Skulle det forville seg noen unger hit som jeg bor, så kan det hende det vanker noe. Alternativt åpner jeg ikke døra. (Hvis jeg blir litt for godtesjuk selv kvelden før.. )
Cand alt Skrevet 15. oktober 2004 #8 Skrevet 15. oktober 2004 Uffda.... Da måtte noen kommentere akkurat det jeg kom vedkommende i forkjøpet på... :-? Kunne du ikke bare latt det være?! Du gjør sikker noe jeg aldri ville gjort! Ha en fortsatt god helg!! Nei, kan ikke la være. Noen ting blir fordummende hvis man ikke sier noe.
Kittykat Skrevet 15. oktober 2004 #9 Skrevet 15. oktober 2004 La de som vil, feire halloween. Det trengs ikke kommentarer eller noe på det. Hvis noen ikke liker halloween så er det bare til å la være å feire den. Vi kommer iallefall til å feire den så lenge vi lever. Jeg elsker denne feiringen. Det er heller ikke verdens undergang om ungene ringer på dørene og sier "knask eller knep" eller synger en julesang. Begge tingene går ut på det samme. Jeg håper det kommer unger på dørene her jeg når den tid kommer
Thomasine Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2004 Nei, kan ikke la være. Noen ting blir fordummende hvis man ikke sier noe. Ja, bare kommenter i vei! Men start en egen tråd, davel!! Som en annen gjorde etterhvert! Jeg blåser langt i hva andre mener om selve Halloween, og jeg gidder heller ikke forsvare vårt valg av feiring! Ville bare ha svar på MITT spørsmål, og hvis jeg har interesse av det kunne jeg heller gått inn i en ANNEN tråd og lest om dine og mange andres meninger...
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #11 Skrevet 16. oktober 2004 La de som vil, feire halloween. Det trengs ikke kommentarer eller noe på det. Hvis noen ikke liker halloween så er det bare til å la være å feire den. Vi kommer iallefall til å feire den så lenge vi lever. Jeg elsker denne feiringen. Det er heller ikke verdens undergang om ungene ringer på dørene og sier "knask eller knep" eller synger en julesang. Begge tingene går ut på det samme. Jeg håper det kommer unger på dørene her jeg når den tid kommer Å nei, det blir ikke det samme, må vite. Julebukker har vi jo hatt siden VI var små. Halloween som vi kjenner den i dag, kommer jo fra USA. Og DET skal vi ikke ha noe av. Skjerpings folkens - hva er dere redd for? UNGENE synes dette er kjempegøy, og jeg unner dem gleden av hele mitt hjerte!! Hos meg får de alltid godteri.... men i år får jeg nok ikke besøk, for jeg har flyttet i blokk med dørtelefon.... hmmm
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 Nei, kan ikke la være. Noen ting blir fordummende hvis man ikke sier noe. Og da virker du smartere med sånne kommentarer? Hæ??
Andrine22 Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 Amen! :-) Kunne ikke falle meg inn å åpne døra for naboens snørrunger som står og tigger godteri. :-? Helt enig! Altså, jeg liker barn, og de er velkomne til å gå julebukk hos meg, men det er nok! Blir for dumt å skape nye tradisjoner ved å herme etter amerikanerne fordi ungene skal få enda mer godteri. Får de ikke nok i dag da liksom?!? Nei, takke meg til gode gamle tradisjonsrike julebukk...
Gjest Madam Felle Skrevet 16. oktober 2004 #14 Skrevet 16. oktober 2004 Hvorfor har ikke folk her inne respekt, for trådstarters ønske? Trådstarter lurer på hva barna skal si, og flere av dere MÅ bare kommentere hva dere mener om den tradisjonen. Kan dere bruke den tråden der de tar for seg akkurat det, i stedet for å ødelegge denne? http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...light=halloween Syns dere er så respektløse som det går an å bli, men dere er kanskje stolt av det :evil: og spesielt folk som kaller barna for snørrunger, virkelig voksent sagt. Og til trådstarter: jeg ahr desverre ikke noen gode råd å komme med, men håper barna får en koselig Halloween .
søndagsengel? Skrevet 19. oktober 2004 #15 Skrevet 19. oktober 2004 Min venninne og jeg gikk halloween på slutten av barneskolen. Vi laget et rim som vi sa i kor når folk åpnet dørene (og jeg husker det faktisk ennå): Vi lister og vi trasker, vi gjemmer oss bak masker. Vi kom og ringte på døren din fordi at i dag er det halloween. Vi gir deg knep om du ei gir oss knask, så skynd deg inn, vær rask! Hent noe godt til kurven vår, så skal det gå deg godt i år! Kanskje litt langt å lære for små barn, men jeg tror nok det vanket litt ekstra godteri den gangen fordi vi ikke bare sa "knep eller knask"! 1
lille mor Skrevet 19. oktober 2004 #16 Skrevet 19. oktober 2004 At ungene finner på slike ting er bare positivt, de sitter nok inne med tv-spill og tv fra før. Min 9 åring sier: godteri eller lureri?!! Kler seg ut som et skummet monster og har det helt knall. Og kommer hjem med masse godteri som han deler med lillebror. Men jeg kan jo forstå de som ikke unner ungene disse gledene, for det er jo ikke en norsk tradisjon. Skjerpings folkens, vi snakker tross alt om unger.
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #17 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg syns lureri eller trolleri var søt jeg. En annen liten kommentar: Mannen min er fra Canada, og vi var der under Halloween ifjor. En vesentlig ting med Halloween-feiringen som vi ikke har fått med oss her i Norge er at man bare skal ringe på hos de som har Halloween-pynt utenfor huset/døren. De som ikke har det, de feirer ikke Halloween, og de lar man være. Kan jo være greit å ikke utsette barna for sure og sære anti-Halloween voksne.... I Canada er foreldrene med barna rundt, de står gjerne i bakgrunnen og sjekker at alt går greit, samt undersøker etterpå om godteriet er ok. (Litt andre forhold der borte enn i Norge) Det var utrolig artig å oppleve den dagen der, og for de voksne vanket det også godbiter enkelte steder. Noen hadde laget kanapeer og andre småretter, andre ga bort små glass med vin å varme seg på etc. Dette var jo gjerne folk i nærmeste nabolag, så det var en veldig sosial og koselig begivenhet som ble avsluttet med fyrverkeri.
Piarina Skrevet 22. oktober 2004 #18 Skrevet 22. oktober 2004 Var meg som var "gjest" i innlegget over, glemte å logge inn.
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2004 #19 Skrevet 23. oktober 2004 Ungene kan si akkurat hva de vil for jeg åpner ikke døren! Synes Halloween og Valentines day er tåpelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå