Gå til innhold

Overbeskytter vi, eller er vi fornuftig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser og hører flere som sier "vi overlevde jo vi", og mener dagens barn blir overbeskyttet. Der argumentet der er det verste jeg veit om!! Selvsagt overlevde de som sier det, ellers kunne de ikke formidler det, men noe godt argument er det ikke. Jeg får ikke lagt inn link, men kom over en tråd på et annet forum hvor en sier at han klatret flere meter opp i buska og falt å slo hodet i en sten, men foreldrene ble ikke bekymret og tok han ikke med til legen. Idioti i mitt hode. Barna mine får klatre, men hadde de falt ned ville jeg selvsagt tatt de med til legen. Videre sier han at de syklet uten hjelm og gikk langt langs veien fra de var 5-6 år. Å sykle uten hjelm for så å si at der gikk jo bra med meg er bare dumt. Selvsagt skal barna få sykle, men med hjelm. Trafikken etter veien for 30 år siden er ikke sammenlignbar med nå, og man må se ann trafikken før man slipper barna alene. Denne fyren på dette andre forumet sier så at fra han var 8-9 år kjørte han båt alene, uten redningsvest. Fulstendig idioti etter min mening! Hans mor uttrykte at hun var tilhenger av fri oppdragelse, men i mine øyne var det ingen oppdragelse. Jeg tror mange ser på barndommen sin med nostalgiske øyne og at alt var bedre før. Barna mine for utfolde seg, men vi tar forhåndsregler og sikkerhet på alvor, og tar ikke idiotiske sjanser. Joda, alle voksne som lever i dag overlevde å kjøre bil uten barnestol og sele, men likevel så er der da en selvfølgelighet at dagens barn sikres med barnestol og sele. Dødsfall blant barn i bilulykker er minimal i forhold til hva det var før, og det er takket være tryggere biler og sikring. Jeg mener at mange av oss ikke er overbeskyttende,  men fornuftige og tar sikkerhet på alvor.

Anonymkode: b135f...ef3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke krevd hjelm hvis barnet mitt ville sykle uten, jeg hadde latt akkurat den passere.

Anonymkode: f3016...f7d

Skrevet

Hvorfor det? Vet du hvor store hodeskader man kan få av å kræsje på sykkel, uten hjelm?

Anonymkode: b135f...ef3

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Vet du hvor store hodeskader man kan få av å kræsje på sykkel, uten hjelm?

Risikovurdering.

Man kan få verre skader av å kjøre bil, man kan skade seg overalt. Jeg kan ikke beskytte mitt barn mot alle mulige farer i verden.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Risikovurdering.

Man kan få verre skader av å kjøre bil, man kan skade seg overalt. Jeg kan ikke beskytte mitt barn mot alle mulige farer i verden.

Nei, men akkurat skader på sykkel kan man beskytte seg mot med enkle midler. Jeg hadde ikke latt mitt barn sykle uten hjelm. Jeg sykler ikke selv uten hjem heller.

TS, jeg er helt enig meg deg. Det finnes en mellomting mellom overbeskyttelse og neglisjering.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Harlekin skrev:

Nei, men akkurat skader på sykkel kan man beskytte seg mot med enkle midler. Jeg hadde ikke latt mitt barn sykle uten hjelm. Jeg sykler ikke selv uten hjem heller.

Hvor mange ganger har du falt og måttet bytte ut hjelmen?

Skrevet

Hvor mange ganger har du falt og måttet bytte ut hjelmen?

Det er fullstendig irrelevant. Poenget er at det KAN skje, det er ikke usannsynlig at det skjer heller, det kan oppstå stor skade, og det er veldig enkelt å beskytte seg mot det. Jeg synes det er uansvarlig å la barna sykle uten hjelm, og voksne også.

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, Harlekin skrev:

Det er fullstendig irrelevant.

Ikke i en risikovurdering. Slike ulykker er ytterst sjeldne.

Jeg utsetter barnet mitt mye mer hver gang jeg setter det i en bil enn hva jeg gjør ved å la det sykle uten hjelm.

• Liker 2
Skrevet

Mannen min lever i dag takket være sykkelhjelm. Ble faktisk nedrent av en lastebil da han var liten, han havnet i grøfta med store skader og ville enten ha vært død eller grønnsak. Rundt 10 år var han. 

Anonymkode: d28b0...d1e

• Liker 3
Skrevet

Ja, skal det sykles her må barna ha hjelm. Mannen gikk i klasse med en som slo hodet sitt etter å ha falt på sykkel uten hjelm. Dette er vel snart 20 år siden, men dette menneske fikk så alvorlige hodeskader at h*n er hjerneskadet idag. Og dette var en som var sinnsykt smart før ulykken. Og de minste barna (10 og 7 ) sitter fortsatt på bilpute når vi er ute å kjører, for ulykker KAN skje, og da vet vi iallfall at de er sikret nok. 

Anonymkode: dda1d...979

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utsetter barnet mitt mye mer hver gang jeg setter det i en bil enn hva jeg gjør ved å la det sykle uten hjelm.

Hva så? At barnet ditt er mer utsatt i bil, betyr ikke at han/hun er trygg på sykkel uten hjelm.

• Liker 4
Skrevet

Jeg innrømmer det gjerne, jeg er en mor som beskytter - jeg tilrettelegger og jeg passer på, som et resultat har jeg aktive unger (noen snart voksne :P ) som både strekker grensene men også vet å passe seg - det er konsekvens vs handling hele veien, også om de velger å tøye det litt. 

De har alltid hatt hjelm, på sykkel, skøyter, ski osv og beskyttelsesutstyr om nødvendig. Jeg har alltid brukt barnesete i bil selv fra postkassen og til garasjen liksom, og jeg har aldri hatt de sittende på fanget i bil på vei ombprd på fergen slik jeg ser mange gjøre.

Hvis det er å være overbeskyttende og kjedelig kan jeg fint leve med det, og det beste er at ungene selv (son vokser til) syns de har hatt verdens beste oppvekst tross en litt streng mamma (eller på grunn av..)

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men dette henger ikke på greip. En risikovurdering innebærer også å vurdere tiltak for å minimere en allerede liten risiko,og å vurdere konsekvensen hvis den lille sannsynligheten slår til. Å bruke hjelm har såpass liten ulempe og kostnad at risikovurderingen til et rasjonelt menneske vil konkludere med at man bruker hjelm! 

Du bruker jo bare ett av tre viktige elementer i din risikovurdering, og ender dermed opp med å gjøre et dårlig valg. 

Selv har jeg slått hoder flere ganger pga sykling, men jeg har aldri, noensinne, vært i en bilulykke. Risikovurdering tilsier likevel at jeg bør bruke bilbelte! 

Skrevet

Jeg synes du har noen viktige poeng, TS.

Man får ta fornuftige forholdsregler der man kan. Jeg forstår heller ikke argumenter om at det gikk fint før... Jeg har kjørt slalom i mange år og hatt flere episoder som kunne gått galt uten hjelm. Jeg kjørte slalom uten hjelm når jeg var yngre; men det er mest flaks at jeg ikke skadet meg. Jeg er fornuftig nok til å forstå at jeg kan brekke benet både med eller uten hjelm...

Jeg finnes ikke hysterisk når det gjelder barn og aktiviteter, men de er ganske flinke til å foreta risikovurderinger uten min hjelp. M.a.o så bruker de hjelm i slalombakken, crossbanen, skøytebanen, på sykkelen osv. At vi ikke bruker hjelm i bil er ikke et argument for noe som helst.

Det var mange som overlevde uten antibiotika også.....

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikovurdering.

Barn har godt av å skade seg litt i ny og ne. Da lærer de risikovurdering

Anonymkode: 5e3ca...c96

Skrevet

Barn har godt av å skade seg litt i ny og ne. Da lærer de risikovurdering

Anonymkode: 5e3ca...c96

Ja, barn har godt av å skade seg. Men ikke i hodet! Ganske opplagt ettersom hjerneskader er uopprettelig for veldig mange.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Nå er det ikke sånn at barn ikke ble hardt skadet eller også verre tidligere,men av naturlige årsaker er det jo ingen av dem som skriver "vi overlevde vi også". Utrolig korttenkt argument.

Men jeg er for at en bruker skjønn. Ikke syns jeg det er nødvendig med sykkelhjelm på voksne under vanlig sykling,for en forklarer barn om at voksne har utviklet balanse,hørsel og syn. Hva er i veien for å tenke fornuft? Om barn kan skade seg alvorlig ved aktiviteter,ja,så beskytter en dem ved passende utstyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...