cece01 Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 Valpene jeg har ventet på er født, og veier nå for og imot dagen lang på hva jeg skal gjøre. Grunnen er at det er engelsk bulldog valper, og etter å ha lest alt det negative folk skriver om de på nett er jeg nå i tvil. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke en hund jeg må ta med til dyrlegen titt og ofte med forskjellige plager, jeg har råd til å ha hund, men å bruke mange tusen i året på dyrlege er jo noe alle vil unngå. Faren er en champion og klarert for hjerte og patellaluxasjon, moren har jeg ikke lest noe om enda men hun virker bra form og lite med folder i ansiktet som de fleste har, valpene leveres med helseattest, registrert i nkk og alle papirer i orden. Hjertet mitt sier Engelsk bulldog, men fornuften gjør at jeg håper at jeg kan få noen tips og råd om denne rasen og hva jeg bør gjøre?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Skaffer du deg forsikring halverer du vel dyrelegekostnadene? Utover det gidder jeg ikke å ramse opp alle grunnene til å ikke velge rasen, de kan du vel nå. Anonymkode: 0954f...c1e 2
Surriball Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Du må ikke finne på å kjøpe engelsk bulldog. Du kjøper en syk hund som vil lide masse og du støtter opp om avl på ekstremiteter. Det er veldig uetisk. 7
Million Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 (endret) Jeg ville faktisk styrt unna. Engelsk bulldog er også veldig dyr rase å forsikre, nettopp fordi forsikringsselskapene vet at de sliter med talløse helseplager, hvorav pusteproblemer er en av de alvorlige. De får lett heteslag om sommeren, ettersom de sliter med å klare og puste godt nok i varmen. Og det er jo pustingen (pesing med tunga ute) som avkjøler en hund. Jeg får helt vondt i hjertet av å se og høre på en engelsk bulldog som peser og sliter med å få i seg nok oksygen.... Keisersnitt hos engelsk bulldog dekkes faktisk ikke av forsikringen, fordi det er en så vanlig plage at de ikke klarer å føde selv pga overdimensjonerte hodeskaller på valpene og trangt bekken. Det er noe virkelig, virkelig, galt når en hunderase begynner å slite med å føde sine valper på naturlig, normal måte....! Derfor koster en engelsk bulldog gjerne 25.000 kroner, fordi oppdretter må dekke inn utgiftene til keisersnittet han/hun måtte betale selv. Er enig med deg at det er en kul rase, og de er artige skruer. Men alle helseplagene deres gjør at jeg ligger langt, langt unna. Har rett og slett ikke råd til alle veterinærutgiftene og den dyre forsikringen. Min egen hund, en shetland sheepdog, er en av de billigere å forsikre, og den er nå oppe i nesten 3000 i året. Siste regningen kom i dag, og de hadde skrudd opp prisen med over to hundre kr i forhold til sist.... Aner ikke hva en bulldog koster å forsikre, men det skulle ikke forundre meg om det var bortimot det dobbelte...! Ja, de er kjent for sine helseplager, og dette er en risiko forsikringsselskapet tar seg betalt for. Det er jo også en egenandel, iallefall i Agria, som er to-delt. Mange besøk til veterinæren som alle ligger rett under egenandelsbeløpet på noen tusen blir dyrt i lengden det også, med en rase som er kjent for kroniske og medfødte plager. Det skal vel nevnes at man KAN ha flaks og ende opp med en relativt frisk engelsk bulldog, som klarer greit å puste selv. Men jeg tror de er i sørgelig mindretall, og vil være unntakene som bekrefter regelen. Endret 19. februar 2016 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Jeg sier kjør på! Ja, du kan være uheldig og få en syk hund, men det kan du med alle andre raser også. Bare fordi denne rasen har mange plager, behøver ikke det å bety noe. Skaff deg forsikring!!! Følg hjertet, hvis ikke så vil du angre. Jeg har også en rase som kan slite med mange helsemessige ting, men jeg har ikke angra et sekund og skal få meg en ny valp av samme rase som jeg allerede har om bare noen uker Lykke til med valget Anonymkode: 4c018...608
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Så du vet ikke engang hvordan mora er? Du bare vet at faren er champion, og antar fordi det har oppdretter fortalt deg? Ikke noe mer info? Ikke helt seriøst... For ikke å snakke om den mengden helseproblemer de hundene har. Er det en type hund som er avla til hælvette, så er det bulldogger, mopser og andre brachiocephalice typer som de kalles - der nesen er så liten at det fører til svelge-og pusteproblemer. Å kjøpe en slik rase opprettholder en etterspørsel for syke hunderaser. Finn deg heller en rase som passer deg som person! Er du mye aktiv i fjellturer osv? Eller mer en sofaperson som vil ha kosehund? Det er mange hundegrupper på FB som du kan spørre og få hjelp med. Som dyrlegestudent vil jeg fraråde deg å kjøpe en slik hund, pga. de mange operasjonene jeg ser ukentlig på universitetet med hunder som ikke får puste pga. eiere som "bare måtte ha en slik, de er jo så søte" eller "(sett inn annen grunn her)". Ikke støtt det, vær så snill.
cece01 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2016 Det er synd at en rase blir så ødelagt at man blir frarådet å kjøpe de, håper dette kan forandre seg med årene, jeg velger nok å ikke kjøpe en engelsk bulldog nå pga dette. Jeg ønsker ikke en hund som krever masse aktivitet hver dag. Helst en med moderate krav, men som kan tåle lange turer og ikke altfor vanskelig å dressere ønsker heller ikke altfor stor rase da jeg bor i leilighet, og en vennlig rase som trenger masse oppmerksomhet og kos. så om noen kommer på en annen rase så kom gjerne med forslag
Karine4321 Skrevet 19. februar 2016 #8 Skrevet 19. februar 2016 Jeg er enig i alle over her som frafråder deg å kjøpe rn engelsk bulldog. Jeg har ett vennepar som har en på ett par år, i tillegg til alle plager over her, har de i tillegg opereret begge bakbeina hans. Og de må tørke han han i hudfoldene hver dag, det klarer de ikke selv. (Klarer ikke vaske seg bak heller) Men jeg kan på det varmeste anbefalle engelsk staff. Det kryr jo av de om dagen, så jeg ville nok sjekket ekstra rundt oppdretter. Jeg var egentlig ikke interessert i rasen da jeg synes den er for vanlig, og jeg er overhodet ikke nøye på rasen så lenge hunden passet mitt bruk og er frisk og rask. Vi fikk vår via omplassering, og jeg kunne ikke fått en bedre hund! Liker turer ( korte som lange) lette og trene, mye hund i "liten" kropp og ikke minst en ordentlig kosegris. Veldig glad i mennesker, men kan være litt vanskelige rundt andre dyr. (Vår jager katter og er veldig dominant) lykke til med hundevalget!:) uansett hva du velger les deg opp på rasen, jeg fikk mange aha opplevelser når jeg begynte å lete etter hund.
Reveenka Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 5 minutter siden, cece01 skrev: Det er synd at en rase blir så ødelagt at man blir frarådet å kjøpe de, håper dette kan forandre seg med årene, jeg velger nok å ikke kjøpe en engelsk bulldog nå pga dette. Jeg ønsker ikke en hund som krever masse aktivitet hver dag. Helst en med moderate krav, men som kan tåle lange turer og ikke altfor vanskelig å dressere ønsker heller ikke altfor stor rase da jeg bor i leilighet, og en vennlig rase som trenger masse oppmerksomhet og kos. så om noen kommer på en annen rase så kom gjerne med forslag Jeg ville styrt unna engelsk bulldog med høye kneløft. Det er dessverre en rase som har enorme helseutfordringer og som rett og slett ikke har det godt i kroppen sin tiltross for et fantastisk gemytt og livsvilje. En ting er at det vil koste dyrt med veterinærutgifter og canestensalve og talkum mot sopp.. En annen ting er lidelsene hunden må leve med hver dag pga deformert kropp som ryggvondt, hoftevondt, albueartrose, forstørret hjerte, tannproblemer, hale som kan gro innover, luftveisproblemer og overoppheting. Frem til engelsk bulldogklubb faktisk setter noen reelle helsekrav til avlshunder ville jeg ikke støttet opp om avlen pr i dag, Har du sett nærmere på tibetansk spaniel? Med mindre du skal konkurrere i lydighet vil jeg tro at en tibetaner kunne passe deg utmerket , de er fantastiske familiehunder som kan bli akkurat passe lydig. Om det er korthåret hund du er ute etter er en italiensk mynde en koseklump av dimensjoner. De er ikke så glad i kulde og regn, men desto mer glad i å være sammen med deg. Ikke har de mye lyd heller. Om det er utseende til bulle"looken" du liker så mener jeg det finnes oppdrettere av boston terriere som har fokus på mer snute og friskere kropp. Selv om det også er en rase med tydelige helsutfordringer.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 Du støtter dyremishandling når du støtter oppdrettere som avler sånne hunder. Så enkelt er det faktisk. Det er større sannsynlighet for at du ender opp med en veldig syk/plaget hund enn en frisk og funksjonell. Å gispe etter luft eller følelsen av å ikke få puste ordentlig i normale situasjoner uten hard aktivitet er virkelig helt forferdelig bare det, dette vet jeg selv siden jeg sliter med pusten selv til tider (astma), det alene er dyremishandling mener jeg når det skjer regelmessig uten å kunne hjelpe . Anonymkode: 15435...7f3 3
Gjest førstedamen Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Dette kullet vil nok ikke slite med pustevansker da det er det viktigste å tenke på når man avler og de er registrert og det er gjort helseskjekk. Les mer om rasen og dra å se på valpene. Prat med folk på bulldog gruppene på facebook f.eks. Da vet du at du snakker med folk som har bulldog og ikke f.eks chihuahua som det virker som her. Bestefaren til min kar (min er blanding canecorso bulldog) var helt renraset og ble gammel 11 år, og hadde ingen plager heller.
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 1 time siden, cece01 skrev: Det er synd at en rase blir så ødelagt at man blir frarådet å kjøpe de, håper dette kan forandre seg med årene, jeg velger nok å ikke kjøpe en engelsk bulldog nå pga dette. Jeg ønsker ikke en hund som krever masse aktivitet hver dag. Helst en med moderate krav, men som kan tåle lange turer og ikke altfor vanskelig å dressere ønsker heller ikke altfor stor rase da jeg bor i leilighet, og en vennlig rase som trenger masse oppmerksomhet og kos. så om noen kommer på en annen rase så kom gjerne med forslag Som nevnt så kan du spørre på hundegrupper på FB eller prøve slike tester som er noe lignende "finn rasen som passer for meg" (bare å søke så dukker det opp flere). En moderat størrelse, moderat aktivitets-hund gir uendelige muligheter rett og slett. Finn rasen som passer for deg ved å undersøke, lese, og undersøke litt mer! Legger man litt tid i å finne en hund man skal ha i 15-20 år, så får man mye større utbytte enn å falle for "den første og beste" på en måte. Lykke til :D
cece01 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2016 Tror nok jeg får lese meg frem til en annen rase, og se hva det faller på. Ikke sikkert det blir hund før sommeren men viktigste er å være sikker på valget. Takk for alle tips og råd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 Jeg hadde bulldog, og skrev i den den andre tråden her at jeg ikke annbefalte det, om du ikke er fullstendig klar over hva du går til og er villig til å bruke mye penger, tid stell og omsorg. Når jeg kjøpte min viste jeg at det var mye problemer, men hadde ikke anelse hvor mye det faktisk var. Men alt i alt var han verdt hver eneste krone og bekymring og han levde et godt liv. Uten tvil fantastiske hunder! Det som provoserer meg er de som kjøper bulldog, og ikke er villige til å ta kostnadene/styret, så hunden blir avlivet så fort det skjer noe. Anonymkode: 6693a...137
Surriball Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 Hva med en kleinspitz, japansk spisshund eller en cairn terrier? Eller whippet? Veldig forskjellige raser, men det kan jo være noen av dem som passer?
Gjest Belle âme Skrevet 19. februar 2016 #16 Skrevet 19. februar 2016 Gjennomsnittlig levealder er 8 år...Det seie vel det meste.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #17 Skrevet 21. februar 2016 Den 19. februar 2016 at 18.19, cece01 skrev: Tror nok jeg får lese meg frem til en annen rase, og se hva det faller på. Ikke sikkert det blir hund før sommeren men viktigste er å være sikker på valget. Takk for alle tips og råd Har du sett på yorkshire terrier? Herlig hund, som er praktisk å ha med seg, både i bil, buss og fly. Blir gjerne med på langtur, men sier ikke neitakk til sløving på sofaen heller, sålenge de får kos og omsorg itillegg Lærevillig, allergivennlig, røytefri(krever enten litt børsting med lang pels eller nedklipp engang hver 2-4mnd Anonymkode: bd2f9...2fa
cece01 Skrevet 23. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 23. februar 2016 Den 2/21/2016 at 12.16, AnonymBruker skrev: ser litt på de som veskehunder som vanligvis eies av jålete berter men det går selvfølgelig an å overse det å se litt nærmere på rasen i seg selv, røytefri hund er jo gull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå