Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Hva slags regninger er det snakk om?!? Jeg skjønner det bare ikke...!

Det som ser ut til å være en gjenganger, er kredittkortregninger (brukt kortet mye på nettet, både til å shoppe klær og spilling) og annen netthandel der man får faktura i posten. Når et kredittkort er fullt, søker de om et nytt også ruller ballen videre. Ennå en regning i posten. Forbruksvarer shoppet på krita på nett, rett og slett, samt spilling på kredittkort. Det generer en hel del regninger. Og i tillegg har vi jo de deltakerne som har reist på ferier for titusenvis av kroner og levd i sus og dus på kredittkort. Flere deltakere (både svenske og norske) har giftet seg f.eks. i Las Vegas og tilbragt "honey moon'en" sin der og øst ut penger, for så å droppe og tenke på regningene som kommer i posten når de kommer hjem.

Jeg har sett episoder der deltakeren har innrømmet å ha spilt på nettet for hele 12.000 kr på EN kveld (en jente), og en annen deltaker (en 23 år gammel ung fyr) hadde en gang spilt for 35.000 (!) på EN kveld! Det er helt sykt, virkelig helt sykt. Spilleavhengighet er en reell sykdom, som visstnok krever enorm viljestyrke for å slutte med. Folk spiller videre og videre, i et desperat håp om å vinne tilbake penger, istedenfor bare bruker de mer og mer, og regningene for spillingen med kredittkort bare strømmer på.

Personlig har jeg kun spilt en og annen Lottokupong i mitt liv, og ikke på kreditt heller :)

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Tapet skrev:

Jeg liker ikke den svenske noe særlig. Synes den svenske bærer mer preg av mennesker i en kjempevanskelig livssituasjon (det er folk som har blitt syke og derfor arbeidsinntekten har falt bort, familiebedriften har gått konkurs ++++)

Greit nok at de selger biler og sånn, men jeg synes at det at de kaster ut alt av møbler osv. mer likner på rituell avstraffelse enn en fornuftig tilnærming til problemene. Hva i alle dager skal man gjøre hjemme uten sofa, tv, laptop og smarttelefon? Det er ikke som om det eksisterer et spesielt lukrativt annenhåndsmarked for verken elektronikk eller møbler. De aller fleste ville kommet bedre ut av det ved å stille opp som dagsarbeidere på et lager en uke, om det var så viktig å få de 3000 kr. 

De har gjerne dyre møbler og elektronikk de kan få noe for.

Er huset tømt for møbler, kan deltakerne ta seg en tur på finn.no og fylle huset opp igjen gratis. 

Anonymkode: 43317...fd5

• Liker 1
Skrevet

og ofte har de ganske unge hunder til 10 000 - 20 000 pr stk, alså gravd seg dypere i gjeld - nylig

Ikke godt å si hva som skjer når mennesker graver seg ned slik, men det er vel akkurat det, som strutsen med hodet i sanden, man orker ikke å forholde seg til det. Har en godt voksen person i min krets som aldri har klart å få orden på økonomien, og har mer enn en gang tatt opp lån for å dekke smålån/kredittkortgjeld. Men pengene går ikke til å dekke lånene, de går til nytt forbruk. Det er rett å slett sørgelig å se på, men det er klart det er depresjoner etc i bildet når man gjør slik. 

Anonymkode: f1fb3...b9e

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Tapet skrev:

•  

Hva tenker dere? Hvilke andre fellestrekk har dere sett?

De mener de fortjener en livsstil de ikke har råd til og de låner for å få det til. 

Skrevet

De har veldig ofte vært på en eller flere dyre familieferier til varmere strøk kjøpt på krita eller penger som var øremerket gjeld.

Mannfolka er veldig ofte ekstremt opptatt av biler og eier gjerne flere, noen avskiltet og den de bruker er som regel verd en liten formue.

• Liker 5
Skrevet

At noen av deltagerne skaffer seg et nytt lån, for å betale tilbake et gammelt lån. :balltre:

Anonymkode: 2d40a...637

• Liker 1
Skrevet

Det er livsstilinflasjon som er problemet, folk øker bare forbruket uten å tenke på morgendagen. Og vi er også nødt til å ta med i betraktning at det er et stort sosialt press for å holde på fasaden pr i dag. Ens venner og kollegaer konkurrerer om det fineste ditt og datt og da er det vanskelig å skulle være den som ikke tar seg råd til det for plutselig så "passer man ikke inn" i omgangskretsen sin. 

Skrevet
6 timer siden, Million skrev:

Hvor mye av denne gjelda sitter du igjen med i dag? 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den norske versjonen av dette programmet, så er vel en del av deltakerne faktisk ganske unge?

Som en av deltakerne uttalte en gang: Da jeg begynte å tjene penger, så fant jeg også ut at jeg kunne bruke penger! 

Anonymkode: f896b...db5

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Det jeg ikke forstår er hvordan folk mener at regningene bare STRØMMER på, og de kommer uforberedt og det er ikke mulig å ha kontroll... Det er som om regningene kommer flyvende etter dem som måker etter sjarkene i Lofoten!

Ikke i min villeste fantasi klarer jeg å forestille meg hvor alle disse regningene kommer fra. Jeg får så og si aldri uforutsette regninger! Hoi, plutselig kom OBOS-medlemskapet (dukker opp en gang i året), men det er jo ikke sånn at dette skjer flere ganger i måneden..., som mange deltakere får det til å virke som.

Hva slags regninger er det snakk om?!? Jeg skjønner det bare ikke...!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske bra oppsummert liste! 

Det jeg har fått med meg er at de fleste har sånne livsmotto skrevet på veggen og tatoveringer har de på svenske LF. Enig i at de norske blir behandlet med silkehansker, men ikke når Silje er med. Herlig at hun setter dem på plass. Jeg skjønner ikke hvorfor hun får så mye kritikk for å være belærende. Det er nettopp det disse deltakerne trenger en wake up call. 

Anonymkode: 2b5cb...453

Sitter igjen med 250.000 kr og er bitter, sint og sliter enda med å holde budsjett og ikke bruke unødvendig med penger

Anonymkode: cd75a...289

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter igjen med 250.000 kr og er bitter, sint og sliter enda med å holde budsjett og ikke bruke unødvendig med penger

Anonymkode: cd75a...289

Men det her kan du for selv ikke sant.

Skrevet
8 timer siden, Tapet skrev:

En av mine guilty pleasures er TV-serien luksusfellen, og etter å ha sett et lass med episoder begynner man etter hvert å se enkelte mønster i adferden til deltagere, og ting som til stadighet går igjen. 

Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å se hva som er de viktigste fellestrekkene for deltagerne. Kanskje noen av oss kan lokalisere dårlige vaner vi bør kvitte oss med for å få bedre økonomi?

Vi har jo selvfølgelig de aller mest opplagte 

• Pengespill (selv om jeg egentlig ikke synes det hører inn under "luksus"fellen)
  • Høyt forbruk av snus og/eller sigaretter
  • Bruke kredittkort som bank
  • Ingen sparing. Whatsoever. Sitter gjerne ikke på noen gjenstander av verdi i det hele tatt.
  • Ekstravagante kjøp på kreditt - dyre interiørgjenstander og hjemmeelektronikk
  • Bortsøling av penger på konvoluttskrekk - alle regninger på en hundrelapp eller to blir til inkassokrav på flere tusen
  • Høyt forbruk på fest og moro. 

Så er det de mer subtile kanskje

• Hjem fylt med interiørstasj. Ingenting er særlig dyrt, men alt koster noen hundrelapper og plutselig har man nips for flere titalls tusen (jeg har nesten til gode å se et LF-hjem med en kvinnelig beboer som ikke enten har stensilert tekst på veggen eller bokstaver i vindu)
  • Diverse "trøsteshopping" der forbruk brukes for å fortrenge vonde følelser
  • Småsløsing i alle ender av økonomien. Kjøp av masse takeaway. Handling av dagligvarer på bensinstasjon. Småting som baller på seg etter hvert. En tier her og en tier der som blir til tusenvis i året.
  • "Lure" forretningsideer. Gjerne kjøp og salg av ting som biler, klær eller liknende gjenstander. Ideen om at man kan kjøpe billig og selge dyrt for å tjene penger, men gjør det så pass belånt at det ikke virker likevel. 

Og så er det det jeg mener er elefanten i rommet

• Jeg tror, helt ærlig, at en del av kontantuttakene og de med de jævligste "diverse"-postene bruker penger på narkotika. OK du har enkelte som bestiller limo for en hel kveld og liknende, men når det går tusenvis hver eneste helg i "uteliv" så tenker jeg at mer av det går opp i nesen enn programmet fremstiller.

Du glemte dyre biler.. 

Skrevet

En av mine guilty pleasures er TV-serien luksusfellen, og etter å ha sett et lass med episoder begynner man etter hvert å se enkelte mønster i adferden til deltagere, og ting som til stadighet går igjen. 

Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å se hva som er de viktigste fellestrekkene for deltagerne. Kanskje noen av oss kan lokalisere dårlige vaner vi bør kvitte oss med for å få bedre økonomi?

Vi har jo selvfølgelig de aller mest opplagte 

• Pengespill (selv om jeg egentlig ikke synes det hører inn under "luksus"fellen)
  • Høyt forbruk av snus og/eller sigaretter
  • Bruke kredittkort som bank
  • Ingen sparing. Whatsoever. Sitter gjerne ikke på noen gjenstander av verdi i det hele tatt.
  • Ekstravagante kjøp på kreditt - dyre interiørgjenstander og hjemmeelektronikk
  • Bortsøling av penger på konvoluttskrekk - alle regninger på en hundrelapp eller to blir til inkassokrav på flere tusen
  • Høyt forbruk på fest og moro. 

Så er det de mer subtile kanskje

• Hjem fylt med interiørstasj. Ingenting er særlig dyrt, men alt koster noen hundrelapper og plutselig har man nips for flere titalls tusen (jeg har nesten til gode å se et LF-hjem med en kvinnelig beboer som ikke enten har stensilert tekst på veggen eller bokstaver i vindu)
  • Diverse "trøsteshopping" der forbruk brukes for å fortrenge vonde følelser
  • Småsløsing i alle ender av økonomien. Kjøp av masse takeaway. Handling av dagligvarer på bensinstasjon. Småting som baller på seg etter hvert. En tier her og en tier der som blir til tusenvis i året.
  • "Lure" forretningsideer. Gjerne kjøp og salg av ting som biler, klær eller liknende gjenstander. Ideen om at man kan kjøpe billig og selge dyrt for å tjene penger, men gjør det så pass belånt at det ikke virker likevel. 

Og så er det det jeg mener er elefanten i rommet

• Jeg tror, helt ærlig, at en del av kontantuttakene og de med de jævligste "diverse"-postene bruker penger på narkotika. OK du har enkelte som bestiller limo for en hel kveld og liknende, men når det går tusenvis hver eneste helg i "uteliv" så tenker jeg at mer av det går opp i nesen enn programmet fremstiller.

Har sett samtlige episoder. Og det som går igjen er gi faen-mentaliteten! Hvordan er det muli å la en regning på en 100-lapp bli til en inkassoregning på 5000? Hva får folk til å ta ut penger fra et kredittkort, når de fra før er nedsyltet i gjeld og vet de ikke har mulighet til å betale?? Slike folk skulle vært sperret for kreditt på livstid! Og det verste er de gunstige avtalene de får. Renter slettes! Hva faen? Så det skal lønne seg å misligholde gjelden? At folk kan bli så dumme er egentlig helt utrolig. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ta opp mer og mer gjeld, når de VET at de ikke klarer å betjene den første gjelden de tok opp!! 

Anonymkode: 316d6...e21

• Liker 3
Skrevet

Artig tråd :)

Alle deltagere sier "man" istedenfor "jeg". Det ligger mye ansvarsfraskrivelse i å snakke generelt om sin egen situasjon.

"Så sitter man der da og kjeder seg, så man går på nett og spiller og tenker at man skal vinne..." "Så vokser jo regningene og man gir opp og da går man og handler mer".

• Liker 13
Skrevet

Bruker penger som drankere bruker alkohol. Verste her er at de som holder på sånn som luksusfelledeltakterne er de ut av oss som ser mest ned på folk som er avhengige av alkohol/stoffer.

Skrevet

Mange har jo også et helt vilt forbruk av RedBull, Cola og potetgull, flere liter og en snackspose om dagen :sjokkbla: husker en i den svenske versjonen som hadde brukt 130 000 kr på ett år på dette! 

Anonymkode: b1157...c81

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker ikke den svenske noe særlig. Synes den svenske bærer mer preg av mennesker i en kjempevanskelig livssituasjon (det er folk som har blitt syke og derfor arbeidsinntekten har falt bort, familiebedriften har gått konkurs ++++)

Greit nok at de selger biler og sånn, men jeg synes at det at de kaster ut alt av møbler osv. mer likner på rituell avstraffelse enn en fornuftig tilnærming til problemene. Hva i alle dager skal man gjøre hjemme uten sofa, tv, laptop og smarttelefon? Det er ikke som om det eksisterer et spesielt lukrativt annenhåndsmarked for verken elektronikk eller møbler. De aller fleste ville kommet bedre ut av det ved å stille opp som dagsarbeidere på et lager en uke, om det var så viktig å få de 3000 kr. 

Det er jo nettopp disse innkjøpene som har kjørt dem i grøfta. En stadi higen etter ting de ikke har råd til. 

Ved å måtte selge disse TV, møbler, biler, overflødige klær, dyrt verktøy, interiør, vesker osv så får man faktisk føle på kroppen at disse tingene er ikke noe man eier. I de fleste Luksusfelle-tilfellene er alt kjøpt på krita - og regningene er ikke betalt. 

Så kan de kjøpe nye artikler på Finn eller lignende ... alt etter hva de har råd til. 

I den norske utgaven  er det snillismen som råder. Ingen av deltakerne får kjenne på kroppen at de har levd over evne i lang tid. Det er kreditorene som må dekke det meste av tapet - for programlederne får dem til å slette deler av gjelden, renter og gebyrer. Vi andre som tar opp lån må (selvsagt) betale tilbake alt vi har lånt + renter og gebyrer. Det er sånn livet fungerer og det er noe vi lærer av nettopp å betale våre avdrag og renter punktlig hver måned. 

Anonymkode: 6c132...36c

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange har jo også et helt vilt forbruk av RedBull, Cola og potetgull, flere liter og en snackspose om dagen :sjokkbla: husker en i den svenske versjonen som hadde brukt 130 000 kr på ett år på dette! 

Anonymkode: b1157...c81

Var det ikke en som brukte utrolig mye penger på melk?

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Tvist skrev:

Var det ikke en som brukte utrolig mye penger på melk?

Husker han ja, han drakk 6-7 liter melk daglig :sprettoy: 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, Jonette skrev:

Husker han ja, han drakk 6-7 liter melk daglig :sprettoy: 

Var ikke det samme fyren som også starta rederiselskap med en annen LF-deltaker? 

Jeg husker også det var ett par fra Lindeberg som levde på en inntekt og hun shoppet luksusvarer til gullungen sin? Ikke ville hun tilbake på jobb fordi hun stolte ingen som kunne ta vare på barnet hennes mens hun var på jobb. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det samme fyren som også starta rederiselskap med en annen LF-deltaker? 

Jeg husker også det var ett par fra Lindeberg som levde på en inntekt og hun shoppet luksusvarer til gullungen sin? Ikke ville hun tilbake på jobb fordi hun stolte ingen som kunne ta vare på barnet hennes mens hun var på jobb. 

Mange spesielle mennesker der ute...

Skrevet
15 minutter siden, O.G. skrev:

Mange spesielle mennesker der ute...

Hun var meget spesiell. 

Jeg vil så gjerne se episoden igjen og lurer fælt på hvordan de har det nå. Mannen hennes virket så snill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...